پایان اختلافات عرضه دارو در سکوهای اینترنتی؛ آیین‌نامه فروش اینترنتی دارو نهایی شد

سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
خرید اینترنتی دارو
وزیر ارتباطات اجرای آزمایشی آیین‌نامه‌ی فروش اینترنتی دارو را وعده داده و وزیر بهداشت موافقت صددرصدی خود را با این آیین‌نامه اعلام کرده است.
تبلیغات

با توجه به اینکه وزیر ارتباطات اجرای آزمایشی آیین‌نامه‌ی فروش اینترنتی دارو را وعده داده و وزیر بهداشت موافقت صددرصدی خود را با این آیین‌نامه اعلام کرده است؛ به‌نظر می‌رسد اختلافات طولانی بر سر فروش اینترنتی دارو به‌نفع پلتفرم‌ها تمام می‌شود.

دو سال پس از طرح موضوع عرضه اینترنتی دارو و فشار به پلتفرم‌های فعال این حوزه، سرانجام عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد که آیین‌نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی نهایی شده است.

شب گذشته او در ویراستی نوشت که قرار است اجرای آزمایشی آیین‌نامه به‌زودی انجام شود. به گفته‌ی او با اجرای این طرح،‌ مردم می‌توانند داروهای مندرج در نسخه‌ی الکترونیکی خود را به‌صورت غیرحضوری و از طریق پلتفرم‌های مجاز توزیع دارو تهیه کنند.

ویراستی زارع‌پور

در یک سال گذشته با اینکه هیئت وزیران سازمان غذا و دارو را مکلف کرده بود که با همکاری وزارت ارتباطات آیین‌نامه‌ای در این مورد تدوین کند، تعلل وزارت بهداشت ادامه داشت. در این مدت، اگرچه قرار بود «آیین‌نامه‌ی اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه‌ی سلامت الکترونیک» پس از اعمال تغییرات، برای تصویب به کارگروه اقتصاد دیجیتال ارائه شود، سازمان غذا و دارو با انتشار دیرهنگام پیش‌نویس آیین‌نامه‌‌ی فروش اینترنتی دارو به درخواست‌ها برای تعیین تکلیف پلتفرم‌ها جواب داد، اما این آیین‌نامه که داروخانه‌ها را از اتصال مستقیم به پلتفرم‌ها منع می‌کرد، مخالفت کارگروه اقتصاد دیجیتال و اعتراض شدید وزیر ارتباطات را در پی داشت.

تا روزهای پیش هنوز صداهای مخالف از وزارت بهداشت شنیده می‌شد. در آخرین مورد، دو روز پیش علی سالاریان، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «با عرضه و فروش اینترنتی دارو مخالف هستیم، چون معتقدیم فضای اینترنت، فضای کنترل‌شده‌ای نیست و نظارتی روی آن وجود ندارد و می‌تواند برای بیماران هزینه و عوارض ایجاد کند.»

اما سرانجام بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم اعلام کرد که با فروش اینترنتی دارو ۱۰۰ درصد موافق است. او پس از حضور در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و ثبت امضایش پای آیین‌نامه‌ی اجرایی «توزیع دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی»، در جمع خبرنگاران گفت:

دارو کالایی بسیار خطرناک و حساس است و اگر دکتر داروساز دوز دارو را بیشتر از میزان نیاز ارائه کند خطرناک خواهد بود؛ البته برخی داروها هم نیاز به زنجیره‌ی سرد دارند، به‌عنوان مثال اگر زنجیره‌ی سرد انسولین رعایت نشود ممکن است فاسد شود؛ صد در صد موافق فروش اینترنتی دارو هستم و به‌طور قطع این مهم مدنظر ما است و در مراحل نهایی قرار دارد البته باید طبق آیین‌نامه مشخص انجام شود که خوشبختانه این آیین‌نامه توسط اینجانب و وزیر ارتباطات امضا شده است و این کار انجام خواهد شد و یکی از محاسن این کار این است که اگر ضوابط رعایت شود، پیک دارو را به دست مردم می‌رساند و داروی بیماران به‌ویژه بیماران مزمن به سهولت تهیه خواهد شد.
- بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات