مدیرعامل «فودرو»: به دنبال ساخت یک سرویس پایدار در حوزه رستورانگردی هستیم
گروه اسنپ تاکنون محصولات زیادی را عرضه کرده که برخی از آنها شکست خوردند و بیشترشان با موفقیت راهشان را ادامه دادند. «اسنپکیو» و «اسنپ هیت» از جمله استارتاپهای شکستخورده و «اسنپساپلای» و «اسنپ استور» از جمله نمونههای موفق هستند. «نوید خدیوی» با نقشهای متفاوتی مانند مدیرعامل و همبنیانگذار در تمامی این نمونهها حضور داشته است.
گروه اسنپ با محصول جدید خود یعنی «فودرو» و دادن سکان هدایت این سرویس به خدیوی بار دیگر عرضه یک محصول جدید و روشهای جدید خدیوی را محک زده است؛ محصولی که از دل اسنپفود بیرون آمده است. مراحل آزمایشی این محصول جدید تقریبا یک سال طول کشید و حالا به مرحله عرضه نهایی و تبلیغات گسترده رسیده است.
فودرو در نگاه اول، به مدلهای قدیمی و پرفرازونشیب پلتفرمهای تخفیف آنلاین مانند «تخفیفان» و «نتبرگ» شباهتهایی دارد، اما مدیرعامل آن رویکردی متفاوت را وعده میدهد. این محصول پس از گذشت از فاز آزمایشی، اکنون با رویکردی که بر اتصال دنیای آنلاین به تجربه آفلاین (O2O) تأکید دارد، وارد بازار شده است.
فودرو؛ پاسخی به یک نیاز جهانی، نه یک استراتژی رقابتی
خدیوی در گفتوگو با زومیت دلیل این که اسنپفود با فودرو به سراغ تجربه حضوری (Dine-in) رفته را این طور توضیح میدهد که فودرو پاسخی به نیازهای واقعی کاربران است و نه صرفاً یک استراتژی برای حفظ سهم بازار در برابر رقبای نوظهور. او سه روند اصلی را در شکلگیری این سرویس مؤثر میداند:
اولین موضوع الگوی استفاده کاربران از اسنپفود بود. بسیاری از کاربران، پیش از فودرو، از اسنپفود برای «کشف رستوران» استفاده میکردند؛ با بررسی نظرات و امتیازها، به دنبال یافتن یک رستوران مناسب برای مراجعه حضوری بودند. اما اسنپفود برای این منظور کامل نبود، زیرا فاقد اطلاعاتی مانند عکس از فضای داخلی یا مسیریابی دقیق بود.- نوید خدیوی، مدیرعامل فودرو
خدیوی تأکید میکند که دادههای فودرو برخلاف پلتفرمهایی مانند گوگل که بر محتوای تولیدی کاربران (UGC) متکی هستند و ممکن است قدیمی یا ناقص باشند، بهصورت تخصصی توسط تیم محتوای فودرو تولید و اعتبارسنجی میشود. به گفته او، هدف این است که کاربر تجربهای واقعی داشته باشد و با اطمینان تصمیم بگیرد.
دومین موضوعی که مدیرعامل فودرو به آن اشاره میکند «روند جهانی O2O (Online to Offline)» است. خدیوی به موج جدید اپلیکیشنها در دنیا اشاره میکند که امکان استفاده آفلاین با زیرساخت آنلاین را فراهم میکنند.
او این مدل را در ایران نیز موفق میداند و به تجربه پرداخت حضوری با اسنپپی (In-store Payment) اشاره میکند که بازخورد مثبتی از کاربران داشته است. فودرو نیز همین رویکرد را برای اتصال تجربه آنلاین به آفلاین دنبال میکند.
سومین موضوع هم «مدل پرداخت با تخفیف» است؛ خدیوی این مدل را یک «ترند جهانی» میداند که سالهاست در دنیا جا افتاده است. نمونههای موفق آن در هند، اروپا و دبی (با سرویس «کریم») اجرا شده و جذابیت آن برای کاربران، وجود گزینههای متنوع پرداخت و کیف پول است.
فودرو، فراتر از یک پلتفرم تخفیف
یکی از بزرگترین چالشها برای فودرو، عبور از سایه مدلهای شکستخورده تخفیفدهی آنلاین است. مدیرعامل این پلتفرم اذعان میکند که مدلهای تخفیفدهی در ایران و جهان فرازونشیبهای زیادی داشتهاند، اما تأکید میکند که فودرو صرفاً یک «سایت تخفیف» نیست:
تخفیف تنها بخشی از ارزش پیشنهادی ماست. فودرو در اصل یک راهکار پرداخت مدرن و ساده است که امکانات متنوعی روی آن سوار شده است.- نوید خدیوی، مدیرعامل فودرو
به گفته او، مدل باشگاه وفاداری رستورانگردی حتی به شکل سنتی نیز همواره کارکرد داشته و امروز همان ساختار با ابزارهای مدرن مانند کیف پول و تخفیف دیجیتال تلفیق شده است. خدیوی هدف فودرو را ایجاد تجربهای راحت و سریع برای کاربر میداند که بتواند پرداخت را با گوشی انجام دهد و به امکاناتی نظیر رزرو آنلاین و مدیریت کیف پول دسترسی داشته باشد.
فودرو تجربهای راحت برای کاربر و امکانی کمهزینه و بهینه برای رستورانداران است
به باور او، این رویکرد برای رستورانداران نیز جذاب است، زیرا به آنها یک روش تبلیغاتی کمهزینه، بهینه و قابلاندازهگیری ارائه میدهد، برخلاف تبلیغات سنتی مانند بیلبورد یا تراکت که میزان تأثیرشان مشخص نیست.
فارغ از بحث تخفیف، خدیوی معتقد است بازار ایران به پلتفرمی حرفهای مانند «اوپنتیبل» (OpenTable) نیاز داشت؛ «جایی که بتوانید رستوران را پیدا کنید، اطلاعاتش را ببینید و تنها با دو کلیک میز رزرو کنید.»
به گفته مدیرعامل فودرو، همین حالا هم کاربران بدون تخفیف میز رزرو میکنند و این نشان میدهد که سرویس در مسیر درستی قرار گرفته است. علاوه بر این، فودرو امکاناتی مانند انعام دیجیتال را نیز اضافه کرده که به گفته او، با از بین بردن چالشهای پرداخت نقدی، باعث شده برخی کاربران تا ۲۰ درصد مبلغ سفارش را بهعنوان انعام پرداخت کنند.
تیم مستقل، استراتژی مشترک
نوید خدیوی درباره ساختار سازمانی فودرو نیز این طور به زومیت توضیح میدهد: «این سرویس یک اپلیکیشن کاملاً مستقل و در عین حال ذیل ساختار اسنپفود است. تیم فودرو با حدود ۳۰ نفر، مدیریت و زیرساخت فنی جداگانهای دارد تا بتواند مستقل عمل کند.»
فودرو قرار نیست یک سرویس حاشیهای باشد
او معتقد است این استقلال به این دلیل است که فودرو قرار نیست یک سرویس حاشیهای باشد؛ بلکه هدف، ایجاد یک سرویس قدرتمند در حوزه رستورانگردی حضوری است. با این حال، در سطح کلان، استراتژی آن همسو با اسنپفود باقی میماند.
مدل درآمدی و چالشهای پایداری
مدل درآمدی فودرو بر اساس دریافت کمیسیون از پرداختهاست که به گفته مدیرعامل، مدلی پایدار و منصفانه است؛ مدلی که هم برای کاربر، هم رستوران و هم پلتفرم سودآوری دارد.
اما چالش بزرگ حفظ سودآوری در بلندمدت، دغدغهای جدی برای فودرو خواهد بود. خدیوی در این خصوص میگوید:
فودرو بهعنوان یک «باشگاه تخفیف» دیده نمیشود و هدف اصلی آن ایجاد تجربه بهتر در رستورانگردی و سادهسازی پرداخت است، نه صرفاً ارائه تخفیف. او معتقد است که با ارزشمند بودن تجربه کاربری، کاربران حتی بدون استفاده از تخفیف نیز از این سرویس استفاده خواهند کرد.- نوید خدیوی، مدیرعامل فودرو
هدف فودرو تجربه بهتر رستورانگردی است نه فقط ارائه تخفیف
در پاسخ به نگرانی درباره سوءاستفاده رستورانها از تخفیفها، خدیوی به سازوکارهای نظارتی قوی اسنپفود اشاره میکند و میگوید که قراردادها به گونهای تنظیم شدهاند که کیفیت خدمات تضمین شود.
او همچنین از ابزارهای نظارتی مانند اعزام مشتری ناشناس، بررسی مستمر نظرات و تماس تصادفی با کاربران برای دریافت بازخورد استفاده میکنند و در صورت تخلف، اخطار، جریمه و حذف رستوران را در نظر گرفتهاند.
فودرو میتواند به کافه و رستوران محدود نمانَد
در نهایت، خدیوی میگوید تمرکز فعلی فودرو بر رستورانها و کافههاست و در حال حاضر، همکاری با رستورانهایی با احتمال مراجعه حضوری بالاتر اولویت بوده دارد؛ اما با بزرگتر شدن پلتفرم، فهرست رستورانها گستردهتر و متنوعتر خواهد شد.
او در پاسخ به امکان گسترش به حوزههای دیگر، این موضوع را محتمل میداند و میگوید «در صورتی که فودرو در حوزه فعلی به نتایج مطلوب برسد، مدل آن میتواند در دستهبندیهای دیگری مانند آنچه در اکوسیستم اسنپ و در نمونههایی مثل اسنپمارکت تجربه شده، پیادهسازی شود.»
فودرو محصولی کاملاً جدید است که نیازمند آزمونهای متعدد برای تطبیق با بازار ایران بوده است. به گفته خدیوی، هرچند این مدل در دنیا وجود دارد و جواب داده، اما «تطبیق آن با بازار ایران مستلزم آزمونهای متعدد بود تا بفهمیم کاربران، رستورانها و سایر ذینفعان چطور رفتار میکنند.»