رقیب چینی ChatGPT از راه رسید؛ توانایی ساخت عکس، ویدیو و صدا از روی متن

پنج‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
یک مرد جوان روی استیج با عبارت AI بایدو
شرکت چینی بایدو پس از وعده‌های بسیار، سرانجام Ernie Bot را به‌عنوان رقیب ChatGPT معرفی کرد. این چت‌بات از روی متن، عکس و ویدیو و صدا می‌سازد.
تبلیغات

بایدو، غول چینی صنعت موتورهای جست‌و‌جو، همانطور که پیش‌تر وعده داده بود با برگزاری مراسمی از چت‌بات جدیدی به نام Ernie Bot رونمایی کرد که رقیب ChatGPT است. ChatGPT از زمان انتشار عمومی در اواخر ۲۰۲۲، اینترنت را درنوردیده است و بسیاری از شرکت‌ها کار روی ابزاری مشابه را شروع کرده‌اند.

ChatGPT که تحت حمایت مالی مایکروسافت است، همچون انسان با کاربر حرف می‌زند و حتی توانایی کدنویسی و شعر نوشتن نیز دارد. محبوبیت انفجاری ChatGPT زنگ خطر را برای شرکت‌های چینی به صدا درآورد. در بین شرکت‌های چینی، این بایدو بود که زودتر از بقیه دست‌به‌کار شد.

چت‌بات اختصاصی بایدو بر پایه‌ی مدل هوش مصنوعی Ernie توسعه داده شده و در تلاش است خودش را مهم‌ترین رقیب ChatGPT جلوه دهد، اما حتی مدیرعامل بایدو نیز قبول دارد که Ernie Bot هنوز کامل نیست.

رابین لی در رویداد رونمایی چت‌بات بایدو گفت: «مطمئنا نمی‌توانیم بگوییم که این سرویس، بی‌نقص است. چرا تصمیم گرفتیم امروز معرفی‌اش کنیم؟ چون بازار چنین تقاضایی دارد.»

چت‌بات Ernie Bot درحالی‌ معرفی می‌شود که گوگل دو روز پیش مجموعه‌ای از ابزارهای جدید هوش مصنوعی را به نرم‌افزارهای سازمانی‌اش تزریق کرد. انتظار می‌رود مایکروسافت در کنفرانسی که عصر امروز برگزار می‌شود، هوش مصنوعی را به آفیس اضافه کند.

مراسم معرفی Ernie Bot برخلاف انتظار، ویدیویی ازپیش‌ضبط‌شده بود و جزئیات چندان زیادی در بر نداشت. مشخصا این مراسم نتوانست انتظارات بازار را برطرف کند، چون به محض رونمایی Ernie Bot ارزش سهام بایدو سقوط کرد.

مدیرعامل بایدو در مراسم امروز پنج ویدیو از Ernie Bot نمایش داد. Ernie Bot در این ویدیوها مشغول پاسخ به سؤالاتی درباره‌ی رمان علمی‌تخیلی چینی The Three Body Problem شد. چت‌بات بایدو همچنین توانست محاسبات ریاضی انجام دهد، انواع لهجه‌های چینی را شناسایی کند و با دریافت ورودی متنی، عکس و فیلم و محتوای صوتی بسازد.

رابط کاربری چت بات Ernie Bot بایدو Baidu

مراسم امروز بایدو در ۹ پلتفرم مختلف ازجمله توییتر، یوتیوب و ویبو به‌صورت زنده پخش شد. شبکه‌های اجتماعی توییتر و یوتیوب در چین مسدود هستند.

بایدو می‌گوید Ernie Bot از امروز به‌صورت محدود در دسترس گروهی از کاربرانی که کد دعوت دریافت کرده‌اند قرار می‌گیرد. شرکت‌های مختلف می‌توانند از طریق پلتفرم ابری بایدو، چت‌بات Ernie Bot را وارد سرویس‌های مختلف خود کنند.

بایدو در مراسم امروز گفت سال‌ها سرمایه‌گذاری سنگین در حوزه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری عمیق انجام داده و به همین دلیل خودش را بهترین شرکت چینی برای توسعه‌ی رقیب ChatGPT می‌داند. این شرکت در سال گذشته‌ی میلادی ۲۲ درصد از کل درآمدش معادل ۲۱٫۴ میلیارد یوان (۳٫۱ میلیارد دلار) را به تحقیق و توسعه اختصاص داد.

رابین لی مدیرعامل بایدو Baidu با پیراهن سفید و شلوار مشکی
رابین لی، مدیرعامل جاه‌طلب بایدو، می‌گوید توانایی GPT-4 در خلاصه‌سازی اطلاعات، او را شگفت‌زده کرده است

به گزارش رویترز، بایدو قصد دارد از طریق Ernie Bot موتور جست‌و‌جوی خود را به‌شدت متحول کند. بایدو در چین با اختلاف بسیار زیاد، محبوب‌ترین موتور جست‌وجو است. این شرکت همچنین قصد دارد با Ernie Bot بهره‌وری سرویس‌های ابری، خودروهای هوشمند و وسایل خانگی را افزایش دهد.

OpenAI در هفته‌ی اخیر مدل زبانی GPT-4 را معرفی کرد. GPT-4 در دسته‌ی مدل‌های چندحالته قرار می‌گیرد و این یعنی افزون‌بر محتوای متنی می‌تواند محتوای تصویری را نیز تفسیر کند. مدیرعامل بایدو در مراسم امروز به GPT-4 نیز اشاره کرد و گفت توانایی این مدل زبانی در خلاصه‌سازی اطلاعات، او را شگفت‌زده کرده است.

تا به امروز ۶۵۰ شرکت اعلام کرده‌اند که به اکوسیستم مدل هوش مصنوعی Ernie ملحق خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات