گزارش‌ها از احتمال تعدیل نیرو در متا (به‌روزرسانی: زاکربرگ اخراج ۱۱ هزار نفر را تأیید کرد)

چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
متا در بیانیه‌ای رسمی می‌گوید با هدف افزایش بهره‌وری شرکت، بالغ‌بر ۱۱٬۰۰۰ نفر از نیروها را اخراج می‌کند. این تعداد معادل ۱۳ درصد از کل کارکنان متا است.
تبلیغات

به‌روزرسانی، ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۰: براساس بیانیه‌ی رسمی، متا ۱۱٬۰۰۰ نفر از نیروهای خود را اخراج می‌کند. این ۱۳ درصد از کل نیروی کار شرکت را شامل می‌شود،. مارک زاکربرگ می‌گوید پیش‌بینی‌هایش برای رشد متا براساس عملکرد در دوران همه‌گیری کرونا، بیش‌از‌حد خوش‌بینانه بوده است. وی می‌گوید با اخراج نیروها بهره‌وری شرکت افزایش پیدا می‌کند.

متا تنها شرکتی نیست که در چند وقت اخیر نیروهایش را تعدیل کرده است؛ چراکه سیلزفورس و اسنپ (توسعه‌دهنده‌ی اسنپ‌چت) نیز به روشی مشابه تعداد فراوانی از نیروهایشان را اخراج کرده‌اند. توییتر نیز با رهبری ایلان ماسک نیمی از کارکنانش را تعدیل کرد.

خبر اصلی، ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۵: به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، متا که به‌عنوان شرکت مادر فیسبوک شناخته می‌شود، اوایل هفته‌ی آینده برنامه‌ی اخراج گروهی کارمندان خود را اعلام خواهد کرد. این نشریه می‌گوید غول رسانه‌های اجتماعی جهان درحال برنامه‌ریزی برای اخراج هزاران کارمند خود است و روز چهارشنبه آن را اعلام خواهد کرد. متا درحال‌حاضر بیش‌از ۸۷ هزار کارمند دارد و تعدیل نیروی آن طی چندروز آینده مثل اخراج گروهی اخیر کارمندان توییتر، می‌تواند به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اخراج‌های دسته‌جمعی انجام‌شده در سال جاری میان شرکت‌های فناوری باشد. این اقدام همچنین اولین تجدیدساختار گسترده در تاریخ فعالیت متا خواهد بود.

به گزارش انگجت، متا فعلاً از اظهارنظر درمورد تعدیل گروهی کارمندانش، خودداری کرده است. یکی از سخن‌گویان این شرکت، به بیانیه‌ی مارک زاکربرگ در رویداد گزارش درآمد سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ اشاره کرد. مدیرعامل فیسبوک در آن رویداد گفت:

ما درسال ۲۰۲۳ سرمایه‌گذاری خود را روی برخی از حوزه‌های درحال‌رشد که اولویت بیشتری دارند، متمرکز خواهیم کرد و بنابراین برخی از تیم‌ها به‌طور معناداری رشد خواهند کرد اما وضعیت بیشتر تیم‌ها، ثابت باقی خواهد ماند یا کوچک‌تر خواهند شد. درمجموع انتظار داریم سال ۲۰۲۳ را با ابعاد سازمانی مشابه امروز یا حتی کوچک‌تر به‌پایان برسانیم.

متا درطول دوسال اول همه‌گیری کرونا، رشد درخورتوجهی داشت و در بازه‌ی زمانی سال‌ ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ بیش‌از ۲۷ هزار کارمند جدید را به‌استخدام خود درآورد. روند استخدام‌ نیروی‌کار جدید در این شرکت تا ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ نیز ادامه یافت و ۱۵۳۴۴ کارمند دیگر در این مدت به فعالیت در متا مشغول شدند زیرا این شرکت یکی از ذی‌نفعان اصلی همه‌گیری کووید ۱۹ بود و حالا ارزش سهام آن طی ماه‌های گذشته به‌شدت کاهش یافته است. این شرکت در ماه جولای، اولین کاهش درآمدزایی خود را اعلام و دلیل اصلی آن را رقابت سنگین با تیک‌تاک و قابلیت بحث‌برانگیز ردیابی اپلیکیشن اپل عنوان کرد.

ازطرف دیگر، تمرکز مارک زاکربرگ در متاورس، تاکنون فرصت درآمدزایی جدیدی برای این شرکت ایجاد نکرده و هزینه‌های فراوانی هم به‌دنبال داشته است. متا از آغاز سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵ میلیارد دلار در متاورس سرمایه‌گذاری کرده است تا به‌جریان اصلی حوزه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تبدیل شود. این شرکت انتظار دارد سال آینده میزان ضرردهی آن در بخش متاورس، حتی بیشتر از سال جاری باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات