پست ایران در یک سال دولت چهاردهم: رشد ۷.۲ درصدی ترافیک مرسولات و ارتقای ۱۴ پلهای در رتبه جهانی
در یک سال اخیر فعالیت دولت چهاردهم، شرکت ملی پست با تمرکز بر استقرار سیستمهای برنامهمحور، توسعه زیرساختها، هوشمندسازی، بهبود تجربه مشتری و ارتقای معیشت کارکنان، تحولاتی چشمگیر را به ثبت رسانده است.
محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست، در گفتوگو با تلگرافنامه به مناسبت سالگرد آغاز فعالیت این دولت، عملکرد یک سال اخیر را با ارائه آمار و پروژههای کلیدی تشریح کرد.
به گفته احمدی، طی این دوره تعداد کل مرسولات کشور به بیش از ۳۰۲ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۳۹۶ مرسوله رسیده است، در حالی که در مدت مشابه پیشین این عدد ۲۸۲ میلیون و ۷۳۸ هزار رو ۲۹۰ مرسوله بود؛ جهشی معادل ۷.۲ درصد. در همین بازه، مرسولات ثبتی ۳.۲ درصد رشد کرد، مرسولات تجارت الکترونیک افزایشی ۲۱ درصد داشت و مرسولات الکترونیکی شاهد جهش ۳۸.۶ درصد بودند.
پیشرفت پروژه ملی جینَف
یکی از پروژههای برجسته، پروژه ملی جینَف (پایگاه اطلاعات جغرافیایی نشانی نقاط کشور) است. احمدی اعلام کرد که مختصات جغرافیایی بیش از ۳۰ میلیون نقطه شهری و ۷۰ هزار نقطه روستایی ژئوکد شدهاند. او وعده داد که تا پایان سال ۱۴۰۴، داده این پایگاه در کلیه نقاط شهری و روستاهای بالای ۲۰ خانوار با پیشرفت ۹۵ درصد تکمیل شود.
هوشمندسازی مراکز پستی و تجزیه مرسولات
با هدف کاهش خطا و افزایش سرعت، شرکت پست سیستمهای سورتینگ هوشمند را گسترش داده است. احمدی گفت که از ابتدای دولت چهاردهم، تعداد سورتینگهای فعال از ۸ مرکز در ۵ استان به ۱۲ مرکز در ۸ استان افزایش یافته است. قابلیتهای این سیستمها شامل خوانش آدرس دستنویس، تجزیه پیشرفته و کاهش نیروی انسانی اضافی است.
او همچنین اعلام کرد در مرکز تجزیه و مبادلات پستی در «چهارراه لشکر»، با کمک فناوری هوش مصنوعی، خروجیها در سورتینگ جوف از ۷۰ به ۱۵۰ نقطه و در سورتینگ پاکت از ۳۶ به ۱۲۰ نقطه ارتقا یافته است.
از دیگر خدمات نوین، طرح L2L است؛ به این معنی که مرسولات به صندوقهای پستی هوشمند (لاکرها) وارد و در آنها تحویل داده میشوند. خدماتی چون «قبول و توزیع مرسولات در لاکر» و «بازتوزیع مرسولات معطله» اکنون در دسترس مشتریان قرار گرفتهاند.
هوش تجاری، نظم داده و مدیریت پیشرفته
شرکت ملی پست در حوزه هوشمندسازی کسبوکار خود نیز حرکت کرده است. احمدی به اجرای پروژههای استخراج داده، داشبورد مدیریتی مبتنی بر BI، و تحلیل فرآیندها بر پایه BPM اشاره کرد. هدف این اقدامات، شناسایی نقاط ضعف، کاهش هزینهها، بهبود دقت تصمیمگیری و افزایش سرعت عملیاتی است.
همچنین در مناطق روستایی، بیش از ۳۲۰۰ دستگاه گوشی هوشمند بین پستچیان توزیع شده است. این گوشیها از محل حمایت صندوق کیفیت اتحادیه پستی جهانی تأمین شده و به نصب نرمافزارهای اختصاصی ثبت مرسوله مجهز هستند.
مشتریمداری و توسعه خدمات الکترونیک
در سیاست مشتریمداری، شرکت ملی پست بهروزرسانی سامانه CRM، ارتقای اپلیکیشن «پستخونه» و راهاندازی «دستیار پستی من» در پیامرسانهای داخلی را در دستور کار قرار داده است. همچنین استفاده از چتبات آنلاین برای افزایش سرعت پاسخگویی، استانداردسازی مرکز پاسخگویی و بازنویسی برنامههای خدماتی از دیگر اقدامات است.
بارکدهای رهگیری پیشچاپشده نیز به کسبوکارهای آنلاین امکان میدهند با یک گوشی هوشمند سفارشات خود را وارد چرخه عملیات پستی کنند و از رهگیری دقیق بهرهمند شوند.
پروژههای زیرساختی و خدمات ویژه
احمدی به استقرار سامانه عملیاتی Core Posting اشاره کرد که تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت داشته و هدفش یکپارچهسازی خدمات پستی، اپراتوری ترکیبی و ارائه سرویسهای ارزشافزوده است.
طرح پست عشایری نیز در دست اجراست؛ نمایندگیهای سیار پستی در مناطق عشایری با خدماتی همچون قبول و توزیع مرسوله، صدور کدپستی و ژئوگواهی، به ارائه خدمات ارتباطی میپردازند.
در عرصه زیرساختهای حملونقل، خرید کامیونهای فورس ۸.۵ تن، فورس معمولی و کشنده زاگرس، تقویت خطوط حملونقل، و همکاری با شرکتهای دانشبنیان برای توسعه خدمات هوشمند مورد تأکید قرار گرفته است.
رشد رتبه بینالمللی و اصلاح ساختار سازمانی
مدیرعامل پست ایران اعلام کرد که رتبه کشور در شاخصهای اتحادیه پستی جهانی از رده ۵۲ به ۳۷ ارتقا یافته است.
همچنین در چارچوب بازنگری سازمانی، شرکت ملی پست به بازنویسی برنامه راهبردی تا افق ۱۴۰۷، اجرای نظام هدایت عملکرد سهسطحی و اصلاح نظام پرداخت بر مبنای عملکرد (PFP) پرداخته است. رویکردی که هدفش افزایش شفافیت، عادلانهسازی پرداختیها و تشویق کارکنان به کار کیفی است.