مدیرعامل شاپرک: در خریدهای بلک‌فرایدی شبکه پرداخت بدون اختلال فعال بود

چهارشنبه 26 آذر 1404 - 13:13
مطالعه 2 دقیقه
شبیری شاپرک
شبیری می‌گوید اوج تراکنش‌های بلک‌فرایدی بین ساعت ۱۲ نیمه‌شب تا حدود ۲ یا ۳ بامداد رخ داده است؛ این بازه زمانی، معمولا در دوره کم‌باری شبکه قرار دارد.
تبلیغات

امیرحسین شبیری، مدیرعامل مدیرعامل شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت، در گفت‌وگو با زومیت درباره اثر کمپین‌هایی مانند بلک‌فرایدی و یلدا بر تراکنش‌های کشور و میزان آمادگی زیرساخت شبکه پرداخت، توضیح می‌دهد که رشد قابل توجهی در تراکنش‌ها در زمان اجرای این کمپین‌ها دیده شده است:

در مقیاس کل شبکه، افزایش ناشی از این رویدادها چندان قابل‌توجه نیست؛ هرچند در لایه پرداخت اینترنتی، رشد مشخص‌تری دیده شد که در گزارش آذرماه شاپرک میزان دقیق آن منتشر خواهد شد اما این رشد واقعا قابل توجه بود.
- امیرحسین شبیری، مدیرعامل شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت

نه فقط در بلک‌فرایدی امسال بلکه همه ساله هنگام اجرای این کمپین افزایش تراکنش اینترنتی دیده می‌شود. او ادامه داد: «با توجه به حجم تراکنش‌های روزانه شبکه، افزایش ناشی از این کمپین‌ها در مقیاس کل، نسبت قابل توجهی ندارد؛ با این حال، در لایه تراکنش‌های اینترنتی، افزایش مشخصی مشاهده شد که نسبت به سالیان گذشته بیشتر بود.»

افزایش تراکنش‌ها از طریق درگاه پرداخت اینترنتی

شبیری به الگوی زمانی پیک مصرف در بلک‌فرایدی نیز اشاره کرد و ضمن اشاره به این که آمارهای تراکنش‌های آذرماه منتشر می‌شود، در این گفت‌وگو برخی نکات را اعلام کرد:

بر اساس رصدهایی که داشتیم و ارتباطی که با برخی پلتفرم‌ها برقرار بود، اوج تراکنش‌های بلک‌فرایدی عمدتاً بین ساعت ۱۲ نیمه‌شب تا حدود ۲ یا ۳ بامداد رخ داده است؛ این بازه زمانی، معمولاً در دوره کم‌باری شبکه قرار می‌گیرد.
- امیرحسین شبیری، مدیرعامل شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت

اوج تراکنش‌های بلک‌فرایدی بین ساعت ۱۲ نیمه‌شب تا حدود ۲ یا ۳ بامداد بوده است

این موضوع نشان می‌دهد کاربران با FOMO پیش‌آمده توسط فروشگاه‌های اینترنتی، در ساعات آغازین بلک‌فرایدی فروشگاه‌هایی مثل دیجی‌کالا، اسنپ، خانومی و… به آن سر زده‌اند.

مدیرعامل شاپرک همچنین تاکید کرد افزایش اصلی در مسیر درگاه‌های پرداخت اینترنتی رخ داده است: «آنچه دست‌کم در تجربه ما دیده شد، افزایش بیشتر در لایه IPG (درگاه پرداخت اینترنتی) بود.»

او در جمع‌بندی گفت این رشد به سطحی نرسیده که زیرساخت را تحت فشار قرار دهد یا اختلال ایجاد کند: «در مجموع، این افزایش به‌گونه‌ای نبود که فشار معناداری بر زیرساخت وارد کند یا منجر به اختلال شود با این حال آمارها حکایت از افزایش قابل توجه تراکنش‌ها در ساعات اولیه برگزاری چنین حراج‌هایی دارد.»

تبلیغات
تبلیغات

نظرات