از کوله جنگی تا عروسک لبوبو: سفر ۱۲ روزه خرید ایرانی‌ها در دیجی‌کالا

یک‌شنبه 16 شهریور 1404 - 12:35
مطالعه 6 دقیقه
اپلیکیشن دیجی‌کالا روی صفحه گوشی در دست یک مرد
گزارش دیجی‌کالا تغییر ذهنیت جامعه از «ترس و بقا» به «امید و زندگی» در دوازده روز جنگ را روایت می‌کند.
تبلیغات

در یک چشم بر هم زدن، ۱۲ روز جنگ، شیوه خرید میلیون‌ها ایرانی را دگرگون کرد. گزارش جنگ دیجی‌کالا که در کنار گزارش سال این مجموعه منتشر شده، روایتی از این دگرگونی است؛ از آن روزهای پرالتهاب که مردم برای بقا به دنبال شارژر خورشیدی و کنسرو بودند، تا لحظه‌های دیگر جنگ که موجی از جست‌وجو برای عروسک‌های ترند جهانی، جایگزین اقلام اضطراری شد.

این روایت، تنها یک گزارش از عملکرد دیجی‌کالا نیست، بلکه آینه‌ای از ترس، امید و بازگشت به زندگی در جامعه است.

فصل اول (۲۴ خرداد - ۵ تیر): روزهای بحران و آمادگی

در طول جنگ، اضطراب و نگرانی مردم باعث شد تا رفتار خرید کاربران دیجی‌کالا به سمت آمادگی برای شرایط اضطراری برود. دیجی‌کالا در این ۱۲ روز به‌طور متوسط روزانه ۳.۴ میلیون بازدیدکننده داشت و سفارش‌های مشتریان را حتی با وجود خطرات و مشکلات، به دست آن‌ها می‌رساند.

۱. جست‌وجوی کالاهایی برای بقا

شارژر خورشیدی: جست‌وجوی این کالا، با رشد نجومی و حیرت‌انگیز ۱۲۴۵ درصدی، در صدر فهرست قرار گرفت. این موضوع نشان‌دهنده نگرانی مردم از قطع برق و نیاز به تأمین انرژی برای وسایل ضروری بود.

کالاهای خوراکی اضطراری: پس از شارژر خورشیدی، جست‌وجو برای کنسرو (۹۶۹ درصد)، نان خشک (۸۵۵ درصد)، و برنج پاکستانی (۶۸۱ درصد) بیشترین رشد را داشت. این اقلام، بخشی از «کوله شرایط اضطراری» بودند که مردم به دنبال تأمین آن‌ها بودند.

تجهیزات بقا و پزشکی: جست‌وجو برای پاوربانک خورشیدی (۷۵۴ درصد)، کیف کمک‌های اولیه (۶۵۳ درصد)، رادیو جیبی (۶۲۷ درصد) و چراغ قوه خورشیدی (۵۴۷ درصد) نیز رشد قابل توجهی داشت.

۲. پربازدیدترین گروه‌های کالایی

مواد غذایی: گروه مواد غذایی در این دوره، با رشد ۲۰ درصدی بازدید نسبت به قبل از جنگ، پربازدیدترین بود. در میان کالاهای سوپرمارکتی، بازدید از کنسرو ماهی ۸۵ درصد و روغن مایع سرخ کردنی و برنج ایرانی نیز با رشد چشمگیر مواجه شد.

سلامت و زیبایی: نگرانی از شرایط باعث شد تا گروه سلامت نیز مورد توجه قرار گیرد. بازدید از زیرانداز بهداشتی ۸۴ درصد و ضدعفونی‌کننده ۷۸ درصد رشد داشت. همچنین، به نظر می‌رسد به دلیل بسته شدن داروخانه‌ها، بازدید از نوار تست قند خون ۶۴ درصد افزایش یافت.

کالاهای دیجیتال: پس از اعمال محدودیت‌های اینترنتی، بازدید از مودم و روتر ADSL با رشد ۱۰۱ درصدی، در گروه کالای دیجیتال پیشتاز شد.

۳. پرفروش‌ترین‌ها؛ بازتابی از ترس مردم

کیف پول سخت‌افزاری: این محصول، که برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، با رشد فروش ۲۱۸ درصدی، پرفروش‌ترین کالای دیجیتال بود. این افزایش فروش، احتمالاً به دلیل ترس مردم از هک شدن صرافی‌های دیجیتال و تلاش آن‌ها برای حفظ سرمایه خود بود.

نوار تست قند خون: این کالا با رشد فروش ۲۹۶ درصدی، پرفروش‌ترین محصول در گروه سلامت بود. این جهش فروش، نشان‌دهنده نگرانی بیماران دیابتی از نایاب شدن این کالا به دلیل بسته شدن داروخانه‌ها بود.

کنسرو و مواد غذایی: در بخش سوپرمارکت، فروش کنسرو بادمجان (۸۷ درصد)، برنج خارجی (۸۴ درصد) و کنسرو عدس (۶۴ درصد) رشد قابل توجهی داشت.

نمودار پرفروش‌ترین گروه کالایی در جنگ ۱۲ روزه
نمودار محصولات سلامتی و مراقبتی
نمودار پرفروش‌ترین کالاهای سوپرمارکتی در جنگ

فصل دوم (۶ تیر - ۲۴ تیر): پس از پایان جنگ، بازگشت به زندگی

آمارهای دیجی‌کالا نشان می‌دهد با پایان جنگ، اولویت‌ها به‌سرعت تغییر کرده و مردم در پی بازگشت به زندگی عادی و سرگرمی بودند.

۱. بازگشت به ترندها:

عروسک لبوبو: پس از جنگ، جست‌وجو برای عروسک لبوبو با رشد باورنکردنی ۳۲۰۰ درصدی، به پرجست‌وجوترین کالا در دیجی‌کالا تبدیل شد. این تغییر ناگهانی، نشان می‌دهد که چگونه توجه مردم از اقلام اضطراری، به سمت ترندهای جهانی و تفریحی بازگشت.

کنسول بازی: جست‌وجو برای کنسول بازی نیز ۸۵۲ درصد رشد داشت.

۲. تغییر در بازدید و فروش کالاهای دیجیتال:

لپ‌تاپ و ساعت هوشمند: در بخش کالاهای دیجیتال، بازدید از لپ‌تاپ و الترابوک با رشد ۳۰ درصدی و ساعت هوشمند با رشد ۲۲ درصدی، صدرنشین شد.

وسایل بازی: در بخش پرفروش‌ها، دسته بازی با رشد ۱۰۲ درصدی و بازی‌های کنسول خانگی با رشد ۹۳ درصدی، پرفروش‌ترین کالاهای دیجیتال بودند.

نمودار پربازدیدترین گروه کالایی در دیجی‌کالا پس از جنگ
نمودار پرفروش‌ترین کالاهای دیجی‌کالا پس از جنگ

کاهش تقاضای اضطراری: مودم و روتر ADSL و کیف پول سخت‌افزاری که در طول جنگ فروش بالایی داشتند، پس از آن به شدت افت فروش و بازدید را تجربه کردند.

این گزارش نشان می‌دهد که چگونه یک بحران، می‌تواند در کوتاه‌مدت، رفتار خرید و اولویت‌های مردم را به صورت ریشه‌ای تغییر دهد، اما این تغییرات موقتی هستند و با پایان یافتن بحران، جامعه به سرعت به روال عادی خود بازمی‌گردد. این داده‌ها برای کسب‌وکارها، به ویژه در زمینه برنامه‌ریزی و پاسخگویی به شرایط اضطراری، بینش‌های بسیار ارزشمندی را فراهم می‌کند.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات