پروژه تازه گروه اسنپ؟ دستیار خرید «AI» در اسنپاکسپرس فعال شد
گزارشها از کاربران و مشاهدات زومیت نشان میدهد که سرویس تازهای با نام «دستیار خرید هوش مصنوعی» در اپلیکیشن اسنپاکسپرس فعال شده است. این سرویس که فعلاً در نسخه آزمایشی قرار دارد، به مشتریان اجازه میدهد با تایپ کردن یا بیان نیاز خود، محصولات مورد نظرشان را از بین سوپرمارکتهای اطراف پیدا کرده و آنها را به سبد خرید خود اضافه کنند.
بررسیهای زومیت نشان میدهد لوگویی با عنوان «AI» در پس این پروژه دیده میشود که شباهت زیادی به لوگوی سایر شرکتهای گروه اسنپ دارد و احتمالاً نشاندهنده راهاندازی یک واحد یا ونچر جدید با تمرکز بر هوش مصنوعی در این شرکت باشد.
این نخستین بار نیست که اسنپاکسپرس به سراغ استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی میرود. این سرویس پیشتر با کمپین «سوپرسنج» به تحلیل رفتار خرید کاربران پرداخت و گزارشی متفاوت از شخصیت خرید سوپرمارکتی ایرانیان منتشر کرد.
علاوه بر این، در بخش پشتیبانی اسنپفود نیز پیشتر از چتبات برای پیگیری امور مشتریان استفاده شده بود، اما این دستیار خرید جدید بهنظر میرسد پروژهای بزرگتر و با اهداف تجاری روشنتری باشد. البته این قابلیت فعلا فقط در اپلیکیشن این پلتفرم دیده میشود و در نسخه وب اثری از آن نیست و فعال نشده است.
موضوع استفاده از هوش مصنوعی تبدیل به یک ترند در بازار خرده فروشی آنلاین شده و در بازار داخلی، دیجیکالا هم چندی پیش از «دستیار خرید» مبتنی بر هوش مصنوعی خود رونمایی کرده بود و از قابلیتهای دیگری مثل جستوجوی تصویری، متنی و... با کمک هوش مصنوعی نیز رونمایی کرده بود. در واقع میتوان گفت رقابت تازهای در حوزه هوش مصنوعی میان پلتفرمهای تجارت الکترونیک ایرانی در حال شکلگیری است.
در گزارش سال ۱۴۰۳ گروه اسنپ نیز تاکید شده بود سرویس اسنپ مارکت توانسته با هوش مصنوعی مسیر خوبی را برای توسعه رقم بزند؛ ناگفته نماند مبحث خلاصهسازی نظرات که پیشتر در دیجیکالا نیز صورت گرفته بود در پلتفرم اسنپتریپ (از دیگر مجموعههای گروه اسنپ) بهکار گرفته شده است.
در سطح جهانی نیز غولهایی مانند آمازون با سرویس Rufus و دستیار Alexa سالهاست در این مسیر حرکت میکنند و تجربه خرید هوشمندانهتر را برای مشتریان فراهم کردهاند و حتی به ساخت سختافزارهایی در این زمینه روی آوردهاند.
تاکنون هیچ بیانیه رسمی از سوی گروه اسنپ درباره سرویس دستیار خرید منتشر نشده و مشخص نیست که «اسنپ AI» بهعنوان برند جدید فعالیت خواهد کرد یا صرفاً در حد بخشی از خدمات موجود باقی خواهد ماند. آنچه روشن است، ورود جدیتر شرکتهای بزرگ فناوری ایران به حوزه هوش مصنوعی در لایههای عملیاتی و روزمره زندگی مردم است؛ روندی که میتواند آینده رقابت در تجارت الکترونیک را متحول و دریافت سرویس را برای کاربران تسهیل و تسریع کند.