با عجیب‌ترین دانشگاه‌ها و کالج‌های جهان آشنا شوید

سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
جشن فارغ‌التحصیلی
از دانشگاه بابانوئل‌ها گرفته تا کالج گپتون جونز با ارائه‌ی مدرک خاک‌سپاری، در این مقاله با عجیب‌وغریب‌ترین دانشگاه‌های جهان آشنا می‌شویم.
تبلیغات

آموزش اغلب با کتاب‌ها و برنامه‌های درسی و ساختارهای کلیشه‌ای همراه است. درحالی‌که بیشتر دانشگاه‌ها به چنین هنجارهایی پایبند هستند، مؤسسه‌های محدودی وجود دارند که به خود جرئت می‌دهند با گذر از محدودیت‌های مرسوم، روش‌های عجیب‌و‌غریب را در آغوش بگیرند. این دانشگاه‌های منحصربه‌فرد که در سراسر جهان پراکنده شده‌اند، برای دانشجویانی که به‌دنبال چیزی فراتر از حد معمول هستند، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و فریبنده به‌حساب می‌آیند.

در این مقاله از زومیت، قصد داریم برخی از عجیب‌ترین دانشگاه‌های جهان را کشف کنیم؛ جایی که مرزهای آموزش به حد نهایی رسیده‌اند و دانشجویان با دوره‌های منحصربه‌فرد و رویکردهای فوق‌العاده‌‌ دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

دانشگاه همبرگر مک‌دونالد

دانشگاه همبرگر مک‌دونالد

مک‌دونالد، یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگ جهان، مؤسسه‌هایی برای آموزش مدیریت شعبه‌ها راه‌اندازی کرده است که دانشگاه همبرگر واقع در شیکاگو یکی از آن‌ها است. این مجموعه که یکی از دانشگاه‌های منحصربه‌فرد ایالات متحده به‌شمار می‌رود، تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار فارغ‌التحصیل داشته است.

دانشگاه Humburger تنها یک مدرک تحصیلی ارائه می‌دهد: لیسانس همبرگرولوژی! البته این‌گونه نیست که تمام آموز‌ش‌ها به آماده‌سازی همبرگر اختصاص داشته باشد و چه‌بسا دانشجویان در پایان دوره حتی نتوانند همبرگر را به‌درستی برگردانند. بااین‌حال، دوره‌های آموزشی شامل عملیات رستوران، مهارت‌های رهبری، خدمات مشتری و... می‌شوند.

هرچند ممکن است پذیرش در چنین دانشگاهی آسان به‌نظر برسد، پذیرفته‌شدن در دانشگاه همبرگر به این سادگی‌ها نیست و نرخ پذیرش بسیار کمی دارد.

دانشگاه سانتا؛ تعلیم بابانوئل‌شدن

کلاس آموزشی بابانوئل‌ها

فکرش را می‌کردید در نقطه‌ای از دنیا دانشگاهی برای آموزش بابا‌نوئل‌شدن وجود داشته باشد؟ دانشگاه سانتا که در ایالت کلرادو (جنوب‌غربی آمریکا) واقع شده، مخصوص افرادی است که رؤیای بابانوئل‌شدن را در سر می‌پرورانند.

بابانوئل شخصیتی افسانه‌ای و نمادی از کریسمس در فرهنگ مسیحی است که در شب آغازین سال میلادی با ریش‌های سفید و لباس‌های قرمز و سوار بر سورتمه برای کودکان هدایایی می‌آورد؛‌ هرچند افرادی که در این مجموعه تحصیل می‌کنند، قرار است فقط نقش بابانوئل افسانه‌ای را ایفا کنند. این اشخاص پس از پایان دوره به مراکز خرید فرستاده می‌شوند تا شادی کریسمس را دوچندان کنند.

برخی از افراد بابانوئل را با حاجی‌فیروز مقایسه می‌کنند که البته تاحدی می‌تواند درست باشد؛ زیرا رسالت هر دو را می‌توان شادکردن مردم دانست؛ هرچند با چهره‌های کاملاً متفاوت و یکی سفید و دیگری سیاه. فکرش را بکنید در ایران مدرسه یا دانشگاهی وجود داشته باشد که افراد بتوانند حاجی‌فیروزشدن را آموزش ببینند!

کالج Deep Springs؛ ۲۰ ساعت کار هفتگی برای دانشجویان

یکی از دانشجویان کالج دیپ اسپرینگرز درحال کار

دیپ اسپرینگز که در مزرعه‌ای واقع در کالیفرنیا قرار دارد، یکی از کالج‌های رایگان دنیا محسوب می‌شود که همه‌ساله تنها ۲۶ دانشجو را می‌پذیرد و به آن‌ها بورسیه‌ی تحصیلی اعطا می‌کند؛ اما سازوکار این مجموعه با دیگر دانشگاه‌ها و کالج‌های رایگان تفاوت دارد.

دیپ اسپرینگز هر دانشجو را وادار می‌کند تا مسئولیت واقعی و مالکیت جامعه را برعهده بگیرد. در هر کلاس، تنها ۸ دانش‌آموز حضور دارد و ازآن‌جاکه که کلاس‌ها بر‌پایه‌ی بحث‌ و گفت‌وگو بنا شده‌اند، از دانشجویان انتظار می‌رود در کلاس‌ها آمادگی و مشارکت زیادی داشته باشند. علاوه‌براین، بدنه‌ی دانشجویی، مسئول بسیاری از جنبه‌های اداره کالج، پذیرش دانشجو، استخدام استادان و بررسی عملکرد دانشجویان و استادان است.

هر دانش آموز علاوه‌بر آموزش‌دیدن، تقریباً بیست ساعت در هفته کار می کند که شامل کار در مزرعه و نیز کارهای روزانه مثل پخت‌و‌پز، نظافت و نگه‌داری امکانات و وسایل نقلیه می‌شود. در‌واقع، دانش‌آموزان بخشی از وقت خود را صرف گذراندن کلاس‌های آموزشی می‌کنند و باقی وقت خود را باید به انجام اموری مثل کار در مزرعه بپردازند.

دانشگاه Chicken BBQ؛ آموزش تهیه‌ی مرغ

افرادی درحال یادگیری آشپزی

اگرچه عجیب به‌نظر می‌رسد، هدف دانشگاه چیکن BBQ درواقع پرورش افراد متخصص درزمینه‌ی پخت مرغ به شیوه‌های متفاوت است. درحال‌حاضر، این مرکز آموزشی مانند دانشگاه واقعی به دانشجویانش مدرک چهارساله اعطا نمی‌کند و صرفاً آن‌ها را تا متخصص‌شدن در‌زمینه‌ی مذکور همراهی می‌کند.

مرکز آموزشی Chicken BBQ به‌نوعی عملکردی مشابه دانشگاه Hamburger آمریکا دارد. این مرکز سال ۲۰۰۰ در کره تأسیس شد و تاکنون بیش از ۳۰ کارشناس غذا و تغذیه، صدها دستور غذا را برای گروه Genesis BBQ ساخته‌اند و آزمایش کرده‌اند. این گروه قصد دارد با ارائه‌ی دستورالعمل‌هایی برای تهیه‌ی مرغ، راهی برای دستیابی به بازار جهانی پیدا کند.

درحال‌حاضر، دانشگاه Chicken BBQ می‌تواند به‌طور کامل ۵۰۰ دانشجو را در ۴۰ مکان مختلف اسکان دهد و در ۷ سالن سخنرانی و ۱۱ مرکز تمرین به آموزش مرغ بپردازد. BBQ پیش‌بینی می‌کند که Chicken University در آینده به دانشگاهی معتبر تبدیل خواهد شد.

کالج Gupton Jones؛ آموزش خدمات خاک‌سپاری

چند تن از دانش‌آموختگان کالج گپتون جونز

Gupton Jones واقع در جورجیا، یکی از ایالت‌های جنوبی آمریکا، مؤسسه‌ای کوچک با ۲۹۷ دانشجوی کاردانی و کارشناسی است که تنها یک رشته‌ی تحصیلی دارد: خدمات تشییع جنازه و علوم مردگان!

گپتون جونز درواقع به ارائه‌ی آموزش‌هایی درزمینه‌ی خدمات ترحیم ارائه می‌دهد. در این کالج، دانشجویان پس از گذراندن دوره‌ی تحصیل، مدرک خدمات تشییع جنازه دریافت می‌کنند و سپس وارد دنیای کار می‌شوند. هیئت آموزش خدمات مراسم تشییع جنازه‌ی آمریکا (ABFSE) کالج گوپتون جونز را کاملاً معتبر و رسمی می‌داند.

گفته می‌شود که ۸۰ درصد از دانشجویان فارغ‌التحصیل خدمات تشییع جنازه گپتون جونز به حرفه‌ای در حوزه‌ی خدمات خاک‌سپاری می‌پیوندند و حقوق اولیه‌ی ۲۸ هزار دلاری را دریافت می‌کنند.

دانشگاه La Trobe؛ ساختمانی مولکولی

نمایی از ساختمان دانشگاه La Trobe

مؤسسه‌ی علوم مولکولی La Trobe (LIMS) در ملبورن از امکانات چشمگیری برخوردار است؛ اما آنچه باعث می‌شود این دانشگاه در فهرست عجیب‌‌ترین دانشگاه‌‌های جهان قرار گیرد، ساختمان آن است که درست شبیه‌ مولکول‌ها به‌نظر می‌رسند.

پنجره‌های La Trobe به اتم‌هایی شباهت دارند که ازنظر شیمیایی به‌هم پیوند خورده‌اند. افزون‌براین، ستون‌های ساختمان نیز شبیه به کروموزوم‌های X و Y هستند. دانشگاه La Trobe یکی از دانشگاه‌های معتبر ملبورن استرالیا به‌حساب می‌آید.

کالج پلامپتون؛ آموزش انگور و شراب‌شناسی

ساختمان کالج پلامپتون

کالج پلامپتون که در انگلستان قرار دارد، به‌تنهایی عجیب‌وغریب نیست. آنچه این کالج را از دیگر مراکز آموزشی متمایز می‌کند، یکی از رشته‌های تحصیلی آن است: انگور و شراب‌شناسی!

مرکز آموزشی پلامپتون تمام آموزه‌های لازم درباره‌ی علم شراب و انگور را به دانشجویان ارائه می‌کند و آن‌ها پس از سپری‌کردن دوره‌ی تحصیل، با دریافت مدرک BSc (Hons) به افرادی حرفه‌ای در‌زمینه‌ی تولید شراب تبدیل می‌شوند. افزون‌براین، دانش‌آموزان درصورت تمایل می‌توانند برای دریافت مدارک عالی‌تر نیز اقدام کنند.

دانشگاه ناروپا؛ آموزه‌های بودایی

دانشگاه ناروپا برخلاف بسیاری از دانشگاه‌های دیگر، ذهن، جسم و روح دانشجو را به‌چالش می‌کشد و بر این باور است که آموزش فقط در آزمون‌ها خلاصه نمی‌شود و باید پرورش خِرَد دانشجویان را به‌دنبال داشته باشد.

در سال ۱۹۷۴، راهبی بودایی به نام Chogyam Trungpa دانشگاه ناروپا را برپایه‌ی آموزش‌ به‌طور غیرسنتی بنا کرد. درواقع، سیستم آموزشی این دانشگاه از آموزه‌های جایگزین بودایی الهام گرفته شده است و به‌عنوان زادگاه جنبش ذهن و آگاهی مدرن شناخته می‌شود.

یوگا و تای‌چی و مدیتیشن از دروس اجباری دانشجویان ناروپا به‌شمار می‌آیند. همچنین، این دانشگاه مدارکی درزمینه‌ی مطالعات بودایی و هنرهای تجسمی و تئاتر ارائه می‌دهد.

در این مقاله، سعی کردیم فهرستی از عجیب‌ترین دانشگاه‌های جهان را معرفی کنیم. اگر به مطالعه‌ی مقاله‌های این‌چنینی علاقه‌مندید، احتمالاً مقاله‌ی ۱۴ مدرسه رؤیایی با نوآوری‌های خلاقانه نیز برایتان جذاب خواهد بود. آیا دانشگاه عجیب دیگری را می‌شناسید که جای آن در فهرست ما خالی باشد؟ دیدگاه خود را با ما و دیگر دوستان زومیتی به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات