ساخت شهری توسط گوگل برای آزمون خودروهای بدون راننده

چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در صحرای کالیفرنیا، شهری با نام Castle ایجاد کرده است که در آن محدودیت‌های هوشیاری و واکنش خودروهای بدون راننده‌ی خود را آزمایش می‌کند.
تبلیغات

 در این شهرک، از موانع، تابلوها، مجسمه‌های انسان‌ها و حتی خودروهای دیگر استفاده می‌شود تا محیط شهرهای واقعی، شبیه‌سازی شده و هوش مصنوعی این خودروها، به چالش کشیده شود.

شرکت‌های مطرح در حوزه‌ی فناوری برای تولید اولین خودروی بدون راننده، در رقابت سختی هستند؛ این موضوع می‌تواند صنعت حمل و نقل را به‌طور کامل تغییر دهد. هر کدام از این شرکت‌ها، از راه‌های خاصی برای آزمودن خودروهای خود استفاده می‌کنند؛ ولی مهم‌ترین موضوع این است که خودروهای بدون راننده بتوانند چالش‌های موجود در زیرساخت‌های شهری را پشت سر بگذارند. این موضوع ریسک زیادی برای صنعت خودروهای بدون راننده به همراه دارد. بر اساس آمار منتشر شده، از هر چهار شهروند آمریکایی، سه تا از آن‌ها، اعتقادی به امنیت خودروهای بدون راننده ندارند؛ بنابراین یک اشتباه کوچک از این خودروها می‌تواند این سطح از اطمینان را بیشتر از قبل، کاهش دهد.

در برخی آزمون‌ها، از انسان‌ها به عنوان عابر پیاده برای سنجش هوش ربات‌ها استفاده می‌شود

وِیمو (Waymo) یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی هلدینگ آلفابت و شرکت خواهر گوگل محسوب می‌شود که مسئولیت انجام پروژه‌ی خودروهای این شرکت را بر عهده دارد. برای آزمون این خودروها، شهری به مساحت ۴۰ هکتار با نام قطعه ایجاد شده است؛ البته گذاشتن نام «شهر» برای این منطقه کار درستی محسوب نمی‌شود؛ زیرا در آن منطقه، خبری از ساختمان‌ها و خانه‌ها نیست و تمام آن را، جاده‌ها و خیابان‌ها تشکیل می‌دهد. نام این شهر، از پایگاه هوایی Castle Air Force نزدیک به شهر مرسد، گرفته شده است.

تیم مسئول این پروژه، می‌خواهد با ساخت این شهر، چالش‌های اصلی رانندگی را در شهرهای واقعی مثل ترافیک یک طرفه یا خطوط مخصوص عبور دوچرخه‌سواران، بررسی کند. استف وایلگس، یکی از مدیران برنامه‌ی شرکت وِیمو در این مورد می‌گوید:

من خیلی مشتاق بودم که واکنش ربات‌های راننده را در زمان برخورد با پارک دوبل ببینم. این دسته مسائل در حومه‌های شهری زیاد اتفاق می‌افتد. مردم برای خرید از فروشگاه‌ها معمولا دوبله پارک می‌کنند. بعضی مواقع هم بدون توجه به خودروها و در حالی که خریدهای خود را حمل می‌کنند، از خیابان رد می‌شوند.

علاوه بر تمام این‌ها، در برخی از این آزمون‌ها از انسان‌ها برای آزمودن هوش ربات‌ها استفاده می‌شود؛ این افراد را «عابران حرفه‌ای» می‌نامند. شغل این دسته از افراد، دشوار و کاملا خطرناک محسوب می‌شود. تصور کنید که هوش مصنوعی یک ربات راننده تشخیص دهد که باید شما را زیر بگیرد! وایلگس در این مورد می‌گوید:

باید یاد بگیریم که به ربات‌ها هم اعتماد کنیم.

نظر شما در مورد این پروژه چیست؟ آیا این موضوع می‌تواند ما را یک قدم به داشتن خودرویی مشابه پونتیاک سریال Knight Rider نزدیک کند؟

Knight Rider
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات