نفس ادوبی فلش به شماره افتاد

سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آمارها حاکی است که به‌کارگیری پلاگین فلش در وب‌سایت‌ها بسیار کاهش ‌یافته است و احتمالا در آینده‌ی نزدیک شاهد پایان استفاده از این پلاگین محبوب خواهیم بود.
تبلیغات

پلاگین فلش ادوبی در سال‌های گذشته یکی از استانداردهای پرکاربرد در دنیای وب بود، حال آنکه این روزها کمپانی‌های مختلف در حال بازنگری در سیاست استفاده از این پلاگین هستند، به‌طوری‌که میزان استفاده از این پلاگین در وب‌سایت‌های مختلف روند نزولی به خود گرفته است. تهدید‌های امنیتی در کنار استفاده از منابع سخت‌افزاری بالا، دلیلی است که بسیاری از کمپانی‌ها را به کنار گذاشتن فلش واداشته است.

با رشد هرچه بیشتر استفاده از HTML5، شاهد تبدیل‌شدن این پلاگین به استاندارد و جایگزین شدن آن با فلش هستیم. اوایل سال جاری میلادی مایکروسافت و موزیلا اعلام کردند درصدد کاهش نیاز به فلش در مرورگرهای مایکروسافت اج و فایرفاکس هستند. اپل را باید اولین کمپانی خواند که با آگاهی از نقاط ضعف پلاگین فلش، هیچ‌گاه زیر بار پشتیبانی از این پلاگین در گوشی‌های آیفون نرفت که می‌توان این اقدام را در کنار پشتیبانی نشدن از فلش در سیستم‌عامل macOS Sierra، بزرگ‌ترین اقدام در مسیر کنار گذاشتن و کاهش استفاده از ادوبی فلش خواند.

گوگل نیز اخیرا به صف کمپانی‌هایی پیوسته است که درصدد کنار گذاشتن استفاده از پلاگین فلش هستند. این کمپانی اعلام کرده است از ماه اکتبر، HTML5 برای تمام کاربرانی که از مرورگر کروم استفاده می‌کنند، به‌عنوان پلاگین پیش‌فرض مورد استفاده قرار خواهد گرفت و دیگر خبری از به‌کارگیری فلش در این مرورگر نیست، هرچند فلش در شماری از وب‌سایت‌های پربازدید همچنان در کروم پشتیبانی خواهد شد.

موسسه‌ی Statista با انتشار نموداری، میزان استفاده از پلاگین فلش در سال‌های اخیر را نمایش داده است که با دقت در آن، می‌توان سیر نزولی به‌کارگیری و پشتیبانی از فلش را در بیش از ۱۰ هزار وب‌سایت برتر بر اساس رده‌بندی آلکسا مشاهده کرد. بر اساس آمارهای منتشرشده؛ میزان استفاده از ادوبی فلش طی چهار سال اخیر از حدود ۵۰ درصد به زیر ۱۰ درصد در اکتبر سال جاری کاهش پیدا کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات