متا ۳۵۰ هزار گرافیک پرقدرت برای هوش مصنوعی می‌خرد

یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
چهره ناراحت نگران مارک زاکربرگ / Mark Zuckerberg مدیرعامل متا فیسبوک
مارک زاکربرگ قصد دارد برای تقویت برنامه‌های هوش مصنوعی متا، صدها هزار گرافیک انویدیا خریداری کند.
تبلیغات

مارک زاکربرگ با انتشار پستی اینستاگرامی از برنامه‌های شرکتش برای خرید تجهیزات سخت‌افزاری انویدیا و بهبود فناوری‌ هوش مصنوعی تا پایان سال ۲۰۲۴ خبر داد.

میلیاردر معروف قصد دارد برای تقویت پلتفرم‌های هوش مصنوعی منبع‌باز و توسعه‌ی دستگاه‌های پوشیدنی مبتنی‌بر این فناوری از گرافیک انویدیا استفاده کند.

طبق اعلام زاکربرگ، متا قصد دارد برای تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری هوش مصنوعی خود ۳۵۰ هزار گرافیک انویدیا H100 خریداری کند. البته جمع کل گرافیک‌هایی که این شرکت از برندهای مختلف خریداری خواهد کرد به ۶۰۰ هزار واحد می‌رسد که قدرت محاسباتی خارق‌العاده‌ای دراختیار متا قرار خواهد داد.

شرکت تحقیقاتی Omdia می‌گوید سال گذشته بیشترین حجم سفارش‌های گرافیک انویدیا H100 را مایکروسافت و متا ثبت کردند که حجم خرید بیشتری نسبت‌ به گوگل، آمازون و اوراکل دارند. اضافه‌ شدن ۳۵۰ هزار واحد پردازنده‌ی گرافیکی جدید بی‌شک متا را به یکی از بزرگ‌ترین مشتریان انویدیا تبدیل می‌کند.

نمودار حجم سفارش پردازنده گرافیکی H100 انویدیا

زاکربرگ می‌گوید سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های هوش مصنوعی متا برای ایجاد هوش جامع مصنوعی (AGI) ضروری است؛ فناوری هیجان‌انگیزی که ویژگی‌هایی مثل قدرت استدلال، برنامه‌ریزی، کدنویسی و سایر قابلیت‌هایی را که محققان، تولیدکنندگان محتوا و کاربران عادی در سرتاسر جهان نیاز دارند، ارائه می‌دهد.

متا تصمیم دارد با رویکردی مسئولانه، مدل هوش مصنوعی جدیدی را به‌صورت منبع‌باز توسعه دهد و از بالاترین سطح دسترسی برای کاربران و سازمان‌ها با هر ابعادی اطمینان حاصل کند.

تقاضای بالا برای گرافیک H100 انویدیا به ایجاد دوره‌های انتظار طولانی‌مدت شده منجر است که می‌تواند باعث عقب‌ افتادن برخی شرکت‌ها در حوزه‌های تحقیقاتی شود.

طبق گزارش‌ها، به‌دلیل افزایش تقاضا برای خرید سخت‌افزارهای پیشرفته‌ی هوش مصنوعی، مدت زمان تحویل سفارش‌های گرافیک H100 بین ۳۶ تا ۵۲ ماه است.

افزایش قدرت محاسباتی و سرعت پردازش، بزرگ‌ترین محرک متا و سایر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی محسوب می‌شود. به‌گفته‌ی انویدیا، H100 در انجام پردازش‌های مربوط به مدل‌های رایج هوش مصنوعی و محاسبات با عملکرد بالا (HPC) تا ۳۰ برابر سریع‌تر از A100 عمل می‌کند.

زاکربرگ در انتهای پست خود توضیحاتی درمورد نیاز روزافزون به دستگاه‌های پوشیدنی ارائه داد؛ محصولاتی که به کاربران اجازه می‌دهند در طور روز با متاورس تعامل داشته باشند و در این زمینه از عینک‌ هوشمند متا Ray-Ban یاد کرد که افراد می‌توانند در هرجایی و در تمام طول روز از ویژگی‌های آن بهره ببرند.

قیمت گرافیک انویدیا مدل H100 به ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار می‌رسد که نسبت‌ به قیمت کارت گرافیک معمولی بسیار بیشتر است و خرید ۳۵۰ هزار واحد از این محصول، هزینه‌ای بسیار سنگین روی دوش متا خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات