گزارش سال ۱۴۰۳ دان: ۹۰۰ هزار کاربر فعال ماهانه؛ دان خود را مرجع سرگرمی و درگاه تبلیغات تلویزیونی معرفی کرد

جمعه 31 مرداد 1404 - 13:19
مطالعه 3 دقیقه
گزارش سال دان
استارتاپ «دان» در نشست خبری خود از مسیر تحولش از اندرویدباکس تا پلتفرم تبلیغات و خانه هوشمند گفت.
تبلیغات

مدیران «دان» در نشست خبری اخیر، از مسیر پرپیچ‌وخم این استارتاپ سخن گفتند؛ مسیری که از تولید و فروش اندرویدباکس در سال ۹۵ آغاز شد و حالا با بیش از 900 هزار کاربر فعال ماهانه، تبلیغات دیجیتال و چشم‌انداز خانه هوشمند ادامه پیدا می‌کند.

«دان» در سال ۱۳۹۵ کار خود را با عرضه یک اندرویدباکس آغاز کرد؛ محصولی سخت‌افزاری که قرار بود تلویزیون‌های سنتی را هوشمندتر کند. اما به‌گفته‌ رضا سجادی، مدیرعامل دان، خیلی زود مشخص شد که یک استارتاپ نمی‌تواند همزمان سخت‌افزار و نرم‌افزار را به دوش بکشد. به همین دلیل «دان» مسیر تازه‌ای را با همکاری شرکت‌ها و پلتفرم‌های بزرگ پیش گرفت.

سجادی می‌گوید: «بزرگ‌ترین قرارداد ما با نماوا بود؛ ۵۰ هزار اندرویدباکس. این پیووت به ما فهماند که به جای ساختن همه‌چیز از صفر، باید روی پلتفرم متمرکز شویم.» همکاری با گروه صنعتی «انتخاب» نیز به توسعه این مسیر کمک کرد.

سجادی در پاسخ به زومیت مبنی بر اینکه اگر روزی نماوا و فیلیمو وارد بازار تبلیغات بشوند و یا لایسنس‌های خود را گران‌ کنند آیا پلتفرم آن‌ها با مشکل روبرو نخواهد شد گفت: «بله این ریسکی است که پلتفرم ما دارد که وندورهای بسیار کمی در بازار وجود دارند تا به سراغشان برویم و اگر همگی بخواهند روزی کاری کنند که با ما قطع همکاری بشود، مشکل بزرگی پیش می‌آید اما این سالها تلاش و راهی که رفتیم نشان داده همه از یک بازی برد-برد راضی هستند.» او همچنین تاکید کرد این پلتفرم قصد دارد تا ظرف سه سال به ۵ میلیون تلویزیون در خانه‌های سراسر ایران وارد شود.

تلویزیون؛ کندذهن‌ترین وسیله هوشمند؟

سجادی در توصیف چشم‌انداز «دان» گفت: «رویای ما ساخت سکوی اتصال خانه‌ها به زندگی هوشمند است. نقطه شروع ما سرگرمی است، اما می‌خواهیم وارد سایر حوزه‌های خانه هوشمند هم بشویم. تلویزیون به نظر ما کندذهن‌ترین وسیله هوشمند خانه‌هاست و مأموریت ما این است که آن را به نقطه مرکزی پلتفرم تبدیل کنیم.»

به گفته‌ او، «دان» قصد دارد ابتدا به ۵ میلیون خانه راه پیدا کند و سپس خدمات متنوع‌تری را در قالب یک پلتفرم هوشمند ارائه دهد.

ارتباط با کاربر و دستیار «دانا»

هادی روایی، مدیر بازاریابی دان، تأکید کرد که اولین تمرکز تیم روی کانال‌های ارتباطی با کاربر بوده است: «قبل از اینکه کال‌سنتر به ترند شرکت‌ها تبدیل شود، تیم کوچکی داشتیم که تماس خروجی با کاربران می‌گرفت تا بازخورد مستقیم بگیریم.»

او افزود: «بعدتر دستیار هوشمند «دانا» را راه‌اندازی کردیم تا تجربه استفاده راحت‌تر شود. همچنین با خرید درون‌برنامه‌ای و خرید تک‌قسمتی اپیزودها، تجربه‌ی جدیدی برای فیلم‌بازان ایجاد کردیم. جالب اینکه ۷۰ درصد کاربرانی که از این طریق خرید کردند، پیش از دان هرگز خرید آنلاین محتوای سرگرمی نداشتند.»

تبلیغات دیجیتال روی تلویزیون

محمدرضا خیردوش، مدیر توسعه کسب‌وکار دان، نیز از ظرفیت‌های تبلیغاتی این پلتفرم گفت: «ما می‌خواستیم یک درگاه تبلیغاتی روی تلویزیون‌ها بسازیم. امروز این امکان وجود دارد که بنرهای شخصی‌سازی‌شده به کاربر نمایش داده شود.»

به گفته‌ او، زیرساخت تبلیغات بنری «دان» حالا اعداد قابل‌توجهی دارد:

  • ۲۵ میلیون ایمپرشن بنر اول در یک ماه،
  • ۱۲ میلیون کلیک در ویترین،
  • ۳۷ میلیون بازدید در اسکرین‌سیور،
  • ۹۰۰ هزار کاربر فعال ماهانه،
  • و ۱.۵ میلیون کاربر تلویزیونی (که با احتساب خانواده‌ها به بیش از ۲.۵ میلیون کاربر می‌رسد).

خیردوش اضافه کرد: «۵۰ هزار کاربر اندرویدباکس داریم. مزیت ما دسترسی گسترده به همه استان‌ها و تبلیغات خلاقانه با تحلیل بومی است. از امسال، دان می‌تواند به همه کسب‌وکارها در همه حوزه‌ها کمک کند.»چالش‌ها و چشم‌انداز

با وجود این اعداد و ادعاها، پرسش‌های جدی درباره آینده‌ی «دان» مطرح است. رقابت سنگین با سرویس‌های داخلی مانند فیلیمو و نماوا و حضور غیررسمی غول‌هایی چون یوتیوب و نتفلیکس که دسترسی به آن ها چندان کار سختی در این روزها نیست؛ فضای سختی برای رشد باقی گذاشته است. علاوه‌براین، وقتی «دان» خودش تولید محتوا نمی‌کند و وابسته به ناشرهاست، پایداری مدل کسب‌وکار همچنان یک چالش است.

با این حال مدیران دان امیدوارند ترکیب «تبلیغات دیجیتال»، «خدمات سرگرمی» و «خانه هوشمند» بتواند این پلتفرم را از یک استارتاپ سرگرمی به یک «سکوی هوشمند ملی» تبدیل کند.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات