خرید طرح ترافیک ۱۴۰۳؛ همه آنچه باید درباره آن بدانید

یک‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
مطالعه 9 دقیقه
طرح ترافیک
با پایان تعطیلات نوروزی و شلوغ‌شدن پایتخت، اجرای طرح ترافیک از سر گرفته شده است؛ اما محدوده اجرای این طرح کجاست و ورود به آن چقدر هزینه دارد؟
تبلیغات

طرح ترافیک که از ابتدا برای کاهش بار ترافیک سنگین در تهران به‌راه افتاده و سال‌ها از اجرای آن می‌گذرد، در سال ۱۴۰۳ با تغییراتی همراه بوده است. در این مطلب با «زومیت» همراه باشید تا با جزئیات این طرح و شرایط استفاده از آن، نحوه ثبت‌نام و خرید طرح ترافیک و نرخ‌های آن آشنا شوید.

ترافیک کلان‌شهر شلوغی مثل تهران که با تردد خودروها به‌سرعت به وضعیت قرمز آلودگی هوا می‌رسد، با دو طرح کنترلی به نام‌های «طرح ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» یا همان طرح «زوج و فرد» سابق تا حدی کنترل می‌شود. این طرح در محدوده‌ها و ساعات خاصی اجرا می‌شود که ورود به آن با‌توجه‌به نوع خودرو و رتبه معاینه فنی و... نرخی متفاوت دارد.

  • زمان اجرای طرح ترافیک: هر روز هفته به غیر از پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رسمی، از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸.
  • در روزهای پنجشنبه به‌جای طرح ترافیک، طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ) از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا می‌شود.

نحوه ثبت‌نام در سامانه «تهران من» و شارژ حساب

امروزه که سامانه‌های اینترنتی جای روش‌های سنتی را گرفته، ثبت‌نام طرح ترافیک هم به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌شود. طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود و ورود به این محدوده‌ها مشروط به ثبت‌نام در وب‌سایت «تهران من»، ثبت اطلاعات خودرو در این سامانه و شارژکردن حساب شهروندی است. در‌غیر‌این‌صورت، ورود به محدوده‌های طرح و تردد در آن، برای مالکان خودروها جریمه‌هایی در پی دارد. برای ثبت‌نام در سامانه شهرداری تهران این مراحل را طی کنید:

  • به سامانه «تهران من» وارد شوید و به بخش «ورود/ثبت‌نام» بروید.

- ورود به این سامانه از طریق درگاه دولت و ورود با نام کاربری ممکن است.

- درصورتی‌که شماره موبایل حساب شما در تهران من تغییر کرده، در همین بخش می‌توانید شماره جدید را وارد کنید.

ثبت نام در تهران من
  • درصورت نداشتن حساب، با ورود به بخش ثبت‌نام اطلاعات موردنیاز را وارد و روی دکمه دریافت کد تأیید کلیک کنید.
سامانه شهرداری تهران
  • اگر نام کاربری و رمز خود را فراموش کرده‌اید، با کلیک روی عبارت «ورود با نام کاربری» گزینه «نام کاربری خود را فراموش کرده‌ام» را انتخاب کنید.

در این قسمت، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که برای بازیابی رمزعبور، نام کاربری، کد یا شناسه ملی شما را می‌خواهد. کد ورود شما به تهران من و نام کاربری‌تان پس از این مرحله در پیامکی به شماره شما فرستاده می‌شود. با واردکردن اطلاعاتی که به تلفن‌همراه شما پیامک شده، رمزعبور جدیدی تعیین می‌کنید و دوباره به حساب خود وارد می‌شوید.

  • درنهایت پس از ورود موفق به صفحه اصلی کاربری خود در «تهران من» می‌رسید.

در این بخش، موجودی نقدی و بدهی کلی شما دیده می‌شود. برای شارژ حساب، روی علامت + کلیک کنید و در صفحه بعد با انتخاب یا واردکردن رقم مدنظر و فشردن دکمه پرداخت، به درگاه پرداخت وصل شوید.

حساب کاربری تهران من

خرید طرح ترافیک در تهران من

سامانه شهرداری

برای خرید و رزرو طرح ترافیک:

۱. از منو سمت راست، «خدمات حمل و نقل» را انتخاب کنید.

۲. پس از ثبت اطلاعات خودرو، روی رزرو مجوز روزانه طرح ترافیک کلیک کنید.

۳. در صفحه‌ بعد با انتخاب تاریخ مدنظر و تأیید آن، مبلغ مدنظر از حساب شهروندی شما کسر می‌شود.

خرید طرح ترافیک

باید گفت نحوه خرید و رزرو طرح ترافیک در این سامانه با اپلیکیشن تهران من کمی تفاوت دارد. همچنین، ازآنجاکه عوارض طرح ترافیک روی پلاک خودروی شما ثبت می‌شود، فهرست تردد شما در بخش استعلام عوارض طرح ترافیک در وب‌سایت و اپلیکیشن‌های زیرمجموعه تهران من قابل‌مشاهده است. پرداخت عوارض و بدهی هم از همین طریق انجام می‌شود.

فهرست تردد

محدوده طرح ترافیک تهران کجاست؟

پیش از اینکه به جزئیات اعداد و ارقام عوارضی بپردازیم، بد نیست ببینیم که محدوده اجرای طرح‌های شهرداری برای عبورومرور خودروها کدام نقاط شهر را دربر می‌گیرد.

محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است. طرح کنترل آلودگی هوا هم از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه نواب و چمران محدود می‌شود. در نقشه زیر، بخش قرمزرنگ محدوده اجرای طرح ترافیک و بخش آبی‌رنگ محدوده طرح آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

محدوده طرح ترافیک تهران

نرخ پایه و میزان جریمه ورود به طرح ترافیک

طرح ترافیک ۱۴۰۳ که درست در اولین روز بعد از تعطیلات نوروز اجرا شد، مثل سال‌های گذشته، طبق مصوبه شورای شهر و البته با تغییراتی در نرخ مصوب اجرا می‌شود. نرخ طرح ترافیک براساس ساعت طرح، نوع معاینه فنی خودرو و محل سکونت شما تعیین می‌شود و البته برای همه یکسان نیست. به‌طورکلی، باید گفت نرخ پایه طرح ترافیک در سال جدید ۷۵ هزار تومان است.

نرخ طرح ترافیک براساس ساعت طرح و نوع معاینه فنی خودرو و محل سکونت شما تعیین می‌شود و برای همه یکسان نیست

جریمه طرح ترافیک برای وسایل نقلیه‌ای که به‌صورت غیرمجاز در محدوده‌ طرح تردد می‌کنند، مطابق حداکثر ضرایب در جدول‌های مربوط به روز و ساعت تردد است. در‌نتیجه، جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۳ حدود ۱۶۸ هزار و ۷۵۰ تومان است. با وجود نرخ پایه ۷۵هزار تومانی، مبلغ عوارضی طرح ترافیک به موضوعات دیگری هم بستگی دارد.

نرخ عوارض طرح ترافیک ۱۴۰۳
نرخ عوارض طرح ترافیک ۱۴۰۳

جریمه ورود به طرح ترافیک چطور محاسبه می‌شود؟

همان‌طور‌که پیش‌تر در این مطلب اشاره کردیم، نرخ عوارضی ورود به طرح ترافیک به نوع معاینه فنی خودرو و ساعت تردد و به محل سکونت شما بستگی دارد.

  • باید بدانید که ساعت تردد در محدوده با مبلغ جریمه طرح ترافیک تهران رابطه مستقیمی دارد.
ساعات طرح ترافیک
  • محاسبه هزینه عوارض تردد در طرح ترافیک، براساس نوع معاینه فنی خودرو انجام می‌شود:

۱. خودروهایی که در تهران هستند، می‌توانند با تهیه معاینه فنی برتر از تخفیف ۳۰ درصدی برای پرداخت مبلغ عوارض طرح ترافیک (با رزرو بسته یا داشتن موجودی کافی در کیف پول) استفاده کنند.

۲. معاینه فنی شهرستان‌ها، از نوع عادی است و باید مبلغ عوارض طرح ترافیک بیشتری برای ورود به محدوده طرح ترافیک پرداخت کنند.

  • در محاسبه عوارضی، محل زندگی هم تأثیرگذار است:

اگر در محدوده طرح ترافیک سکونت دارید، می‌توانید مبلغ عوارضی را با تخفیف ۵۰ درصدی پرداخت کنید. این شرایط زمانی صدق می‌کند که برای پرداخت عوارضی قصد رزرو بسته طرح ترافیک را داشته باشید؛ وگرنه بیشترین مبلغ، یعنی حدود ۱۶۸,۷۵۰ تومان، از شما دریافت می‌شود.

فراموش نکنید که خودروهای برقی و هیبریدی درصورت ثبت اطلاعات خودرو در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری، از پرداخت عوارض طرح ترافیک و آلودگی هوا معاف می‌شوند. همچنین، افراد دارای بیماری خاص و معلولان درصورت مراجعه به نهادهای زیر پوشش، مشمول تخفیف ۹۰ درصدی نرخ عوارض طرح ترافیک می‌شوند.

مالکان خودروهای برقی و هیبریدی می‌توانند از پرداخت عوارض طرح ترافیک و آلودگی هوا معاف شوند

ناگفته نماند که در هر فصل، ۲۰ روز تردد در محدوده طرح زوج و فرد برای شهروندان تهرانی با پلاک مخصوص پایتخت آزاد است. تردد بیشتر از این سهمیه، مشمول پرداخت عوارض است. دیرکرد پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح‌ها، مشمول جریمه است. اگر تردد وسیله نقلیه‌ای در طول ۱ شبانه‌روز در محدوده ترافیکی، بیش از یک‌ بار به‌واسطه دوربین‌ها ثبت و ضبط شود، معیار محاسبه نرخ عوارضی، اولین ورود و آخرین خروج آن است.

در هر فصل، ۲۰ روز تردد در محدوده طرح زوج و فرد برای شهروندان تهرانی با پلاک پایتخت آزاد است

فراموش نکنید که اعتراض به بدهی طرح ترافیک هم ممکن است. اگر از محدوده طرح عبور نکرده‌اید و به‌اشتباه بدهی طرح ترافیک روی پلاک خودروی شما ثبت شده است، برای پیگیری با شماره تلفن استعلام طرح ترافیک (۱۳۷) تماس بگیرید و اعتراض خود را در سامانه «تهران من» ثبت کنید.

انواع بسته‌های طرح ترافیک

برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی و برتر، بسته‌های طرح ترافیک یک‌ماهه و سه‌ماهه و شش‌ماهه ارائه شده است. در جدول زیر، قیمت این بسته‌ها را ببینید.

قیمت بسته طرح ترافیک

رزرو طرح ترافیک چطور انجام می‌شود؟

سقف سهمیه ورود به طرح ترافیک تهران در هر روز ۱۰۳ هزار خودرو است و اگر سهمیه تردد روزانه تکمیل نشده باشد، شهروندان تا پایان همان روز می‌توانند طرح ترافیک را ازطریق وب‌سایت و اپلیکیشن‌های زیرنظر شهرداری رزرو کنند.

برای تردد در محدوده طرح ترافیک، باید از قبل طرح را در سامانه تهران من رزرو کرده باشید. این کار از سه طریق ممکن است:

  • رزرو طرح ترافیک از وب‌سایت تهران من
  • رزرو طرح ترافیک با اپلیکیشن تهران من
  • رزرو طرح ترافیک با کد دستوری #۱۳۷*

رزرو روزانه طرح ترافیک

اگر به‌هر دلیلی نیازمند خرید طرح‌های بلندمدت ترافیک نیستید، ثبت‌نام طرح به‌صورت محدود هم ممکن است. کسانی که می‌خواهند به‌صورت روزانه به محدوده طرح ترافیک وارد شوند، می‌توانند طرح ترافیک را به دو صورت رزرو کنند:

  • روزرو به‌صورت هفتگی از روز چهارشنبه هفته قبل
  • رزرو روزانه

ممکن است این سؤال مطرح شود که آیا می‌توان رزرو طرح ترافیک را از خودرویی به خودرو دیگر منتقل کرد؟ در جواب باید گفت چنین امکانی وجود ندارد. درعوض می‌توان رزرو خودرو اول را لغو کرد و درصورت وجود ظرفیت، آن را برای خودرو دیگر ثبت کرد.

سوالات متداول زومیت

  • جریمه طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

    اگر بدون رزرو بسته طرح ترافیک وارد محدوده شوید، تردد شما غیرمجاز شناخته می‌شود و باید بیشترین مبلغ عوارض، یعنی حدود ۱۶۸ هزار و ۷۵۰ تومان را ازطریق سامانه‌های آنلاین پرداخت کنید.

  • درصورت نپرداختن جریمه به‌‌دلیل نداشتن بسته طرح ترافیک، آیا باردیگر جریمه می‌شویم؟

    خیر، اگر عوارض طرح ترافیک را به‌موقع پرداخت نکنید، مشمول پرداخت جریمه دیرکرد نمی‌شوید؛ بلکه مبلغ عوارضی طرح ترافیک به‌ازای هر تردد شما افزایش پیدا می‌کند و پرداخت یک‌ جای آن ممکن است برایتان کمی سخت شود.

  • چطور می‌توان عوارض طرح ترافیک کمتری پرداخت کرد؟

    اگر قبل از ورود به محدوده طرح ترافیک، بسته طرح ترافیک خود را رزرو کنید، مبلغ عوارض برای شما کمتر خواهد بود. برعکس، اگر کیف‌پول «تهران من» شما اعتبار کافی نداشته باشد یا بسته را رزرو نکرده باشید، بدهی کامل طرح ترافیک از شما دریافت می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات