سهم اسنپ از بازار تاکسی‌های اینترنتی در مرداد ۱۴۰۴ به ۹۰ درصد رسید

شنبه 11 مرداد 1404 - 12:35
مطالعه 7 دقیقه
گزارش عملکرد گروه اسنپ در جنگ ۱۲ روزه
درآمد شرکت اسنپ نسبت به قبل از جنگ حدود ۷ درصد کاهش داشته است که دلیل اصلی این کاهش به اختلالات سامانه‌های موقعیت‌یاب (GPS) برمی‌گردد.
تبلیغات

گروه اسنپ گزارش عملکرد خود در سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. روابط عمومی اسنپ در ابتدای گزارش، با اشاره به آماده‌سازی آن پیش از رخدادهای تلخ اخیر، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار و جامعه آسیب‌دیده، اعلام کرده است که انتشار این گزارش در شرایط دشوار کنونی، تلاشی است برای حفظ شفافیت و قدردانی از کوشش‌های یک‌ساله کارکنان و کاربران. در این بیانیه همچنین به امید برای بازسازی، آرامش و التیام زخم‌های جامعه اشاره شده است.

در این گزارش، اسنپ به بررسی عملکرد مجموعه‌های مختلف خود پرداخته و به تشریح مسیر رشد، دستاوردها و اقدامات کلیدی پرداخته است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های گزارش به اسنپ‌خودرو مربوط می‌شود. بر اساس آمار ارائه‌شده، اسنپ‌خودرو در سال ۱۴۰۳ به‌طور میانگین ۸۸.۷ درصد از سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی کشور را در اختیار داشته است. با وجود اختلالاتی که در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر ایجاد شد، این پلتفرم توانسته در مرداد ۱۴۰۴ سهم بازار خود را به بیش از ۹۰ درصد افزایش دهد.

با این حال، با وجود رشد سهم بازار، درآمد اسنپ‌خودرو حدود ۷ درصد کاهش یافته است. علت اصلی این کاهش، اختلال در عملکرد سامانه‌های موقعیت‌یاب (GPS) عنوان شده که بر فعالیت روزانه رانندگان و کاربران تاثیر منفی گذاشته است.

اياد القصار و محمود فوز، بنیان‌گذاران گروه اسنپ، در مقدمه گزارش عملکرد ۱۴۰۳ گروه اسنپ، دستاوردهای امروز این گروه را نتیجه تلاش جمعی دانستند و عنوان کردند:

«مسیر گروه اسنپ ۱۱ سال پیش با ایده‌ای پیشرو و نوآور آغاز شد و مرزهای خدمت‌رسانی را جابه‌جا کرد. امروز این گروه، با تکیه بر تلاش‌های بی‌وقفه تیمی چندهزار نفره و همراهی میلیون‌ها کاربر راننده، فروشنده، رستوران‌دار، هتل‌دار، پزشک و متصدی داروخانه، جریان زندگی را در دل روشنایی‌های شهر راحت و سریع کرده است. با وجود اینکه مسیر هیچ‌گاه برای ما هموار نبود، اما در بزنگاه‌های دشوار ایستادیم، آموختیم و رشد کردیم. چالش‌ها را به فرصت تبدیل کردیم و گام‌به‌گام پیش رفتیم. هر دستاوردی نتیجه تلاش جمعی بود و هر تجربه نیرویی برای ساختن آینده‌ای پایدارتر. مسئولیت امروز ما ادامه این راه، گسترش خدمات، بهبود کیفیت و ترسیم چشم‌اندازی روشن‌تر برای همه کسانی است که به ما پیوسته‌اند. حرکت همچنان ادامه دارد، با تعهد و تلاش برای ساختن فردایی بهتر.»

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در مورد انتشار گزارش عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۳ بیان می‌کند:

«سال گذشته کسب‌وکارهای نوآور و بازیگران عرصه‌ فناوری موفق شدند ارزش افزوده‌ زیادی در بخش‌های مختلف ایجاد کنند. ماه‌ گذشته اما، زمانی که آماده‌سازی گزارش عملکرد گروه اسنپ در ۱۴۰۳ به مراحل نهایی خود می‌رسید، اتفاق بسیار مهمی رخ داد؛ جنگ ۱۲ روزه و رخدادهای مرتبط با آن تمام زیست‌بوم فناوری کشور را تحت تاثیر قرار داد و جای خالی تاب‌آوری کسب‌وکارها بیش از پیش به رخ کشیده شد. امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که بازیگران عرصه‌ فناوری دیجیتال نیاز به حمایت همه‌جانبه نهادهای دولتی و قانون‌گذار دارند تا بتوانند از این گردنه‌ سخت، که تمام ابعاد حیاتی کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار داده، به سلامت عبور کنند.»

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تاکسی‌های اینترنتی حدود ۷ تا ۸ درصد از حمل‌ونقل درون‌شهری ۱۰ شهر بزرگ کشور را پوشش می‌دهند. اسنپ در این سال به‌طور میانگین ۸۸.۷ درصد از سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی را در اختیار داشته است.

به گفته محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، با وجود چالش‌های ناشی از جنگ ۱۲روزه، سهم بازار این شرکت در مرداد ۱۴۰۴ به بیش از ۹۰ درصد رسیده که نسبت به اسفند ۱۴۰۳ رشد داشته است. با این حال، درآمد اسنپ در این بازه حدود ۷ درصد کاهش یافته که علت اصلی آن اختلال در سامانه‌های GPS بوده است. همچنین، در سال ۱۴۰۳ تعداد سفرهای انجام‌شده با اسنپ به بیش از ۱.۵ میلیارد سفر در ۴۲۴ شهر رسید که نسبت به سال قبل، رشدی ۱۰.۰۱ درصدی را نشان می‌دهد. این آمار نشان‌دهنده رشد مستمر اسنپ در بازار حمل‌ونقل آنلاین ایران است.

تا پایان ۱۴۰۳ در مجموع ۸۱٬۵۳۷٬۳۶۸ حساب کاربری مسافر و ۷٬۴۱۷٬۲۳۱ حساب کاربری راننده در اسنپ ساخته شده است. اسنپ در سال گذشته ۳۵٬۶۵۷٬۹۶۷ حساب کاربری فعال در اپ مسافر و ۳٬۶۹۲٬۶۵۷ کاربر راننده فعال داشته است.

 در ادامه اطلاعاتی از رفتار کاربران مسافر و راننده اسنپ را می‌خوانید:

  • ۴.۳ درصد از کاربران راننده اسنپ را زنان تشکیل می‌دهند.
  • کاربران مسافر در مجموع ۶۱۴٬۰۸۰٬۷۲۳ ساعت در اسنپ گذرانده‌اند.
  • پُرسفرترین کاربر مسافر غیر سازمانی ۳٬۵۴۸ سفر ثبت کرده است.
  • کاربران مسافر و راننده در مجموع ۲۵۰٬۸۶۹ تماس با بخش امنیت سفر داشتند.
  • تنها ۲۱ درصد از کاربران مسافر و ۱۵ درصد از کاربران راننده از گزینه «گزارش اضطراری به تیم امنیت سفر» به‌طور صحیح استفاده کرده‌اند.

سوپراپ اسنپ؛ پاسخی حرفه‌ای به همه نیازها

در سال ۱۴۰۳، تعداد کاربران سوپراپ اسنپ با افزایشی بیش از ۹ میلیون نفر به بیش از ۸۱.۵ میلیون حساب کاربری رسید و رشدی ۱۲.۶۷ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرد. کاربران در این سال بیش از ۸.۵ میلیارد بار اپلیکیشن را باز کرده‌اند.

پرکاربردترین سرویس‌ها همچنان خودرو، غذا، سوپرمارکت، اعتباری و باکس بوده‌اند. سرویس اشتراکی اسنپ‌پرو پس از یک سال فعالیت، در ۲۹ شهر فعال شده و ۷۱۰ هزار مشترک دارد. در بخش باشگاه مشتریان (اسنپ‌کلاب)، کاربران بیش از ۱٬۰۲۴ تریلیون امتیاز کسب کرده‌اند. یکی از رکوردهای قابل‌توجه، مشارکت بیش از ۸.۷ میلیون بار در قرعه‌کشی آیفون با استفاده از امتیازهای اسنپ‌کلاب بوده است.

مسئولیت اجتماعی؛ سهمی از روشنی

در گزارش عملکرد ۱۴۰۳، اسنپ بر اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکتی تأکید کرده و اقدامات خود را در سه حوزه توان‌افزایی اجتماعی، سلامت و محیط زیست دسته‌بندی کرده است. مجموع ارزش اختصاص‌یافته به این حوزه در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

طرح‌های مسئولیت اجتماعی اسنپ در سه بخش معافیت و تخفیف، نیکوکاری و دسترس‌پذیری اجرا شده‌اند. در بخش معافیت‌ها، گروه‌هایی مانند افراد دارای معلولیت، مبتلایان به تالاسمی و زنان سرپرست خانوار از پرداخت کمیسیون معاف شده‌اند؛ ارزش این معافیت‌ها حدود ۱۸۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. همچنین منشور مسئولیت اجتماعی اسنپ نیز در این گزارش منتشر شده است.

اسنپ‌­باکس؛ راهکار ارسال هر بار

اسنپ‌باکس در ۱۴۰۳ علاوه بر ارائه خدمات گذشته خود از جمله امکان سفر با موتور، پیک، وانت سبک و سنگین و سرویس ویژه اسباب‌کشی با ایجاد سرویس «کارباکس» حمل مرسوله با سواری را نیز در برخی شهرها به‌طور آزمایشی آغاز کرد. اسنپ‌باکس در ۱۴۰۳ تعداد ۱۴۹٬۵۱۶٬۵۷۵ سفر را به ثبت رساند، که نشان‌دهنده رشد ۳۳.۸۶ درصدی سفرها نسبت به ۱۴۰۲ است. این سرویس در ۲۷ اسفند رکورد سفرهای روزانه خود را با انجام ۶۶۲٬۵۱۹ سفر شکست.

اسنپ‌­فود؛ به میلِ کاربران

در ۱۴۰۳ هم کاربران اسنپ‌فود، مانند سال گذشته کباب، جوجه کباب و پیتزای آمریکایی را بیشتر از سایر غذاها سفارش دادند تا دوباره این ۳ غذا در صدر محبوب‌ترین‌های اسنپ‌فود قرار بگیرند.

۹٬۳۹۶٬۵۶۸ کاربر فعال اسنپ‌فود در ۱۴۰۳ رکوردهایی را در سفارش غذا، نوشیدنی، میوه، نان، شیرینی و … ثبت کردند:

  • اولین پنجشنبه از آخرین ماه سال، ۲ اسفند ۱۴۰۳، بیشترین میزان سفارش‌های سال اسنپ‌فود با بیش از ۵۰۰٬۰۰۰ تراکنش به ثبت رسید.
  • ۲ دی، مصادف با روز مادر، رکورد بیش از ۳۲٬۳۹۰ سفارش گل در اسنپ‌فود زده شد.
  • ۲۵ دی، مصادف با روز پدر، رکورد بیش از ۶۶٬۳۴۱ سفارش شیرینی در اسنپ‌فود زده شد.

اسنپ‌­پی؛ برای خریدهای پی‌­درپی

رشد کاربران اسنپ‌پی در سال‌های گذشته نشان‌دهنده افزایش تمایل کاربران به خریدهای اعتباری و قسطی است. طبق اطلاعات منتشر شده در گزارش عملکرد ۱۴۰۳ گروه اسنپ، اسنپ‌پی به بیش از ۳٬۹۰۰٬۰۰۰ کاربر خود خدمات خرید قسطی و اعتباری ارائه کرده است.

پنج کالای طلا، ساعت هوشمند، کفش، پلی‌استیشن ۵ و کیف زنانه بیشترین جست‌وجوها در اسنپ‌پی را به خود اختصاص داده‌اند.

اسنپ‌بیمه در ۱۴۰۳ رشدی ۳ برابری نسبت به سال گذشته خود تجربه کرده است. تهران، مشهد و اصفهان شهرهایی هستند که بیشترین بیمه‌نامه‌های خودرو برای کاربران ساکن در آن ارسال شده و گران‌ترین سفارش بیمه ثبت‌شده مربوط به خودروی پورشه ماکان است.

اسنپ‌مارکت؛ خرید روزانه به یک اشاره

اسنپ‌مارکت، با بیش از ۲۸ میلیون کاربر در ۱۲۷ شهر بزرگ و کوچک ایران، به عنوان یکی از سرویس‌های محبوب کاربران گروه اسنپ معرفی شده است. این سرویس، با ۳٬۶۱۵ فروشگاه فعال، ۳۶۵٬۴۵۸٬۴۰۹ قلم سفارش را به دست ۵٬۰۱۲٬۰۱۲ کاربر فعال رسانده است.

اسنپ‌­تریپ؛ نقشه‌ راه سفر

تا پایان ۱۴۰۳، اسنپ‌تریپ ۵.۱ میلیون کاربر ثبت‌شده داشت و کاربران فعال آن ۳۰.۵ درصد رشد کردند. گران‌ترین بلیت فروخته‌شده، پرواز تهران-ملبورن با قیمت ۱۹۶ میلیون تومان بود. رکورد رزرو هتل داخلی در ۲ اسفند و هتل خارجی در ۲۵ شهریور ثبت شده است. این سرویس رشد چشمگیری در سفرهای داخلی و خارجی داشته است.

اسنپ‌­شاپ؛ خرید اینترنتی، راحت و قسطی

اسنپ‌شاپ با ارائه محصولات متنوع و قیمت مناسب، امکان خرید سریع را در شهرهای مختلف فراهم کرده است. در حراجمعه ۱۴۰۳، این سرویس با ثبت بیش از ۸۰ هزار سفارش به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان، رکورد روزانه تازه‌ای ثبت کرد. تاکنون ۱٬۲۶۸٬۵۵۶ کاربر مشتری فعال و ۳۸٬۰۸۸ فروشنده در اسنپ‌شاپ ثبت‌نام کرده‌اند. گران‌ترین خرید، آیفون ۱۶ پرو ZAA به ارزش ۱۸۶ میلیون تومان بوده است.

اسنپ‌دکتر؛ برای حال بهتر

در سال ۱۴۰۳، سفارش آنلاین دارو محبوب‌ترین خدمت اسنپ‌دکتر بود و مجموع مسافت ارسال داروها به ۱۴.۷ میلیون کیلومتر رسید. این پلتفرم با همکاری ۱٬۷۱۱ پزشک و مشاور، به بیش از ۵۰۰ هزار کاربر فعال خدمات پزشکی و روان‌شناسی آنلاین ارائه داد. بیشترین مشاوره‌ها در حوزه زنان و زایمان و پرتکرارترین موضوع در روان‌شناسی «ازدواج موفق و رابطه زناشویی پایدار» بود. شنبه‌ها بیشترین مشاوره‌های روان‌شناسی انجام شد.

گزارش کامل گروه اسنپ در سال ۱۴۰۳ را اینجا ببینید.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات