عضو شورای شهر تهران: سامانه شهرزاد ناکارآمد است
احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران، در گفتوگو با تسنیم نسبت به مشکلات نیمهحضوری شدن خدمات شهرداری و سازمانهای تابعه واکنش نشان داد. او حذف پرداخت آنلاین عوارض خودرو در سامانه «شهرزاد» را نمونهای از این رویه دانست که موجب سردرگمی و نارضایتی شهروندان شده است.
به گفته صادقی، براساس فصل پنجم برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهرداری تهران، شهرداری موظف به دستیابی به مدیریت شهری هوشمند و تحقق «شهرداری غیرحضوری» است. بااینحال، اکنون بسیاری از خدمات تنها بخشی برخط دارند و ادامه فرایند مستلزم مراجعه حضوری است؛ موضوعی که علاوه بر تحمیل هزینه و اتلاف وقت، موجب تشکیل صفهای غیرضروری، افزایش مراجعات، سفرهای درونشهری، ترافیک و آلودگی هوا میشود.
ناکارآمدی سامانه شهرزاد
صادقی با تأکید بر اینکه این مدل با اصل «دسترسی عادلانه و آسان به خدمات عمومی» در تضاد است، گفت: «سامانه شهرزاد با هدف ارائه غیرحضوری خدمات شهری و تبدیل تهران به شهر هوشمند راهاندازی شد، اما نقایص فنی و فرایندی متعدد باعث شده این اهداف محقق نشود.»
او بهعنوان نمونه به مشکل ثبت خودرو و پرداخت عوارض اشاره کرد: شهروندان پس از بارگذاری مدارک خودرو با پیام «نیاز به تشکیل پرونده حضوری» مواجه میشوند؛ حتی در مواردی که خودرو پیشتر در سامانه «تهران من» ثبت و تأیید شده است.
مشکل سهمیه طرح ترافیک
به گفته صادقی، روند تخصیص سهمیه طرح ترافیک به ساکنان محدوده نیز نیمهحضوری شده است. او توضیح داد که پس از ثبتنام و بارگذاری مدارک، شهروندان ناچارند برای تکمیل فرایند به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند. این موضوع به دلیل مشکلات متعددی رخ میدهد؛ از جمله اینکه سامانه تاریخ پایان سال را بهطور پیشفرض بهعنوان تاریخ انقضای قرارداد اجاره لحاظ میکند و شهروندان باید حضوری برای اصلاح آن اقدام کنند.
همچنین، در پایان هر سال مجوز تردد بدون اطلاعرسانی لغو میشود و همین مسئله منجر به جریمههای ناخواسته برای بسیاری از شهروندان شده است. صادقی افزود که تبعیض میان مالکان و مستأجران نیز در این بخش مشهود است؛ چراکه مالکان حتی بدون تسویه عوارض سالانه همچنان از سهمیه استفاده میکنند، اما مستأجران موظفاند در پایان هر سال عوارض خود را بپردازند.
علاوه بر این، خودروهای هیبریدی و برقی نیز به دلیل نبود اتصال برخط میان سامانه شهرزاد و سامانه پلیس راهور بهطور خودکار شناسایی نمیشوند و مالکان ناچارند حضوری برای هماهنگی مراجعه کنند.
رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران تأکید کرد برای حل مشکلات باید فرایندها بازنگری شوند. او یکی از مهمترین اصلاحات را امکان ثبت کاملاً غیرحضوری خودروها دانست؛ بهگونهای که نیاز به تشکیل پرونده حضوری برای خودروهای ثبتشده در سامانه «تهران من» حذف شود. همچنین بهگفته او، اتصال مستقیم سامانه شهرزاد به پلیس راهور میتواند مشکل شناسایی خودروهای هیبریدی و برقی را برطرف کند و مراجعه حضوری شهروندان را به حداقل برساند.
به گفته صادقی، نیمهحضوری بودن خدمات نهتنها موجب کاهش بهرهوری سیستم میشود بلکه اثرات مستقیم بر کیفیت زندگی شهروندان دارد. او تأکید کرد بازنگری در فرایندهای موجود و حرکت بهسمت خدمات تمامغیرحضوری، پیششرط تحقق شهرداری هوشمند و کارآمد است.