در این گزارش تاکید شده که فروش طلا در پلتفرم میلی فقط روی صفحه موبایل نبوده و در ادامه آمده است:
میلی تاکنون ۲۵۲ کیلوگرم طلا بهطور فیزیکی تحویل کاربران داده است. این حجم تحویل، معادل موجودی ۲۵ مغازه طلافروشی در بازار است. یعنی اگر بخواهیم به زبان تصویری بگوییم، میلی بهتنهایی مثل یک پاساژ کامل طلا عمل کرده که مشتریانش پشت ویترینهای مجازی نشستهاند.- گزارش «میلی»
بر اساس این گزارش «امروز اپلیکیشن میلی ۱۱.۶ میلیون کاربر فعال دارد که این عدد به اندازه کل جمعیت کشور بلژیک است.»
دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان طلا در ماه اخیر
نگاهی به آمار یک ماه اخیر نشان میدهد که جریان معامله در میلی چه ابعادی پیدا کرده است. در این گزارش ذکر شده است که «در مدت کوتاه و در یک بازه زمانی یک ماهه، کاربران ۲۶۰۰ میلیارد تومان طلا خریداری کردهاند؛ یعنی در هر ساعت حدود ۳.۶ میلیارد تومان خریداری شده است.»
همچنین، اعلام شده است که همزمان با فروش در یک ماه گذشته فرایند تسویه پلتفرم میلی با کاربران هم با قدرت ادامه داشته است. در یک بازه زمانی ۳۰ روزه، میلی ۲۷۰۰ میلیارد تومان با کاربران خود تسویه انجام داده است؛ به عبارتی هر ساعت نزدیک به ۳.۷ میلیارد تومان پول در این پلتفرم جابهجا شده است.
در هر ساعت نزدیک به ۳.۷ میلیارد تومان پول در پلتفرم میلی جابهجا شده است
این اعداد نشان میدهد که سرمایه پساندازشده با طلا، یک دارایی راکد نیست و خرید و فروش آن به شکل دائم و لحظهای در میلی ممکن شده است؛ طلا در میلی به سرمایهای پویا و نقدشونده تبدیل شده که میتواند در عرض چند دقیقه خرید و فروش شود.
میلی در این گزارش دادههایی را کنار هم قرار داده و تصویری جدید از اقتصاد دیجیتال کشور ترسیم میکند: در یک سال فعالیت این اپلیکیشن ۱۴ تن طلا در میلی معامله شده که معادل ذخایر طلای یک کشور است.
طبق این گزارش، میلی ۲۵۲ کیلو تحویل واقعی داشته که به اندازه تحویل طلا در ۲۵ مغازه بوده است. میلی در پایان یک سال فعالیت خود ۱۱.۶ میلیون کاربر داشته که برابر با جمعیت یک ملت است.
گذر از محدودیتهای بازار سنتی طلا
در واقع، دادههای گزارش میلی نشان میدهد که بازار آنلاین طلا بسیاری از محدودیتهای موجود در بازار سنتی این فلز ارزشمند را کنار زده است.
در بازار سنتی، دسترسی دشوار و فرایند نقدشوندگی پیچیده است. علاوه بر این، کارمزدها غیرشفاف هستند و رصد معاملات برای نهادهای نظارتی نیز بسیار سخت است. اما در بستر پلتفرمهای آنلاین مثل اپلیکیشن میلی، بیش از ۱۱ میلیون کاربر امکان آن را پیدا کردهاند که در کوتاهترین زمان، در فضایی شفاف، با نرخ کارمزد مشخص و بستری قانونی اقدام به خرید و فروش کنند.
همچنین، کاربران میلی این امکان را دارند که در یک فرایند دائمی تبدیل نقدینگی خود را انجام داده و سپس تسویه آن را در پلتفرم انجام دهند.
اعداد و روایتهای ذکرشده در گزارش میلی بیش از آن که صرفاً آمار باشند، نشاندهنده یک تحول تاریخی در بازار ایران است، تحولی که طلا را از ویترین مغازههای سنتی به تلفنهای همراه و در نهایت جیب میلیونها کاربر ایرانی آورده است.