MegaMIMO 2.0 سرعت وای ‌فای را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد

شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
MegaMIMO 2.0 به روترها اجازه‌ خواهد داد با تبادل اطلاعات بر فرکانس‌های یکسان؛ سرعت خود را تا ۳ برابر افزایش دهند. برای اطلاع از جزئیات این فناوری با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پژوهشگران به سیستم جدیدی از وای‌فای دست پیدا کرده‌اند که سرعت تبادل اطلاعات را در شبکه‌های انباشته به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد. این سیستم جدید، که «MegaMIMO 2.0» نام دارد،‌ می‌تواند اطلاعات را با سرعتی حدودا ۳ برابر سرعت وای‌فای‌های امروزی جابجا کند. این تکنولوژی همچنین محدوده‌ی سیگنال را تقریبا دو برابر خواهد کرد.

MegaMIMO 2.0 توسط تیمی از دانشگاه MIT توسعه داده شده است. این سیستم (درصورتی که شرکت‌هایی مانند «Cisco» و «Netgear» به آن علاقه نشان دهند) ممکن است در روترهای وای‌فای خانگی به شکل پیش‌فرض پیاده‌سازی شود.

با وجود کاربرد خانگی این فناوری، بزرگ‌ترین مزیت آن در محیط‌های پر ازدحام و مکان‌هایی (مانند استادیوم‌ها، سالن‌های همایش و فرودگاه‌ها)  که صدها و هزاران نفر به دنبال اتصال به اینترنت هستند خود را نشان می‌دهد.

در مکان‌های عمومی سرعت اینترنت معمولا به چیزی معادل صفر می‌رسد. دلیل این مسئله اتفاقی به نام «بحران اسپکتروم» است. به این معنی که با اتصال کاربران مختلف به یک اکسس‌پوینت، اسپکتورم (پهنای فرکانس) کافی برای ارسال سریع اطلاعات در دسترس نیست.

یکی از راه‌های برطرف کردن این مشکل، استفاده از اکسس‌پوینت‌های بیشتر برای وصل شدن کاربران است. هرچند این راه حل نیز خالی از ایراد نیست. زیرا هر اکسس‌پوینت جدید با فرکانس‌های قبلی اختلال ایجاد خواهد کرد؛ و در نهایت سرعت تبادل اطلاعات را کند می‌کند.

رهبر تحقیقات، «عزالدین احمد»، در این باره می‌گوید: «در دنیای امروز، نمی‌توانید بحران اسپکتروم را به راحتی و با افزایش فرستنده‌ها حل کنید. به این دلیل که هر فرستنده در کار دیگری اختلال ایجاد خواهند کرد. راه درست این است که تمام اکسس‌پوینت‌ها را به شکلی برنامه‌ریزی کنید که در کنار یکدیگر کار کنند؛ و از فرکانس‌های موجود به شکل موثر استفاده کنند.»

MegaMIMO 2.0 نیز برای همین کار طراحی شده است. این سیستم، چندین اکسس‌پوینت را در آن واحد هماهنگ می‌کند؛ به شکلی که هر دیتا از فرکانس یکسان برای جابجایی استفاده خواهد کرد؛ و در عین حال در جابجایی سایر اطلاعات نیز اختلالی ایجاد نمی‌کند.

کشف بزرگ این تیم از محققان، به دست آوردنِ الگریتمی است که به چندین فرستنده‌ی مستقل اجازه دهد از فرکانسی یکسان استفاده کنند؛ بدون اینکه کار یکدیگر را به هم بریزند. این تیم مسئله‌ای را حل کرده‌اند که برای مدتی طولانی ذهن پژوهشگران را به خود مشغول کرده بود.

MegaMIMO 2.0 بر پایه‌‌ی یک فناوری به نام MIMO طرح ریزی شده است؛ که تقریبا تمام دیوایس‌های بی‌سیم امروزی از آن استفاده می‌کنند. MIMO به دستگاه‌هایی مانند اسمارت‌فون‌ها اجازه می‌دهد سیگنال‌های مختلف را از چندین فرستنده دریافت کنند. هرچند تا به امروز استفاده از این سیستم برای دریافت فرکانس از چند اکسس‌پوینت به تراکم شبکه می‌انجامید. به لطف الگریتم MegaMIMO 2.0 اما این مشکل دیگر وجود ندارد.

«ساشین کتی» از دانشگاه استنفورد می‌گوید: «از آنجا که وسعت فرکانس‌ها محدود است؛ تنها راه پیشرفت تکنولوژی بی‌سیم اضافه کردن اکسس‌پوینت‌های بیشتر و استفاده از راه‌حلی برپایه‌ی استفاده از چند شبکه در MIMO است. با این وجود که درباره‌ی کاربردی بودن این راه حل بدبینی زیادی وجود داشت؛ تیم دانشگاه MIT نشان داده است که می‌تواند بسیاری از چالش‌های مهم را از سر راه بردارد.»

برای تست این سیستم جدید، پژوهشگران سالن کنفرانسی را شبیه‌سازی کردند؛ که در آن چهار لپ‌تاپ بر روی جاروبرقی‌های متحرک به اطراف حرکت و سرعت تبادل اطلاعات را اندازه‌گیری می‌کنند. آن‌ها دریافتند که MegaMIMO 2.0 سرعت تبادل اطلاعات را تا ۳۳۰ درصد در مقایسه با وای‌فای معمولی افزایش می‌دهد.

هنوز صحبتی درباره‌ی زمان عرضه‌ی این تکنولوژی به بازار در میان نیست؛ هرچند محققان می‌گویند که به دنبال صحبت با همکاران تجاری خود و عرضه‌ی این تکنولوژی به بازار هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات