در رویداد ایرانتک سامیت مطرح شد؛ تحول در بازار کالاهای پرمصرف با تحویل فوری
سامان ابطحی، مدیر ارشد مارکتینگ سوپرمارکت اسنپ در رویداد ایران تکسامیت، ضمن اشاره به این نکته که هزینه ارسال یکی از مهمترین دغدغههای کاربران در خرید آنلاین است، راهکارهای هوشمندانهای مثل دریافت حق اشتراک در مقابل ارسال رایگان را یکی از کارآمدترین روشها برای پاسخ به این دغدغه عنوان کرد.
در اولین رویداد ایران تکسامیت که با مدیریت رسانه استارتآپ دیلی برگزار میشد، سامان ابطحی در ارائهای با موضوع «از چرخدستی تا سبد خرید آنلاین»، به بررسی صنعت FMCG و نقش Q-Commerce در توسعه این صنعت پرداخت.
ابطحی در تشریح ابعاد این صنعت در ایران و جهان گفت: «از صنعتی صحبت میکنیم که حجم بازار کنونی آن در کل جهان ۱۲ تریلیون دلار (چیزی معادل ۷۰ درصد تولید ناخالص اتحادیه اروپا)، و اندازه این بازار در ایران طبق تخمینهای ما بالغ بر ۱۲۰۰ همت برآورد شده است. افراد فعال در صنعت FMCG در ایران بیش از نیم میلیون نفر (۵ برابر استادیوم آزادی)»
شروع خوب و پایداری ضعیف در صنعت FMCG
ابطحی اضافه کرد: «صنعت FMCG از ابتدای تاسیس اولین سوپرمارکتها در دهه ۱۹۱۰ در آمریکا و ۱۳۲۰ در ایران راه طولانی تا امروز طی کرده است. اما این صنعت در ایران، صنعت مهجوری به شمار میآید چرا که با وجود سابقه طولانی در مفاهیمی مثل سوپرمارکت و سوپرمارکت زنجیرهای در ایران، ادامه مسیر این صنعت در کشور ما چندان موفقیتآمیز نبوده است.سهم بازار فروشگاههای زنجیرهای از فروش کالاهای سوپرمارکتی در ایران ۱۵ درصد است، این آمار در مقایسه با سهم ۵۰ تا ۷۰ درصدی در سایر نقاط دنیا، رشد بسیار اندکی به شمار میآید. ما هنوز مجاز به استفاده از اسم سوپرمارکت در تبلیغات محیطی خود نیستیم، هنوز رگولاتوری مدرن و حمایتگری در زمینه تولید کالاهای تندمصرف نداریم و چه بسا با تدوین قوانین ناسنجیده و اعمال قیمتهای دستوری در برهههای زمانی مختلف و قیمتهای سرسامآور در املاک تجاری مورد نیاز زنجیره تامین روند رشد این بازار را متوقف کردهایم.»
مدیر ارشد مارکتینگ سوپرمارکت اسنپ در بخش بعدی ارائه خود از ظهور و ورود مفهوم Q-Commerce (ارسال فوری در خرید آنلاین) صحبت کرد و ضمن اشاره به این نکته که شکلگیری مفهوم Quick-Commerce و تحویل فوری، در ادامه مفاهیمی مثل تحویل اشتراکی (مثل تحویل شیر یا روزنامه در محل) و تحویل تلفنی شکل گرفته است گفت: «ورود کیوکارمرسها به صورت جدی و متمرکز، موجب رشد و بزرگ شدن بازار خرید آنلاین محصولات FMCG شد. او اشاره کرد که پلتفرمهای کیوکامرس با فراهم کردن مزیتهایی مثل تنوع، امکان مقایسه و انتخاب، راحتی و دسترسپذیری، فضا را برای بزرگتر شدن بازار مهیا کردهاند و نباید به اشتباه این پلتفرمها رقیب بازار آفلاین قلمداد شوند؛ بلکه در کنار فضای آفلاین، با مزیتهایی مثل دسترسپذیری این بازار را بزرگتر کردهاند. مثال بارز آن فروش روزانه ۱۲۰ هزار بستنی در روزهای گرم سال در سوپرمارکت اسنپ است که در غیاب چنین بستری قطعا قرار نبود که لزوما این فروش در فضای آفلاین اتفاق بیفتد.»
هزینه ارسال، تاریخ انقضا و رساندن ارزش سبد خرید به حداقل مجاز، مهمترین موانع در خرید آنلاین
ابطحی ادامه داد: «در خرید آنلاین چندین دغدغه اصلی برای کاربران وجود دارد که ما در سوپرمارکت اسنپ تلاش کردهایم این موارد را با روشهای هوشمندانه پوشش دهیم.
اصلیترین و مهمترین دغدغه کاربران هزینههای ارسال است که هنوز در فرهنگ کاربران ایرانی مانعی بزرگ بر سر راه خرید آنلاین به شمار میآید. ما به جای پاک کردن صورتمساله و روشهایی مثل خرید ارسال رایگان به راهکار هوشمندانهتری فکر کردیم و راهکاری که امروز به آن رسیدهایم پرداخت حق اشتراک برای اسنپ پرو است که یکی از خدماتی که برای کاربر فراهم میکند؛ ارسال رایگان سفارشهای سوپرمارکتیست. ما معتقدیم که ارسال رایگان در صنعتی که اندازه حاشیه سود آن ۱۰ تا ۱۲ درصد و اندازه هزینههای ارسال آن ۱۵ درصد است، نمیتواند یک راهکار هوشمندانه، پایدار و دائمی باشد.
دغدغه مهم بعدی تاریخ انقضا و توجه به تازگی محصولات است که ما با اضافه کردن ویژگی و راهکار «ضمانت تازگی» تلاش کردیم که این دغدغه را پاسخ بدهیم و خیال کاربران را برای دسترسی به کالاهای تازه و با کیفیت راحت کنیم.
یکی دیگر از دغدغههای کاربران رساندن ارزش سبد خرید به حداقل مجاز برای خرید آنلاین از یک سوپرمارکت است که در خریدهای پایینتر سبب میشود کاربر کالاهایی را به سبد اضافه کند که در همان لحظه به آنها نیازی ندارد. ما تلاش کردیم این موضوع را با اضافه کردن راهکار مراجعه حضوری در مقابل دریافت ۵ درصد ارزش سبد خرید به کیف پول، برای کاربران حل کنیم. یعنی کاربر صرفنظر از ارزش سبد خرید، بتواند خرید خود را حضوریو در مقابل آن پاداش ریالی دریافت کند.»
Q-Commerce مهمترین شتابدهنده رشد بازار FMCG
سامان ابطحی درباره ارزشهایی که Q-Commerce برای دیگر اجزای زنجیره تامین خلق میکند گفت: «در تعامل با خردهفروشان و سوپرمارکتها که مهمترین شرکای تجاری ما هستند، با بالا بردن فروش، به اشتراکگذاری دادههای حاصل از رفتار خرید آنلاین کاربران، پاسخ به نیازهای آنها در بحث تامین و توزیع و فراهم کردن ابزارهای تخصصی فروش، انبارداری و حسابداری برای فروشگاهها، تلاش کردهایم به بازوی توانمند این شرکای تجاری تبدیل شویم.
ما به چند روش کار میکنیم و در تعامل با تامینکنندگان هم تلاش کردهایم که ارتباطی سازنده و همافزا ایجاد کنیم. تامینکنندگان در تجهیز و تامین فروشگاههای اختصاصی ما نقش فعالی دارند، ما میتوانیم منبعی ارزشمند و پویا را از دادههای بازار آنلاین کالاهای تندمصرف در اختیار آنها قرار دهیم. از طریق پتانسیلهای تبلیغاتیمان در اپلیکیشن و وبسایت، بستر مناسبی برای ارتباط بیواسطه برندها با کاربران ایجاد کنیم و برندها را بیش از همیشه در مقابل دیدگان کاربران قرار دهیم و در نهایت راهکارها و راهحلهایی را که پیش از این برای حل مسائل داخلی خود ایجاد کرده بودیم در اختیار آنها قرار دهیم.»
ابطحی در نهایت ارائه خود را با تاکید بر این موضوع که پلتفرمها در کنار سایر اجزای تامین قرار دارند و نه در مقابل آنها، پایان داد.