موضوعات اجتماعی؛ پرتکرارترین‌ هشتگ‌های اینستاگرام در سال ۱۴۰۲

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
بررسی پرتکرارترین هشتگ‌های سال در اینستاگرام
از ۳۰۰ هشتگ پرتکرار اینستاگرام کاربران ایرانی در سال ۱۴۰۲، ۱۵۰ مورد سهم هشتگ‌های اجتماعی است و در میان اجتماعی‌ها پوشاک و مدلینگ حرف اول را می‌زند.
تبلیغات

در اینستاگرام، هشتگ‌‌هایی با موضوع اجتماعی جزو پرتکرارترین‌ها هستند. بررسی‌های «لایف‌وب»، از محتوای فارسی اینستاگرام نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ از ۳۰۰ هشتگ پرتکرار اینستاگرام، ۵۰ درصد سهم هشتگ‌های اجتماعی است و این میان پوشاک و مدلینگ حرف اول را می‌زنند. از آنجا که به عکس ایکس یا توییتر فارسی، موضوعات اقتصادی و سیاسی در میان پرتکرارترین‌ها کمترین سهم را دارند، می‌توان اینستاگرام را پلتفرم سرگرمی ایرانیان خواند، آن هم‌ درحالی‌که کاربران ناچارند برای استفاده از آن هزینه کنند و از سد فیلترینگ بگذرند.

اکسپلور، تهران و ایران در گروه عمومی، پرتکرارترین هشتگ‌های اینستاگرام هستند

لایف‌وب که سامانه رصد و تحلیل فضای مجازی است، محتوای اینستاگرام فارسی‌زبانان در طول سال جاری را بررسی کرده و هشتگ‌ها را در گروه‌های اجتماعی، عمومی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جای داده است. نتایج این بررسی می‌گوید موضوعات اجتماعی نیمی از پرتکرارترین هشتگ‌ها را در بر می‌گیرد.

همچنین هشتگ‌های عمومی با ۳۲ درصد در رده دوم قرار دارند و از این دسته «اکسپلور»، «تهران» و «ایران» پرتکرارترین هشتگ‌ها در کل فضای اینستاگرام به‌شمار می‌آیند. هشتگ‌های فرهنگی هم ۱۲ درصد پرتکرارترین‌های امسال اینستاگرام را تشکیل داده‌اند و سهم هشتگ‌های اقتصادی و سیاسی فقط ۶ درصد است. این نتیجه با کمی تغییر، تقریباً مشابه بررسی پیشین لایف‌وب در نیمه اول سال ۱۴۰۲ است.

پرتکرارترین هشتگ‌های اینستاگرام

پوشاک و زیبایی، مهم‌ترین موضوع اجتماعی در اینستاگرام

بیشتر هشتگ‌های پرتکرار اینستاگرام به فضای پوشاک و زیبایی اختصاص دارند. دسته پوشاک و مدلینگ ۳۳ درصد از ۳۰۰ هشتگ پرتکرار است و آرایش و زیبایی ۲۳ درصد از آن‌ها. پس از این دو دسته، عواطف و احساسات و زیورآلات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

محیط زیست، طبیعت و گردشگری پنجمین گروه پرتکرار هشتگ‌های اینستاگرام در سال ۱۴۰۲ است

طبق بررسی لایف‌وب، سه رتبه برتر پرتکرارترین هشتگ‌های اجتماعی در دست گروه‌های پوشاک و مدلینگ، آرایش و زیبایی و سلامت و همینطور عواطف و احساسات است؛ هشتگ‌هایی مثل زیبایی، عشق، لباس، اکسسوری و کاشت ناخن. محیط زیست، طبیعت و گردشگری پنجمین گروه پرتکرار هشتگ‌های اینستاگرام در سال ۱۴۰۲ است و کمی بیشتر از ۵ درصد این فضا را در دست دارد. در همین حال هشتگ‌های مرتبط با آموزش، ترفند و دانستنی کمترین سهم را در پرتکرارترین‌ها دارند.

هشتگ‌های اجتماعی اینستاگرام

هشتگ‌های فرهنگی در تسخیر طنز و چالش

ویدئوهای طنز و سرگرمی، موسیقی و هنر بیشترین هشتگ‌های دسته فرهنگی را دارند. «خنده»، «چالش»، «طنز» و هشتگ‌های شبیه این بخش بزرگی از فضای اینستاگرام فارسی را در برمی‌گیرد؛ به‌طوری که در بین ۳۰۰ هشتگ پرتکرار اینستاگرام، دسته طنز و سرگرمی با ۴۰ درصد بیشترین بخش از این دسته را به خود اختصاص داده است.

بخش سینما، تئاتر و تلویزیون با کمتر از ۵ درصد، ناچیزترین سهم را در میان پرتکرارترین هشتگ‌های گروه فرهنگی دارد

در بخش موسیقی هشتگ‌هایی چون «موسیقی»، «آهنگ» و «موزیک» و البته «تتلو» دیده می‌شود. این بخش کمی بیشتر از ۲۰ درصد کل فضای فرهنگی را اشغال کرده است. هشتگ‌های موضوع هنر هم در میان پرتکرارترین‌ها حدود ۱۵ درصد سهم دارند. رتبه بعدی به‌ترتیب در دست هنرهای تجسمی، دینی و مذهبی، کتاب و ادبیات، مناسبتی و در نهایت سینما، تئاتر و تلویزیون است که با کمتر از ۵ درصد، ناچیزترین سهم را در میان پرتکرارترین‌ها دارد. هشتگ‌های فرهنگی به‌طور کلی ۱۲ درصد فضای پرتکرارترین‌های اینستاگرام را در بر می‌گیرند.

هشتگ‌های فرهنگی اینستاگرام

یک طرف طلا و دلار، یک طرف شوتی و استوک

به‌عکس آنچه در فضای توییتر فارسی دیده می‌شود، هشتگ‌های اقتصادی و سیاسی در اینستاگرام، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در این دسته که مجموعاً ۶ درصد از ۳۰۰ هشتگ پرتکرار اینستاگرام است، بیشترین هشتگ‌ها در این دسته، به‌ترتیب سهم سه گروه «کسب‌وکار»، «طلا، ارز، خودرو و املاک» و «سیاسی» است.

کلماتی مانند «طلا»، «دلار»، «خودرو» و حتی «شوتی» و «استوک» در بین هشتگ‌های پرتکرار اقتصادی جای دارند

همان‌طور که در ابر کلمات زیر می‌بینید در دسته کسب‌وکار هشتگ‌هایی مثل «آنلاین‌شاپ»، «عمده‌فروشی» و «ارسال به سراسر کشور» سهم ویژه‌ای دارند. علاوه بر این کلماتی مانند «طلا»، «دلار»، «خودرو» و حتی «شوتی» و «استوک» در بین هشتگ‌های پرتکرار اقتصادی جای دارند. در نهایت طبق بررسی لایف‌وب، هشتگ‌های بیشتر از ۱۵ درصد این فضا را در دست دارند و این میان «مهسا امینی» و «زن، زندگی، آزادی» پرتکرارترین هشتگ‌های سیاسی به‌شمار می‌آیند.

هشتگ‌های اقتصادی و سیاسی اینستاگرام

در تحلیل پیشین لایف‌وب از محتوای اینستاگرام که مربوط به نیمه اول سال بود، بخش‌های اقتصادی و سیاسی جدا از هم بودند و در میان هشتگ‌های پرتکرار به‌ترتیب سهمی ۵ و ۱ درصدی داشتند.

این بررسی نشان می‌داد موضوعات اقتصادی و سیاسی نسبت به سایر موضوعات سهم کمتری از هشتگ‌های منتشرشده کاربران ایرانی در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲ داشته‌اند و در میان هشتگ‌های اقتصادی، ۶۴ درصد به کسب‌وکارها مربوط بوده و کاربران کلیدواژه‌هایی مانند «آنلاین‌شاپ»، «فروشگاه آنلاین»، «عمده»، «عمده‌فروشی»، «اورجینال» و «برند» را بیشتر استفاده کرده‌اند. مقایسه این تحلیل با بررسی یک سال گذشته نشان می‌دهد سهم هشتگ‌های مرتبط با کسب‌وکار به کمتر از ۶۰ درصد رسیده است.

ابری از نام شهرها در هشتگ‌های پرتکرار عمومی

ایران، تهران، مشهد و اصفهان از پرتکرارترین هشتگ‌های عمومی اینستاگرام هستند

هشتگ‌های عمومی، مواردی هستند که به‌طور مشخص به موضوع خاصی اشاره نمی‌کنند. این دسته در اینستاگرام گسترده هستند و در دسته دوم هشتگ‌های پرتکرار جای گرفته‌اند. از میان آنها هشتگ اکسپلور که به خود پلتفرم اینستاگرام مربوط است، رتبه نخست را دارد و هشتگ‌هایی مثل «ریلز اینستاگرام»، «بلاگر» و «اینستاگرام» هم در این گروه جای دارند.

پس از آن هشتگ‌هایی که نام شهرهای ایران است، مانند تهران، مشهد و اصفهان بیشترین تکرار را دارند. این میان نام کشور افغانستان هم دیده می‌شود.

هشتگ‌های عمومی اینستاگرام

بررسی پیشین لایف‌وب هم نشان می‌داد که در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲، از مجموع هشتگ‌های فارسی منتشرشده در اینستاگرام هشتگ‌های اجتماعی بیشترین و هشتگ‌ها سیاسی کمترین سهم استفاده را داشته‌اند و مثل بررسی فعلی آنچه در محتوای فارسی اینستاگرام برای کاربران مهم است، سرگرمی است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات