بازار کار مشاغل حوزه فناوری اطلاعات؛ تقاضای جذب بالا و متقاضی زیاد است

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
مطالعه 6 دقیقه
کارمندان در حال کار
کدام مشاغل حوزه فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۲ بیشتر مورد نیاز بوده‌اند؟ کدام مشاغل این حوزه پول‌سازتر هستند؟ حوزه‌های جدیدتر چقدر خواهان دارند؟
تبلیغات

مشاغل حوزه‌ی فناوری اطلاعات، به‌ویژه با توسعه‌ی کاربردهای تکنولوژی در زندگی روزمره در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفتند. نیاز صنایع مختلف به متخصصان در حوزه‌های مختلف مرتبط با فناوری باعث شد تمایل به این رشته‌ها و تعداد کسانی که به مشاغل حوزه‌ی تکنولوژی روی می‌آورند روزبه‌روز بیشتر شود.

فراگیرتر شدن استفاده از اینترنت در عرصه‌های مختلف باعث شد مشاغلی که به هر نحو به این حوزه مربوط می‌شوند هم علاقه‌مندان بیشتری پیدا کنند و هم نیازمندی‌های جدی‌تری. در ایران هم مشاغل حوزه‌ی فناوری اطلاعات بیشتر از یکی-دو دهه‌ی گذشته مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر، موقعیت‌های شغلی مختلفی هم تعریف شده‌ که افراد حتی از رشته‌های غیرمرتبط جذب این گروه‌های شغلی جدید می‌شوند، برای آن کسب مهارت‌ می‌کنند، درس می‌خوانند و تجربه‌ورزی می‌کنند.

میزان اهمیت و توجه به این مشاغل تا اندازه‌ای است که بررسی متوسط حقوق و دستمزها در مشاغل مختلف در سال‌های گذشته نشان داده مشاغل حوزه فناوری اطلاعات بالاترین حقوق‌ها را دریافت کرده‌اند. داده‌های عمیق‌تر و جزئی‌تری که پلتفرم کاریابی جاب‌ویژن در اختیار زومیت قرار داده است نشان می‌دهد در میان مشاغل مختلف مرتبط با حوزه فناوری مدیریت محصول، توسعه نرم‌افراز و برنامه‌نویسی و همچنین علوم داده و هوش مصنوعی پول‌سازترین مشاغل بوده‌اند.

بر اساس داده‌های جاب‌ویژن، در بررسی میانه حقوق مشاغل حوزه فناوری، مدیریت محصول یا مالکیت محصول با میانه حقوق ۳۲.۴ میلیون تومان بیشترین دریافتی را داشته است. توسعه نرم‌افراز و برنامه‌نویسی با میانه حقوق ۲۷.۵ میلیون تومان دومین شغل پول‌ساز بوده و در رتبه‌ی سوم هم مشاغل حوزه‌ی علوم داده و هوش مصنوعی، با میانه حقوق ۲۶ میلیون تومان، قرار گرفته است.

نمودار مشاغل حوزه فناوری
جاب‌ویژن

در این گزارش چهار حوزه‌ی شغلی دیگر که مرتبط با فناوری بوده‌اند هم بررسی شده‌اند: شبکه، DevOps و پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تست نرم‌افراز، طراحی رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری (UI/UX) و دیجیتال مارکتینگ و سئو. البته این چهار دسته از مشاغل میانه‌ی حقوق و دستمزد پایین‌تری در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

کپی لینک

شرکت‌ها بیشتر به دنبال کدام مشاغل حوزه فناوری هستند؟

در میان آگهی‌های شغلی که در سال ۱۴۰۲ در مشاغل مربوط به حوزه‌ی فناوری در پلتفرم جاب‌ویژن منتشر شده بیش از نیمی از آگهی‌ها (۵۵.۳ درصد) به حوزه‌ی دیجیتال‌مارکتینگ مربوط بوده است. سهم گروه شغلی توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی از کل مشاغل فناوری هم ۲۳ درصد بوده است.

سومین گروه شغلی پرتقاضای حوزه فناوری در جاب‌ویژن در سال گذشته شبکه، DevOps و پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بوده که ۱۷.۲ درصد از آگهی‌های حوزه فناوری را به خود اختصاص داده است. سهم گروه‌های شغلی دیگر، یعنی مدیریت محصول، UI/UX، تست نرم‌افزار و علوم داده/ هوش مصنوعی هرکدام کمتر از ۳ درصد بوده است. بنابراین، این داده‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد از آگهی‌های شغلی حوزه فناوری در گروه های «دیجیتال مارکتینگ»، «برنامه نویسی» و «شبکه و DevOps» قرار دارند و مابقی در دسته‌بندی‌های دیگر قرار گرفته‌اند.

سهم گروه های شغلی حوزه فناوری از آگهی های شغلی
جاب‌ویژن

همان‌طور که آگهی‌دهنده‌ها بیشترین آگهی‌های مرتبط با حوزه فناوری را برای موقعیت‌های شغلی حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو منتشر کرده‌اند، در میان کارجویان مربوط به حوزه فناوری هم بیشترین کارجوها (۳۷ درصد) در حوزه دیجیتال‌ مارکتینگ و سئو بوده‌اند که نشان می‌دهد تقاضا از هر دو سمت کارفرما و کارجو برای این موقعیت شغلی بالاست.

۲۳ درصد از کارجوها هم در حوزه توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی بوده‌اند. در میان مشاغل حوزه فناوری، شبکه و DevOps با ۱۹ درصد سومین شغل پرتقاضا از سمت کارجوها در سال ۱۴۰۲ است. ۷ درصد از کارجوها و شاغل‌ها هم جویای کار در حوزه علوم داده و هوش مصنوعی بوده‌اند.

نمودار تقاضای کار از سمت کارجوهای حوزه فناوری
جاب‌ویژن

در میان مشاغل حوزه فناوری، گروه شغلی دیجیتال‌مارکتیگ و سئو از یک حیث دیگر هم پیشتاز است؛ این گروه شغلی در سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان رشد آگهی نسبت به سال ۱۴۰۱ را داشته است. سال گذشته میزان آگهی‌های منتشرشده در حوزه دیجیتال‌مارکتینگ رشد ۳۷۲ درصدی پیدا کرده است. میزان آگهی‌های منتشرشده در گروه شغلی علوم داده و هوش مصنوعی هم ۲۵۷ درصد رشد کرده است.

گروه شغلی مدیر محصول یا مالک محصول فقط ۱۹ درصد رشد آگهی را در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن داشته است. سایر مشاغل حوزه فناوری هم همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید بین ۱۶۳ تا ۱۹۵ درصد رشد در میزان آگهی‌های منتشرشده در پلتفرم جاب‌ویژن را در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته‌اند.

نمودار میزان رشد آگهی‌های مربوط به مشاغل فناوری اطلاعات
جاب‌ویژن

در سمت کارجویان اما حوزه علوم داده و هوش مصنوعی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان رشد شاغلان و کارجوها را داشته و میزان رشد کارجوها و شاغلان این حوزه در سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر ۲۰۸ درصد رشد کرده است.

میزان کارجوها و شاغل‌ها در موقعیت شغلی طراحی رابط و تجربه کاربری (UI/UX) هم سال گذشته رشد ۱۷۶ درصدی را تجربه کرده است. این میزان رشد در دو گروه شغلی دیجیتال مارکتینگ و سئو و تست نرم‌افزار به‌ترتیب ۱۰۹ درصد و ۱۰۱ درصد بوده است. بنابراین، به نظر می‌رسد این چهار گروه شغلی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال پیش از آن بیشتر مورد استقبال و توجه قرار گرفته‌اند.

نمودار رشد میزان شاغلان حوزه فناوری
جاب‌ویژن

گسترش استفاده از تکنولوژی و اینترنت در کشور باعث شده صنایع مختلفی به مشاغل حوزه فناوری نیاز پیدا کنند. صنایع مختلف از سلامت و خدمات درمانی تا گردشگری و سرمایه‌گذاری به دنبال جذب نیروهایی در مشاغل حوزه فناوری هستند.

شاغلان حوزه فناوری در صنعت فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک بیشتر خواهان دارند

در میان صنایع مختلف طبیعی است که «فناوری اطلاعات» و «تجارت الکترونیک» نیاز و تقاضای بیشتری به این مشاغل داشته و برای آن آگهی منتشر کرده باشند. صنعت فناوری اطلاعات از آگهی‌های مشاغل فناوری ۲۶ درصد و سهم تجارت الکترونیک ۱۸ درصد است. بنابراین، مجموعاً ۴۴ درصد از مشاغل حوزه فناوری توسط شرکت‌هایی آگهی می‌شوند که در صنایع فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند.

صنایع «تولیدی و صنعتی»، «تجارت و بازرگانی» و «بانکداری» به‌ترتیب ۶، ۵ و ۴ درصد از آگهی‌های مرتبط با حوزه فناوری را منتشر کرده‌اند. سایر صنایع نیز همان‌طور که در نمودار بالا دیدید سهم ۲ و ۳ درصدی دارند.

سهم صنعت از آگهی های مشاغل فناوری
جاب‌ویژن

با توجه به اینکه حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات روزبه‌روز در حال پیشرفت و گسترده‌تر شدن هستند پیش‌بینی می‌شود نیاز به مشاغل این حوزه هم بیشتر شود. البته توسعه هوش مصنوعی نه فقط در حوزه‌ی فناوری اطلاعات بلکه در تمام مشاغل این نگرانی را ایجاد کرده که پیشرفت هوش مصنوعی و ابزارهایش نیروی انسانی را از میدان رقابت بر سر دستیابی به شغل حذف کند. با این حال، در حال حاضر، مشاغل حوزه فناوری اطلاعات هنوز هم مورد توجه کارجویان است و هم صنایع و شرکت‌های مختلف نیاز به آن را احساس می‌کنند.

رابطه کاربران ایرانی با هوش مصنوعی؛ از استفاده‌های فنی و آموزشی تا ترس از بیکار شدن
کاربران ایرانی از ابزارهای هوش مصنوعی بیشتر برای کاربردهای «آموزشی» و «سرگرمی» استفاده می‌کنند اما چندان هم به این تکنولوژی خوش‌بین نیستند.
هانیه کلهر
مطالعه '5
رابطه کاربران ایرانی با هوش مصنوعی؛ از استفاده‌های فنی و آموزشی تا ترس از بیکار شدن
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات