این دستگاه جالب لباس‌های شما را در تابستان خنک می‌کند

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پمپ جیبی و هوشمند الکتروهیدرودینامیک جدید (PSEP) برای دستگاه‌های کنترل حرارتی پوشیدنی
دستگاهی هیجان‌انگیز می‌تواند در گرمای تابستان، لباس‌های شما را بی‌سروصدا خنک کند.
تبلیغات

با دستگاه‌های پوشیدنی کنترل حرارت می‌توانید دمای لباس‌هایتان را تنظیم و با گرمای تابستان یا سرمای زمستان غلبه کنید. این دستگاه‌ها کاربردهایی مانند ارائه‌ی دما در سیستم‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و حتی گرمادرمانی را نیز دارند.

این نوع پوشیدنی‌ها معمولاً با تجهیزاتی ساخته می‌شوند که کار با آن‌ها را سخت می‌کند؛ اما با ساخته‌شدن پمپ جدید الکتروهیدرودینامیک، این لباس‌ها کارآمدتر از همیشه خواهند شد.

انواع مختلفی از دستگاه‌های حرارتی پوشیدنی وجود دارند و در بین آن‌ها، سیستم‌های نرم رباتیک و لباس‌های خنک‌کننده‌ی مبتنی‌بر مایع به‌دلیل توانایی خود در انطباق با بدن انسان در کانون توجه هستند.

لباس‌های خنک‌کننده‌ی مبتنی‌بر مایع، مصارف درمانی و ورزشی دارند و با استفاده از لوله‌های تعبیه‌شده در لباس‌ها برای گردش مایعات خنک یا گرم تولید می‌شوند. این‌ نوع لباس‌ها برای تأمین انرژی به تجهیزات حجیم و پر‌سر‌و‌صدا نیاز دارند که کار با آن‌ها را سخت می‌کند.

عملکرد پمپ جیبی و هوشمند الکتروهیدرودینامیک جدید (PSEP) برای دستگاه‌های کنترل حرارتی پوشیدنی
عملکرد پمپ جیبی و هوشمند الکتروهیدرودینامیک جدید (PSEP) برای دستگاه‌های کنترل حرارتی پوشیدنی

اخیراً دستگاه‌های کنترل حرارت پوشیدنی با پمپ الکتروهیدرودینامیک (EHD) مدنظر قرار گرفته‌اند. این پمپ مایعات را با تزریق بار به داخل مایع و حرکت آن با استفاده از میدان الکتریکی پمپاژ می‌کند. پمپ EHD بی‌صدا و سبک است و نرخ جریان بیشتری از پمپ‌های دیگر دارد.

ترکیب پمپ EHD با لوله‌های نرم که با بدن انسان مطابقت دارند، تکنولوژی مناسبی برای دستگاه‌های کنترل حرارتی پوشیدنی فشرده و بی‌صدا است؛ اما مشکل مسدودشدن لوله‌ها با حرکت، به نظارت در لحظه و تجهیزات و منابع انرژی اضافی نیاز دارد.

تیمی از محققان ژاپنی به‌رهبری یو کوواجیما، دانشجوی دکتری در مؤسسه‌ی فناوری شیباورا، پمپ جیبی و هوشمند الکتروهیدرودینامیک جدید (PSEP) برای لباس‌ها تولید کرده است.

کوواجیما توضیح می‌دهد: «دستگاه با طراحی فشرده، محدودیت‌های اندازه و ظاهر مرتبط با دستگاه‌های سرمایش و گرمایش پوشیدنی سنتی را از بین می‌برد و فرایند نظارت بر نرخ جریان را بدون نیاز به تجهیزات اضافی انجام می‌دهد.»

یکی از نوآوری‌های کلیدی PSEP، مدلی برای سنجش میزان جریان در پمپ‌های EHD است. همچنین، آزمایش نشان داد که PSEP می‌تواند دما را تا ۳ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کند و راحتی شخص را بسیار افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات