هوش مصنوعی در راه اسکای‌روم: خلاصه‌سازی جلسات و ترجمه آنلاین به‌زودی اضافه می‌شود

پنج‌شنبه 13 آذر 1404 - 11:21
مطالعه 4 دقیقه
اسکای روم
اسکای‌روم در نشست خبری خود، روایت جهش در کرونا، برنامه‌های آینده و دلایل عدم جذب سرمایه در مقطع فعلی را تشریح کرد.
تبلیغات

در پی تداوم روزهای آلوده طی دو ماه گذشته و افزایش تصمیم‌ها برای غیرحضوری شدن مدارس و دورکار شدن ادارات، نشست خبری «اسکای‌روم» برگزار شد؛ نشستی که در آن، مدیر این پلتفرم هم به‌صورت آنلاین و از طریق خودِ اسکای‌روم در جلسه حاضر شد تا کاربرد عملی سرویس در همین سناریوها را به نمایش بگذارد.

روایت شکل‌گیری و مسیر رشد: از استارتاپ کوچک تا بازطراحی پس از جهش

به گزارش زومیت «مجید خواهانی» مدیر و همبنیانگذار اسکای‌روم در ابتدای صحبت‌هایش اعلام کرد که او و برادرش هم‌بنیان‌گذاران این مجموعه هستند و هدف محوری‌شان را «این‌که همه بتوانند در هرجا به دانش برسند» توصیف کرد. او گفت از روز نخست راه‌اندازی کسب‌وکار، تلاش کرده‌اند «محیط کار منحصر به فردی» بسازند و تأکید کرد از نگاه آنان «یک کسب‌وکار همان‌قدر که به مشتریانش تعهد دارد، به کارکنانش نیز متعهد است.»

خواهانی مسیر تکامل اسکای‌روم را این‌طور ترسیم کرد: تا اوایل پاندمی، اسکای‌روم «یک استارتاپ کوچک» بوده که «مشکلات زیادی» داشته و تیم ناچار بوده «تصمیمات دشوار» بگیرد. به گفته او، پس از شروع پاندمی این پلتفرم «رشد بزرگی» را تجربه کرده و در دوران پساکرونا نیز با وجود «سختی‌هایی که پیش آمد» توانسته «زنده بماند».

مدیر اسکای‌روم سال ۱۴۰۲ را نقطه‌ای مهم در مدیریت رشد دانست و گفت تیم وارد «برنامه‌ریزی مجدد» شده، چون به تعبیر او در یک «رشد ناگهانی» به بلوغ رسیده بودند و «فرصت برنامه‌ریزی» نداشتند. او همچنین به تجربه یک افت اشاره کرد و گفت پس از «سقوطی که تجربه کردیم»، دوباره «مرتباً رشد» را به کسب‌وکار برگردانده‌اند. در کنار این روایت، خواهانی تصریح کرد که اسکای‌روم در سال‌های گذشته در حوزه برندینگ و روابط عمومی غفلت کرده و اکنون قصد دارد این ضعف را جبران کند.

عددها و مقیاس: مشتری، شرکت‌کننده، همزمانی و رویداد

در بخش آمارهای عملکردی، مدیر مارکتینگ اسکای روم «پیمان عمرانی» اعلام کرد:

  • از ابتدای فعالیت تا امروز، بیش از ۶۰ هزار مشتری در حوزه‌های مختلف داشته است.
  • مجموعاً ۳۳ میلیون شرکت‌کننده در رویدادهای برگزارشده روی اسکای‌روم حضور داشته‌اند.
  • این پلتفرم تجربه پشتیبانی از ۵۴۰ هزار کاربر همزمان را ثبت کرده است.
  • تا امروز بیش از ۲۰ میلیون رویداد روی اسکای‌روم برگزار شده که ۳۰۰ کنفرانس از آن‌ها «بین‌المللی» بوده است.
  • همچنین اعلام شد اسکای‌روم در مهر ۱۴۰۴ «بیش از هزار درصد رشد» را نسبت به ماه‌های قبل تجربه کرده است.

در ادامه نشست اشاره شد کاربران اسکای‌روم می‌توانند سه سطح مختلف داشته باشند (جزئیات این سطح‌بندی در یادداشت‌های ارائه‌شده از نشست ذکر نشده است). در جمع‌بندی، خواهانی «تثبیت جایگاه» اسکای‌روم را به‌عنوان چشم‌انداز اصلی مطرح کرد.

سرمایه‌گذاری: فعلاً جذب سرمایه نه؛ تمرکز بر بوت‌استرپ و درآمد

در بخش پرسش‌وپاسخ، خواهانی در پاسخ به این سؤال که آیا اسکای‌روم به دنبال جذب سرمایه هست یا نه، گفت در شرایط فعلی این مجموعه «به اندازه برنامه‌های توسعه‌ای که دارد»، سرمایه کافی را از محل فعالیت خود به دست آورده و «الان برنامه‌ای برای جذب سرمایه» ندارد. او با اشاره به فضای اقتصادی، افزود بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل «شرایط ناپایدار کشور» محتاط‌تر حرکت می‌کنند و تأکید کرد خودِ اسکای‌روم نیز در حال فعالیتی «پرریسک» است. به گفته او، هدف تیم این است که «به شکل بوت‌استرپ و ارگانیک» نقدینگی لازم برای توسعه را به تیم تزریق کنند.

نکته کلیدی دیگر در این بخش، تفکیک صریح «برندینگ برای درآمد» از «برندینگ برای سرمایه» بود؛ خواهانی گفت برندینگ را «برای جذب درآمد انجام می‌دهیم و نه جذب سرمایه» و تأکید کرد زمانی سراغ جذب سرمایه خواهند رفت که «برویم سمت رشد.»

ادغام هوش مصنوعی: خلاصه‌سازی و ترجمه آنلاین در راه است

در پاسخ به پرسش زومیت درباره برنامه اسکای‌روم برای ادغام AI با کارکردهای پلتفرم، مدیر اسکای‌روم گفت این حوزه برایشان «جذاب» است و احتمال می‌دهد برخی قابلیت‌ها مثل خلاصه‌سازی جلسات و ترجمه آنلاین و موارد مشابه «به‌زودی» به اسکای‌روم اضافه شود.

او توضیح داد در سال‌های اخیر تمرکز اصلی تیم بر «ثابت نگه داشتن سرویس» بوده و به دلیل حجم کار روی پایداری، کمتر به «توسعه محصولات» رسیده‌اند. با این حال، خواهانی گفت اکنون اسکای‌روم در نقطه‌ای است که می‌تواند جدی‌تر به توسعه قابلیت‌های جدید فکر کند و پیش‌بینی کرد از اواسط سال ۱۴۰۵ فضای توسعه فیچرها «با سرعت زیادی رشد کند».

از منظر فنی نیز او چالش اصلی را Scale up کردن دانست و گفت بخش سخت کار، رسیدن به پایداری و عبور از لایه‌های زیرساختی و فنی بوده است؛ مسیری که به گفته او باید طی شود تا تیم بتواند با تمرکز بیشتر وارد فاز توسعه محصول شود.

نشست خبری اسکای‌روم در زمانی برگزار شد که دورکاری و آموزش آنلاین دوباره تحت تأثیر آلودگی هوا برجسته شده است. در این نشست، اسکای‌روم علاوه بر ارائه روایتی از جهش دوران کرونا و بازطراحی سال ۱۴۰۲، با تکیه بر آمارهای مقیاس، از تغییر تمرکز خود از «صرفاً پایداری سرویس» به سمت «توسعه فیچرها» صحبت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات