بلوتوث 5 به زودی در دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد

یک‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بلوتوث نسخه ۵ که محدوده‌ی پوشش آن ۴ برابر بلوتوث ۴.۲ بوده و سرعت انتقال داده آن نیز دو برابر نسل قبلی است، به زودی در دستگاه‌های مختلف به کار گرفته خواهد شد. در ادامه‌ با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

نسخه‌ی جدید بلوتوث به زودی در دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت و بدین طریق سرعت بیشتری را در ارتباطاتی که از این طریق برقرار می‌شود به ارمغان می‌‌آورد. علاوه بر این بلوتوث ۵ از محدودی‌ بیشتری پشتیبانی می‌کند و نسبت به بلوتوث ۴.۲ می‌توان از این طریق به دستگاه‌هایی که در فواصل دورتر هستند نیز متصل شد.

نسخه جدید بلوتوث نسبت به نسخه‌ی قبلی یعنی بلوتوث ۴.۲ به میزان قابل توجهی ارتقا یافته است. بر اساس بررسی‌هایی که در هفته‌ی جاری توسط Linley Group انجام شده، باید گفت که بلوتوث ۵ هم اکنون می‌تواند اطلاعات را به دستگاه‌هایی که در شعاع ۴۰۰ متری قرار دارند، ارسال کند. این یعنی کاربران می‌توانند از این طریق به گوشی‌های هوشمند دیگر یا بلندگوهای بلوتوثی‌ که در فواصل دور قرار دارند نیز متصل شوند.

همچنین بنا به اعلام Linley Group، مشخصات نهایی بلوتوث نسخه‌ی ۵ اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده اعلام خواهد شد.

به گفته‌ی Chuck Sabin، مدیر استراتژی‌های تجاری گروه ویژه‌ی بلوتوث، در اصل محدوده‌ی تحت پوشش بلوتوث ۵ بیش از ۱۲۰ متر اعلام شده که از این نظر نسبت به بلوتوث ۴.۲ چهار برابر ارتقا یافته است. همچنین سرعت نسخه‌ی جدید بلوتوث ۲ برابر بیشتر از نسل قبلی است و می‌تواند اطلاعات را با سرعتی معادل ۲ مگابیت در هر ثانیه انتقال دهد. این تغییر باعث شده تا استاندارد جدیدی برای بلوتوث در نظر گرفته شود.

Sabin در ادامه می‌گوید، همانند گذشته، به محض اینکه نسخه‌ی نهایی بلوتوث ۵ ارائه شود، دستگاه‌های مختلفی که از این راه ارتباطی بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند نیز از این نسخه‌ی جدید استفاده خواهند کرد. وی همچنین اعلام کرده که اگر اواخر سال میلادی جاری نسخه‌ی نهایی بلوتوث ۵ عرضه شود، دستگاه‌های مختلفی که اوایل سال آینده معرفی خواهند شد از این نسخه‌ی بلوتوث پشتیبانی خواهند کرد.

پیش از این، نسخه‌های قبلی بلوثوت در تجهیزات صوتی، هدفون‌ها و خودروها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما حالا این راه ارتباطی بی‌سیم با یک انقلاب مواجه شده و بخصوص در اینترنت اشیاء، محصولات مرتبط با خانه‌های هوشمند، دستگاه‌های پزشکی، پهپادها، ربات‌ها، مترهای‌هوشمند و نیز گجت‌های پوشیدنی هوشمند بکار گرفته خواهد شد. نسخه‌ی جدید این فناوری می‌تواند با تکنولوژی‌های بی‌سیم دیگری چون وای‌فای و ZigBee به صورت جدی‌تری رقابت کند.

Sabin همچنین اعلام کرده که سرعت و محدوده‌ی تحت پوشش بیشتر و نیز قابلیت‌های مرتبط با خطاهای اتصال در بلوتوث ۵ باعث می‌شود تا ارائه‌ی نرم‌افزار این فناوری برای دستگاه‌های مختلف آسان‌تر شود. این قابلیت‌ها بخصوص برای خودروها، مترهای هوشمند و دستگاه‌های پزشکی‌ که در داخل بدن کار گذاشته‌ می‌شوند، بسیار مفید خواهد بود.

در بلوتوث ۵ امکان ارسال پیام به چندین نفر (one-to-many messaging) نیز فراهم شده است. به عنوان مثال می‌توان اطلاعات را از یک گجت پوشیدنی به چندین دستگاه دیگر ارسال کرد. این ویژگی در اینترنت اشیاء نیز کاربردی خواهد بود چراکه به عنوان مثال در مترهای هوشمند می‌توان داده‌ها را به منظور انجام محاسبات به چندین منبع دریافت کننده داده، انتقال داد.

از جمله بهبودهای دیگری که در بلوتوث ۵ اعمال شده می‌توان به قابلیت انتقال داده‌هایی چون اطلاعات موقعیت مکانی، آدرس‌ وب‌سایت‌ها و نیز فایل‌های چندرسانه‌ای اشاره کرد. برای مثال چندین سنسور که در یک فروشگاه قرار داده شده‌اند می‌توانند سیستم ناوبری شبیه به جی‌پی‌اس را برای آیتم‌های مشخص ایجاد کنند. بلوتوث ۵ همچنین می‌تواند برای خودروهای خودران نیز مفید باشد زیرا در این نوع ماشین‌ها، باید اطلاعات سنسورهای مختلف و منابع خارجی از جمله چراع‌های راهنمایی، رد و بدل شوند.

بر اساس تحلیل‌های Linley، احتمالا می‌توان دستگاه‌هایی که هم اکنون از جدیدترین نسخه‌ی ارائه شده‌ی بلوتوث و نسخه‌ی کم‌مصرف این فناوری بهره می‌برد را با فریم‌ور جدید بلوتوث ۵ به این نسخه ارتقا داد. اما سایر دستگاه‌ها برای ارتقا به بلوتوث ۵ نیاز به چیپ جدید و کنترلرهای مخصوص این نسخه از بلوتوث نیاز نخواهند داشت که توسعه‌ی این موارد از مدتی قبل آغاز شده است. به عنوان مثال، چیپ بی‌سیم CC2640 که ساخت شرکت تگزاس اینسترومنتس است، از استانداردهای جدید بلوتوث ۵ نیز پشتیبانی می‌کند.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات