این ماهی رباتیک مبتنی‌بر هوش مصنوعی به حفظ اکوسیستم‌های دریایی کمک می‌کند

شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
ماهی رباتیک هوش مصنوعی Belle
ربات Belle می‌تواند مثل ماهی زیر شنا کند و علاوه‌بر جمع‌آوری نمونه‌های DNA، از محیط اطراف خود با وضوح زیاد فیلم‌ بگیرد.
تبلیغات

محققان سوئیسی ماهی رباتیک جدید و خودمختاری اختراع کرده‌اند که می‌تواند تصویر واضح‌تری از موجودات زیر دریا ارائه دهد. این ربات هنگام انجام مأموریت‌های خود هیچ مزاحمتی برای محیط‌زیست ایجاد نمی‌کند.

ماهی رباتیک سوئیسی‌ها Belle نام دارد و به‌طور خاص برای جمع‌آوری داده‌های ارزشمند با روش‌های غیرتهاجمی طراحی شده است. لئون گوگنهایم، دانشجوی مهندسی مکانییک مؤسسه‌ی فناوری فدرال سوئیس، به رویترز گفت: «می‌خواهیم رفتار واقعی اکوسیستم‌ها را بررسی کنیم.»

به‌گفته‌ی گوگنهایم، Belle رباتی بی‌صدا است که مثل ماهی حرکت می‌کند و هنگام شنا مزاحمتی برای محیط اطراف ندارد.

رابرت کاتزشمان، استادیار رباتیک در مؤسسه‌ی فناوری فدرال سوئیس در زوریخ گفت: «اکویسستم‌های دریایی دربرابر سیستم‌هایی که از موتورهای مجهز به ملخ‌های چرخان بهره می‌برند، آسیب‌پذیر هستند؛ زیرا باعث خُردشدن مرجان‌ها یا ترساندن ماهی‌ها می‌شوند.»

به‌گزارش یورونیوز، Belle برای حرکت در زیر آب از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در زیر دریا نمونه‌های DNA را می‌تواند جمع‌آوری و ویدیوهایی با وضوح چشمگیر ثبت کند. ابعاد این ربات کمتر از یک متر و وزن آن تقریباً ۱۰ کیلوگرم است و با باله‌های سیلیکونی حفره‌دار و پمپاژ آب به داخل حرکت می‌کند.

حفره‌های تعبیه‌شده روی Belle ازطریق سیستم پمپ آب پُر و تخلیه می‌شوند و این فرایند باله‌ها را به جلو و عقب حرکت می‌دهد. هدف محققان این است ماهی رباتک با هربار شارژ کامل به‌مدت دو ساعت به‌طور مستقل عمل کند.

گوگنهایم می‌گوید: «Belle به‌سمت سطح آب شنا می‌کند و سیگنال GPS را برای ما می‌فرستد. سپس با داده‌های دریافتی به محل توقف این ربات می‌رویم و آن را دوباره برمی‌داریم. اینکه Belle داده‌ها را برای محققان ارسال می‌کند، ایده‌ی جالبی به‌نظر می‌رسد؛ اما با طولانی‌تر‌شدن مأموریت‌ها، باتری‌ها و فیلتر DNA باید تعویض شوند.»

تیم تحقیقاتی سوئیسی امیدوار است ماهی رباتیک آن‌ها به زیست‌شناسان دریایی کمک کند تا دقیق‌تر روی سلامت و تنوع اکوسیستم‌های مختلف صخره‌ای مطالعه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات