احتمال احداث کارخانه تولید تراشه ۱۷ میلیارد دلاری سامسونگ در آمریکا [به‌روزرسانی: تایید شد]

چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
مطالعه 4 دقیقه
درنتیجه‌ی تلاقی غیرمستقیم اهداف سامسونگ و آمریکا، شرکت کره‌ای قصد دارد با احداث کارخانه‌ی ۱۷ میلیارد دلاری در تگزاس میزان تولید تراشه را افزایش دهد و آمریکا نیز برتری خود را از چین باز پس گیرد.
تبلیغات

هفته پیش گزارش شد که بخش تراشه‌سازی سامسونگ قرار است به‌زودی برنامه‌های خود را برای احداث کارخانه‌ی ۱۷ میلیارد دلاری تولید تراشه در ایالات متحده‌ی آمریکا به‌طور عمومی اعلام کند. نایب‌رئیس سامسونگ، لی جائه یونگ، نیز دو هفته‌ پیش در آمریکا بوده و با تعدادی از مقام‌های دولتی و سران فناوری و شرکت‌های دارو‌سازی زیستی دیدار کرده است. گفتنی است این دیدارها نخستین بازدیدهای مهم وی بعد از آزادی از زندان به اتهام رشوه به‌شمار می‌رود.

حالا سامسونگ به‌طور رسمی اعلام کرد شهر تیلور در ایالات تگزاس را برای احداث این مرکز تولید تراشه‌ انتخاب کرده و ساخت‌و‌ساز آن قرار است در سال ۲۰۲۲ و شروع تولید انبوه از سال ۲۰۲۴ انجام شود. اگرچه مشخص نیست چه فرایند گره‌ای در تولید تراشه‌های این کارخانه به کار گرفته خواهد شد، سامسونگ اعلام کرده که از این فرایند برای تولید تراشه‌هایی برای «5G، رایانش با عملکرد بالا و هوش مصنوعی» استفاده خواهد شد؛ درنتیجه، احتمال می‌رود این فرایند ۵ نانومتری یا جدیدتر باشد.

این کارخانه دومین نمونه در این سطح و اندازه خواهد بود که اخیرا در ایالات متحده احداث شده است. نمونه‌ی دیگری که احداثش پیش‌ از این آغاز شده و درحال‌حاضر در آریزونا در حال ساخت است، به شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) تعلق دارد.

مرکز تراشه‌سازی ۱۷ میلیارد دلاری سامسونگ در آمریکا دومین کارخانه‌ی تراشه‌سازی این شرکت در کشور مذکور نیز خواهد بود که از سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین، گفته می‌شود نیمه‌هادی‌های این مرکز با استفاده از فرایندهای ساخت پیشرفته تولید خواهند شد. نخستین مرکز تولید تراشه‌ی نیمه‌رسانای سامسونگ در آمریکا در شهر آستین ایالت تگزاس واقع شده است.

کارخانه تولید تراشه سامسونگ در آستین تگزاس

دلایل انتخاب شهر تیلور برای احداث این کارخانه به زیرساخت‌ها و حمایت حکومت محلی مربوط می‌شود. سامسونگ وعده داده است حدود ۲ هزار شغل مرتبط با های‌تک در این منطقه ایجاد کند و به کمک برنامه‌هایی شبیه مرکز مهارت‌های سامسونگ، این رقم را افزایش دهد.

کارخانه تولید تراشه سامسونگ در آستین تگزاس

لی بعد از جلسه در واشینگتن به ساحل غربی سفر کرد تا با مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا و نمایندگان آمازون دیدار کند. ظاهرا موضوع گفت‌وگوی لی و نادلا درباره‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و مباحث تخصصی حوزه‌ی نیمه‌رساناها بوده است.

همچنین، لی در این سفر فرصت را غنیمت شمرده و با مدیران شرکت تولید واکسن مدرنا و اپراتور شبکه‌ی ورایزون ملاقات کرد. سامسونگ در دوره‌ی همه‌گیری کووید ۱۹ برای تولید واکسن‌های مدرنا همکاری کرده و بنابر گزارش‌ها، جلسه با مدیران این شرکت درباره‌ی روش‌های توسعه‌ی همکاری در بخش تولید واکسن و بخش‌های جدیدتر بوده است.

تلاش‌ها برای توسعه‌ی صنایع نیمه‌رسانای آمریکای‌شمالی در حالی انجام می‌شود که جهان از کمبود تاریخی تراشه به دور خود می‌چرخد و همین امر روی بازار گوشی هوشمند، کامپیوترهای شخصی و حتی صنعت خودرو اثر گذاشته است. مدیران صنعت نیمه‌هادی انتظار دارند که این کمبود تا پایان سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) ادامه یابد. این در حالی است که برخی تحلیلگران با کاهش سفارش‌های پردازنده‌ نگران انباشت سیلیکون در انبار شرکت‌هایی مثل TSMC هستند.

شایان ذکر است شرکت کره‌ای قصد دارد برای رقابت بیشتر با شرکت تایوانی TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه حال‌حاضر، در سال آینده تراشه‌های سه‌نانومتری خود را عرضه کند. این تراشه‌ها طراحی ترانزیستور جدید خواهند داشت که از آن با نام Gate-All-Around یا به‌اختصار GAAFET یاد می‌شود. درمقابل شرکت TSMC، تراشه‌های سه‌نانومتری خود را با تکیه‌بر ترانزیستورهای قدیمی FinFET تولید خواهد کرد.

تمایل آمریکا به گسترش همکاری با سامسونگ به این دلیل سرعت گرفته است که دولت جو بایدن وعده‌ی میلیاردها دلار بودجه‌ی فدرال برای تولید و تحقیق در حوزه‌ی تراشه‌سازی را داد تا از برتری آمریکا بر چین در فناوری‌های پیشرفته مطمئن شوند و کمبود بحرانی تراشه در صنایع را جبران کنند.

در دهه‌ی گذشته و با تشدید منازعات چین و آمریکا در حوزه‌ی فناوری، سهم تولید تراشه‌ی آمریکا سیر نزولی پیدا کرده است؛ بنابراین، مجلس سنای ایالات متحده ۵۲ میلیارد دلار بودجه‌ی تخفیفی برای کارخانه‌های تولید تراشه در نظر گرفته است که به‌زودی در مجلس نمایندگان به‌ رأی گذاشته خواهد شد.

تولیدکنندگان تراشه برای افزایش میزان تولیدات خود برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اما بسیاری از این کارخانه‌ها به این زودی‌ها به بهره‌برداری نخواهند رسید. برای مثال، کارخانه‌ی ۷ میلیارد دلاری تولید تراشه‌ی سونی و تی‌اس‌ام‌سی در ژاپن مانند کارخانه‌ی ۱۲ میلیارد دلاری تی‌اس‌ام‌سی در آریزونا تا پایان سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) به بهره‌برداری نمی‌رسد. شرکت تی‌اس‌ام‌سی گفته است که در سه سال آینده، قصد دارد بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار روی کارخانه‌های جدید تولید تراشه سرمایه‌گذاری کند؛ درحالی‌که اینتل چنین مبلغی را برای توسعه‌ی خود در آمریکا و اروپا در ۱۰ سال آینده در نظر گرفته است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی جدال برای تصاحب سهم تولید تراشه در جهان چیست و چه کسی می‌تواند در این رقابت پیروز می‌شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات