مدیرعامل «اُفود»: صنعت سفارش آنلاین غذا نیاز به انحصارزدایی، نوآوری و خدمات باکیفیت‌تر دارد

پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
مطالعه 6 دقیقه
مدیرعامل اُفود
امین سلامی می‌گوید اُفود می‌تواند صنعت سفارش آنلاین غذا را به چالش بکشد و با کمک گرفتن از نوآوری باعث بهبود خدمات این حوزه شود.
تبلیغات

دی‌ماه امسال بود که «اُفود» به‌عنوان جدیدترین پلتفرم سفارش آنلاین غذا خود را معرفی کرد. گروه صنعتی گلرنگ که در چند ماه اخیر حضور پررنگی در اکوسیستم استارتاپی کشور پیدا کرده و جدی‌تر از پیش در حال نقش‌آفرینی در صنعت اقتصاد دیجیتال شده و با مالکیت و راه‌اندازی اُفود به حوزه سفارش آنلاین غذا هم وارد شده است. حالا بازاری که سال‌ها وضعیتی تقریبا انحصاری داشته بازیگر جدیدی به خود دیده است.

ورود به بازاری که رقابت در آن کمرنگ بوده چالش‌های فراوانی دارد. نقش‌آفرینی در این بازار ریسک‌پذیری بالا می‌خواهد و جا افتادن در آن نیازمند تلاش بسیار است. امین سلامی پرگو، مدیرعامل اُفود، در گفت‌وگو با زومیت می‌گوید که هرچند «نفوذ به بازاری که سال‌ها تحت سلطه بوده، مجموعه‌ای از موانع را برایمان به همراه داشته و دارد» اما «پتانسیل بسیار زیادی برای رشد و نوآوری در این بازار وجود دارد که از طریق تکنولوژی و فرهنگِ در حال رشد در این صنعت» می‌توان به آن‌ها غلبه کرد.

در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی زومیت با امین سلامی پرگو، مدیرعامل اُفود، را می‌خوانید:

  • چه شد که در میان حوزه‌های مختلف اقتصاد دیجیتال به فکر ورود به بازار سفارش آنلاین غذا افتادید؟
  • قاعده بازی فرق کرده است. دیگر این اقتصاد دیجیتال است که آینده جهان را خواهد ساخت. اقتصاد دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۳۰ درصد از تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص خواهد داد و ۳۰ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد. کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. گروه صنعتی گلرنگ با علم بر همین موضوع، وارد این حوزه شده و از مدت‌ها پیش، برای آن برنامه‌ریزی‌های کلان و هدفمندی کرده است.

    تحقیقات گروه صنعتی نشان داد که یکی از فرصت‌های بزرگ ورود به حوزه اقتصاد دیجیتال و انحصارزدایی از آن در ایران، بازار سفارش آنلاین غذا به شمار می‌رود که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است. علاوه بر این، باید در نظر گرفته می‌شد که حوزه‌ی ارسال غذا می‌تواند در کنار سایر سرویس‌های اینترنتی به عنوان عاملی کلیدی در رشد و توسعه نقش‌آفرین باشد. ما در گروه صنعتی گلرنگ، تقاضای رو به رشد بازار را می‌شناختیم و نیاز به نوآوری در این حوزه را حس می‌کردیم. از سوی دیگر بر این باور بودیم که مردم ایران شایسته دریافت خدمات با کیفیت‌تری در این حوزه هستند.

  • اما این بازار یک بازار تقریبا انحصاری است که شاید ریسک حضور در آن بیشتر از عرصه‌های دیگر باشد.
  • ببینید ما به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم در سرویس‌دهی آنلاین غذا و سایر سرویس‌های مرتبط سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم در اقتصاد دیجیتال، سهمی قابل توجه‌ کسب کنیم. راستش را بخواهید اُفود انگیزه و اشتیاق بسیاری برای قدم گذاشتن در این بازار انحصاری داشت و دارد. دلمان می‌خواهد برای تغییر چشم‌انداز این صنعت، کار ِمعناداری کنیم. همان‌طور که اشاره کردید این بازار سال‌هاست که در انحصار است، اما ورود اُفود می‌تواند به ایجاد فضای رقابتی در این بازار کمک کند؛ تغییری که هم به سود اقتصاد ایران است، هم مصرف‌کننده، هم فروشنده و هم حتی بازیگران این صنعت. حضور اُفود می‌تواند همه ابعاد وضعیت موجود را به چالش بکشد و بخش‌های مختلف درگیر را نیز به سمت نوآوری و بهبود خدمات سوق دهد.

  • می‌دانم که از آغاز فعالیت‌تان تا امروز کارتان را در چند مرحله پیش برده‌اید. در مراحلی که پشت سر گذاشته‌اید، این بازار را چطور دیده‌اید؟ با چه مسائلی مواجه شده‌اید؟
  • بله، اُفود در تیرماه مقدمات حضورش را در بازار شروع کرد، در سه ماهه‌ی فصل پاییز محصول اولیه را آماده کرد، در دی‌ماه این محصول را در مرحله‌ی تست قرار داد و از هفته‌ی دوم بهمن‌ماه به طور رسمی در مشهد سرویس‌دهی را آغاز کرد. از زمان شروع به کار تا امروز، شاهد فرصت‌ها و چالش‌های ذاتی این بازار بوده‌ایم.

    از یک طرف، پتانسیل بسیار زیادی برای رشد و نوآوری در این بازار وجود دارد که که از طریق تکنولوژی و فرهنگِ در حال رشد در این صنعت تقویت می‌شود. از سوی دیگر، نفوذ به بازاری که سال‌ها تحت سلطه بوده، مجموعه‌ای از موانع را برایمان به همراه داشته و دارد. غلبه بر این موانع، ایجاد اعتماد کاربران و مجموعه‌ها به عنوان شرکای تجاری و متمایز کردن خودمان از رقبا برخی از چالش‌های کلیدی است که با آن مواجه بوده و هستیم. با این حال، ما با علم بر این موضوعات پا در این حوزه گذاشته‌ایم و بنا داریم با پشتکار و برنامه‌ریزی استراتژیک، بر این مشکلات و چالش‌ها غلبه کنیم؛ یعنی غلبه خواهیم کرد.

  • حالا برای همین غلبه کردن بر موانع و برای رقابت کردن و ماندن در این بازار سخت چه برنامه‌هایی دارید؟
  • رقابت در بازاری که برای مدتی طولانی به شکل انحصاری اداره شده، بسیار چالش برانگیز است، اما از طرف دیگر همین شرایط است که می‌تواند به ما، فرصتی ویژه دهد. فرصتی که در آن بتوانیم توانایی‌ها و تعهدمان به ارزش‌آفرینی را بهبود ببخشیم و نشان دهیم. واقعیت این است که برای رقابت سالم و پیشرفت در این بازار، ما یک رویکرد چند وجهی اتخاذ کرده‌ایم.

    در مرحله اول، بنا داریم که رضایت مشتری را از طریق سرویس‌دهی بهتر از گذشته (با تحویل به موقع و تنوع گسترده‌ای از رستوران‌ها برای انتخاب غذا‌ و سایر سرویس‌ها) در اولویت قرار دهیم. در مرحله بعدی، ما در مجموعه اُفود، از تکنولوژی‌های جدید برای افزایش‌ کارایی و ساده‌سازی عملیات‌مان استفاده می‌کنیم و در نتیجه تجربه یکپارچه را هم برای مشتریان و هم برای رستوران‌ها و سایر شرکای تجاری‌مان تضمین می‌کنیم. در مرحله سوم، بر مشارکت‌ها و همکاری‌های استراتژیک در صنعت تمرکز می‌کنیم تا موقعیت خود را تقویت کرده و دامنه فعالیت‌های خودمان را گسترش دهیم.

  • درباره لزوم ایجاد تمایز میان خودتان و رقبا گفتید. برای این که اُفود را متمایز کنید چه برنامه‌هایی دارید؟
  • اصلی‌ترین وظیفه‌ی کسب‌و‌کار تحویل سریع، ارائه‌ی‌ تنوع برای انتخاب مجموعه‌های نزدیک به مشتریان و کیفیت سرویس‌دهی برای رفع نیاز آن‌ها است. ما انتظاری را برای آن‌ها ایجاد می‌کنیم و در کنار آن واقعیت‌های عملیاتی نیز وجود دارد و هرچه این دو به هم نزدیک‌تر شوند سطح سرویس‌دهی بالا و در نتیجه رضایت مشتری از نحوه‌ی ارائه‌ی خدمت را خواهیم داشت.

    با این توضیح محصول امروز اُفود باید یک محصول اولیه می‌بود تا با امکانات ضروری، که این مدل از کسب‌و‌کار باید داشته باشد، به ما کمک کند که سریع‌تر رشد کنیم، در کنار این که محصول را نیز به‌خوبی تست و آماده رشد اصلی کرده‌ایم. در ادامه با گسترش سرویس‌دهی به جهت بهینه‌‌سازی عملیاتی و ایجاد تمایز ویژگی‌هایی را در هر دو سمت عرضه و تقاضا اضافه خواهیم کرد که بتوانیم تمایزی که در بازار نیاز داریم را ایجاد کنیم. چالش اصلی نحوه‌ی گسترش همه‌جانبه‌ی کسب‌و‌کار در همه‌ی سطوح است که باید در هر قسمت با اولویت‌های برنامه‌ریزی‌شده اتفاق بیافتد.

  • اُفود در حال حاضر فقط در مشهد فعال شده است. چه شد که این شهر را انتخاب کردید و چه زمانی قرار است در شهرهای دیگر، از جمله تهران، فعالیت خود را آغاز کنید؟
  • سرویس‌دهی اُفود از مشهد شروع شد و ما در حال حاضر حضور موفقی در این شهر داریم. مشهد برای ما چند ویژگی عمده داشت؛ شهری با ویژگی جغرافیایی وسیع برای تست‌های عملیاتی و حضور رستوران‌ها و مجموعه‌های بسیار برای اثبات مدل قراردادی اُفود در کنار مردمی که تفریح، غذا و استفاده از سرویس‌های آنلاین برای آن‌ها بسیار جذابیت دارد و کمک می‌کند تا هزینه‌های مارکتینگ ما به جهت جذب مشتری باعث تست فرآیندها و هم‌چنین آگاهی از نقاط ضعف و قوت کسب‌و‌کار شود. البته رشد و توسعه‌ی اُفود تنها به این شهر ختم نخواهد شد و قصد داریم در سال ۱۴۰۳ در ۹ شهر ایران حضور فعال و جدی داشته باشیم و قطعا حضور در تهران نیز یکی از شهرها خواهد بود.

  • اگر همه این مراحل مطابق انتظارتان پیش برود و به‌عنوان یک بازیگر جدید در این صنعت تثبیت شوید، فکر می‌کنید فعالیت‌تان چه تاثیراتی در زمینه سفارش آنلاین غذا خواهد داشت؟
  • از نظر ما به چالش کشیدن بازار، بازی دو سر بردی است که همه بازیگران این حوزه را تشویق می‌کند تا خودشان را ارتقا بدهند. استمرار این روند، منجر به تنوع بیشتر، خلق نوآوری و بهبود کلی بازار سفارش آنلاین غذا برای همه افراد خواهد شد. فعالیت اُفود در این فضا بدون شک به توسعه بازار کمک خواهد کرد و استراتژی‌ها و نوآوری‌های ما، برای رقبا و مصرف‌کنندگان به طور یکسان تأثیرگذار خواهد بود.

  • برگردیم به گروه صنعتی گلرنگ که مالک اُفود است؛ گلرنگ اخیرا در اکوسیستم استارتاپی کشور فعال‌تر شده و سرمایه‌گذاری‌های مختلفی انجام داده‌ است؛ رویکرد گروه صنعتی گلرنگ را چطور ارزیابی می‌کنید؟
  • همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم، اُفود یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ نوآوران توسعه و تجارت هستی است و حضور گلرنگ در صنعت دیجیتال و کسب‌وکارهای آنلاین در موفقیت‌های اُفود تاثیر بسیار مهمی خواهد گذاشت. تخصص، منابع و شبکه‌ای که گروه صنعتی گلرنگ در اختیار دارد، پشتیبان ارزشمندی برای تیم اُفود است. سرمایه‌گذاری‌ها و راهنمایی‌های استراتژیک گروه گلرنگ به ما این امکان را داده است که رشد خود را تسریع کنیم، عملیات خود را گسترش دهیم و به طور موثر در بازار رقابت کنیم. حضور گروه گلرنگ به‌عنوان مالک اُفود در کنارمان یک همکاری دوجانبه سودمند بوده و هست که ادامه‌ی موفقیت ما را تضمین می‌کند.

  • در همین شروع فعالیت، هدف و چشم‌انداز پیش روی اُفود را چطور ترسیم می‌کنید؟
  • ما در اُفود با اشتیاق زیادی دور هم جمع شده‌ایم و رویاهای بزرگی در سر داریم. خوشبختانه، سرمایه‌های ارزشمند زیادی این روزها در اختیار اُفود است. چشم‌انداز ما این است که تجربه سفارش آنلاین غذا و سایر سرویس‌های دیگر در ایران را متحول کنیم. برای دستیابی به این چشم‌انداز، اهداف و نقاط عطف خاصی را تعیین کرده‌ایم که با تمرکز بر ایجاد زیرساخت‌های قوی، ایجاد مشارکت‌های استراتژیک و ارائه خدمات استثنایی به مشتریان علی‌رغم چالش‌ها و عدم قطعیت‌ها ما را در هر مرحله از راهی که پیش‌رو داریم هدایت کرده و به سمت موفقیت سوق بدهد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات