مدیرعامل اسنپ: اعمال نفوذ در قیمت‌گذاری و حذف «عجله دارم» تعادل بازار آنلاین را بر هم می‌‎‌زند

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
مدیرعامل اسنپ
محمد خلج در گفت‌وگو با زومیت: با حذف «عجله دارم» شاهد پیامدهای نامطلوبی خواهیم بود که همین پیامدها کارکردهای درست این گزینه را نشان خواهد داد.
تبلیغات

حذف گزینه «عجله دارم» از اسنپ و تپسی به دستور سازمان تعزیرات حکومتی در حالی اتفاق افتاد که هردو این پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل آنلاین می‌گویند در جلساتی که با سازمان تعزیرات داشته‌اند، ادله قانونی، مستندات و توضیحاتی درباره ماهیت، کارکرد و فواید وجود این گزینه در پلتفرمشان را توضیح داده‌اند.

گزینه «عجله دارم» درست در روزهای آخر سال که اوج شلوغی کسب‌وکارها، رفت‌وآمدهای شهری و پیک ترافیک است حذف شده و حالا این حذف شاید به انتظار بیشتر مسافران برای پذیرش درخواست سفرشان از سوی راننده منجر شود و در نتیجه آن، هزینه سفرها هم افزایش پیدا کند.

این اتفاق البته پیامدهای منفی دیگری هم می‌تواند داشته باشد. محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در گفت‌وگو با زومیت هم به این پیامدها اشاره می‌کند و هم از تلاش‌هایی که برای جلوگیری از حذف شدن این گزینه کرده است. مهم‌ترین نکته در میان گفته‌های خلج شاید این باشد که تصمیماتی مانند حذف گزینه «عجله دارم» یا اعمال قیمت‌گذاری دستوری برای تاکسی‌های اینترنتی عموماً بدون توجه به وضعیت کاربران راننده گرفته می‌شود. مدیرعامل اسنپ همچنین اعتقاد دارد تصمیماتی مانند حذف «عجله دارم» یا تلاش برای قیمت‌گذاری دستوری نظم بازار آنلاین را از بین می‌برد.

گفت‌وگوی زومیت با محمد خلج، مدیرعامل اسنپ را در ادامه می‌خوانید:

  • گزینه «عجله دارم» با وجود تلاش‌هایتان برای نگاه داشتنش حذف شد؛ چه دلایلی پشت دستور حذف این گزینه وجود داشت که توضیحات شما هم نتوانست مسئولان در تعزیرات یا سایر نهادها را قانع کند؟
  • در جلساتی که با بازرسی وزارت صمت و سازمان تعزیرات داشتیم از ما خواسته شد گزینه «عجله دارم» را حذف کنیم و ما هم علی‌رغم تمام توضیحات، مستندات و ادله قانونی که ارائه کردیم، چاره‌ای جز حذف این گزینه نداشتیم و آن را حذف کردیم. گفته می‌شود که از گزینه «عجله دارم» سوءاستفاده‌هایی شده و راننده‌ها تا زمانی که کاربر مسافر این گزینه را انتخاب نکند سفر را قبول نمی‌کنند، اما آمارها نشان می‌دهد ۹۰ درصد از سفرهای ما بدون استفاده از این گزینه انجام می‌شود.

    گزینه «عجله دارم» را به درخواست کاربران اضافه کرده بودیم

    گزینه «عجله دارم» در اصل بر اساس درخواست کاربران مسافر ما شکل گرفت. پیش از اضافه شدن این گزینه به پلتفرم اسنپ بسیاری از کاربران مسافر در درخواستشان توقف‌های کاذب ثبت می‌کردند تا قیمت بالا برود و درخواستشان پذیرفته شود. به همین دلیل، درخواست کرده بودند که گزینه‌ای در نظر گرفته شود که قیمت را افزایش دهد و احتمال پذیرش درخواست را بالا ببرد. چنین درخواست و نیازی از سمت کاربران مسافر وجود داشت ما هم آن را اضافه کرده بودیم.

  • حذف شدن گزینه «عجله دارم» چه تأثیراتی خواهد داشت؟ حالا کاربران باید نگران افزایش کرایه سفرها باشند؟
  • گزینه «عجله دارم» فواید بسیاری دارد و نرخ پذیرش سفر در پلتفرم اسنپ را افزایش می‌دهد. این گزینه باعث شد میزان پذیرش درخواست‌هایی که نرخ پذیرششان صفر بود یا مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشید تا پذیرفته شوند به تقریباً ۱۰۰ درصد برسد.

    این موضوع باعث می‌شود نرخ پذیرش در پلتفرم ما بالا برود. وقتی نرخ پذیرش بالا می‌رود سیگنال مثبتی به الگوریتم قیمت‌گذاری اسنپ وارد می‌شود که با نرخ استاندارد محاسبات، پاسخ‌گویی مناسبی هم به درخواست‌ها داده می‌شود. در این شرایط به درخواست طیف وسیعی از کاربران مسافری که از گزینه «عجله دارم» استفاده نمی‌کنند نیز پاسخ داده شده و درخواست سفر آن‌ها مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

    نوسانات قیمتی را کنترل می‌کنیم تابا حذف «عجله دارم» قیمت‌ها افزایش پیدا نکند

    با حذف گزینه «عجله دارم» متأسفانه شاهد پیامدهای نامطلوب دیگری هم خواهیم بود و همین پیامدها کارکردهای درست این گزینه را نشان خواهد داد. وقتی مجبور می‌شوید تعداد زیادی از درخواست‌ها را در مدت زمان بیشتری پاسخ دهید، نرخ پاسخ‌دهی تأثیر می‌پذیرد و تعداد سفرهای انجام‌شده کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به‌عنوان یک آیتم در بحث قیمت‌گذاری ما لحاظ می‌شود. هرچند ما قطعاً با نظارت‌هایی که انجام می‌دهیم نوسان قیمتی را کنترل می‌کنیم.

  • درست در روزهای پایانی سال یا اصطلاحاً شب عید مجبور به حذف «عجله دارم» شدید. همزمان شدن این موضوع با افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی در روزهای آخر سال احتمالاً این تصور را ایجاد می‌کند که اسنپ و تپسی بعد از حذف این گزینه قیمت‌ها را بالاتر برده‌اند. در این مورد چه نظری دارید؟
  • فکر می‌کنم حذف این گزینه می‌توانست با طمأنینه انجام شود یا در زمان دیگری انجام شود؛ چراکه روزهای آخر سال پیک کاری تمام کسب‌وکارها است، ترافیک شهری بالا است و درخواست‌ها زیاد است. با این حال، تمام این موارد باعث نمی‌شود ما نوسان قیمتی را شاهد باشیم و قیمت‌ها را کنترل می‌کنیم.

  • در توضیحاتی که بعد از حذف «عجله دارم» ارائه کردید گفتید کماکان این موضوع را پیگیری خواهید کرد، آیا احتمال دارد این گزینه دوباره فعال شود؟
  • اسنپ مستندات و ادله قانونی برای اثبات این موضوع دارد که نشان می‌دهد گزینه «عجله دارم» مصداق گران‌فروشی نبوده است. اسنپ با توجه به مجوزها و دستورالعمل‌های بالادستی فعالیت می‌کند و در خصوص این گزینه هم تخلفی صورت نگرفته است. حتماً از سازمان تعزیرات و سایر ارگان‌ها و دستگاه‌هایی که مرتبط با این موضوع هستند همچنان این مسئله را پیگیری می‌کنیم و توضیحات و ادله خود را ارائه می‌دهیم تا هم شفافیت درباره این موضوع به وجود بیاید و هم اگر دغدغه‌ و نگرانی‌ای از سمت این نهادها وجود دارد، آن را برطرف کنیم.

    اسنپ مجوز خود را از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی دریافت کرده‌ و در کنار آن، دستورالعمل نظارتی بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد که توسط وزارت کشور و وزارت صمت در سال ۹۸ تصویب و ابلاغ شده و تابع آن هستیم. در این دستورالعمل هم به صراحت قیمت‌گذاری‌ به‌صورت ثابت و پویا برای تاکسی‌های اینترنتی تأیید شده است.

  • به موضوع قیمت‌گذاری و مجوزها اشاره کردید؛ آیا شما برای اضافه کردن هر فیچر که به قیمت‌ها مربوط شود ملزم به دریافت مجوز جدیدی هستید و مثلاً عدم دریافت آن مجوز باعث حذف یک فیچر می‌شود؟
  • نه، این‌طور نیست. در قیمت‌گذاری‌ اسنپ عوامل مختلفی مثل ترافیک، عرضه و تقاضا، شرایط آب‌وهوا، زمان سفر و... تأثیرگذار هستند و طبق این عوامل قیمت‌گذاری به‌صورت اقتضایی قابلیت شناور بودن دارد. تبصره‌ای ذیل ماده ۶ این دستورالعمل اشاره کرده است که اگر قیمت‌های تعیین‌شده پلتفرم‌های ما بالاتر از نرخ مصوب تاکسی‌های تلفنی هر شهر باشد، از طریق نوتیفیکیشن به کاربر مسافر اطلاع داده شود که این موضوع در اپلیکیشن ما رعایت می‌شود.

    هدف ما به حداکثر رساندن تعداد سفرها است، نه افزایش قیمت

    وقتی بازار خودش قیمت‌ را تعیین می‌کند هم تامین‌کننده و هم مصرف‌کننده در نقطه تعادلی در خصوص قیمت به توافق می‌رسند و اسنپ هم به‌عنوان یک شرکت با استفاده از ابزارهای مختلف تکنولوژی و هوش مصنوعی الزامات مورد نیاز برای بهینه کردن قیمت‌گذاری را لحاظ می‌کند.

    برای ما انجام تعداد بالای سفر روی پلتفرم اسنپ مهم و ارزشمند است و به‌دنبال به حداکثر رساندن تعداد سفرهایمان هستیم نه گران کردن قیمت. تبدیل کردن هرچه بیشتر درخواست‌ها به سفر هدف ماست نه گران‌فروشی.

  • حالا که بحث به قیمت‌گذاری رسید به موضوع قیمت‌گذاری دستوری هم بپردازیم. هنوز کشمکش میان تاکسی‌های اینترنتی و شورای شهر به نتیجه نرسیده است. آیا ارتباطی میان فشارها برای حذف گزینه «عجله دارم» و تلاش‌ها برای قیمت‌گذاری دستوری برای تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد؟
  • موضوع حذف گزینه «عجله دارم» از سوی سازمان تعزیرات مطرح شده و بحث قیمت‌گذاری را نهادهای قانون‌گذار و رگولاتور پیگیری می‌کردند. امیدوارم که این موضوع ارتباطی با بحث قیمت‌گذاری دستوری نداشته باشد چون اگر حتی در حد شعار هم به دنبال توسعه در حوزه اقتصاد دیجیتال و دو برابر کردن سهم آن هستیم، موارد این چنینی که در ظاهر عام‌المنفعه نشان داده می‌شوند در باطن عملاً باعث قطع سرویس‌دهی به مردم و ایجاد مشکل برای آن‌ها می‌شود.

    بنابراین، از ابتدا تا همیشه مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستیم و دلایلمان را هم به کرّات و به تفصیل اعلام کرده‌ایم. هدف‌گذاری ۱۵ درصدی برای اقتصاد دیجیتال کشور در برنامه هفتم در نظر گرفته شده است که با محدودیت‌هایی که ایجاد می‌شود و عدم به‌صرفه بودن کسب‌وکارها جذابیت سرمایه‌گذاری موجود و جدید را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

    قیمت‌گذاری پویا و مبتنی بر تکنولوژی در کسب‌وکارهای آنلاین کارکرد اقتصاد دستور را زیر سوال می‌برد

    باید بپذیریم که قیمت‌گذاری دستوری به‌ویژه در کسب‌وکارهای خصوصی که به‌دنبال توسعه کسب‌وکارشان هستند و به دنبال پاسخ دادن به تقاضاهای بیشتر هستند، مناسب نیست. مضاف بر این که روش‌های قیمت‌گذاری در پلتفرم‌ها مبتنی بر ابزارهای پیشرفته فناورانه، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است و بسیار هوشمندانه انجام می‌شود. همه این عوامل کارکرد اقتصاد دستوری را زیر سؤال می‌برد.

    هرگونه اعمال نفوذ در موضوع قیمت‌گذاری یا همین موضوع حذف «عجله دارم» تعادل و نظم بازار آنلاین را بر هم می‎‌زند و شاهد از بین رفتن این حوزه خواهیم بود. من اعتقاد دارم تجربه‌ای که کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال در موضوع قیمت‌گذاری دارند به‌عنوان یک بنچمارک یا پروژه‌ای که کارکرد درستی داشته می‌تواند در حوزه‌های دیگر استفاده شود. ما به دنبال این هستیم که راهکارها و راه‌حل‌های حوزه اقتصاد دیجیتال به سایر صنایع هم ارائه شود و مورد استفاده قرار بگیرد نه این که بازگشت به عقب داشته باشیم و به شیوه دستوری قیمت‌گذاری کنیم.

  • اما شورای شهر و شهرداری اعتقاد دارند که نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی بیشتر از بازار آفلاین است و به همین دلیل قصد دخالت در قیمت‌گذاری را دارند.
  • ببینید جامعه هدف ما کل بازار حمل‌ونقل، شامل آفلاین و آنلاین باهم است. سهم ما از کل این بازار کمتر از ۵ درصد است و قیمت‌های ما باید با توجه به بازار و جامعه هدف مشترکی که با بازار آفلاین داریم مقایسه شود. اگر قیمت‌های ما با قیمت‌های بازار آفلاین مقایسه شود شاهد این خواهیم بود که قیمت‌های ما با اختلاف کمتر از بازار سنتی و آفلاین است.

    نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید با بازار سنتی و آفلاین مقایسه و تطبیق داده شود

    نکته دیگر این که ما حتی در زمان پیک ترافیک، قیمت تعداد محدودی از سفرهایمان از تعرفه تاکسی تلفنی بیشتر می‌شود. وقتی به این بازار سنتی مراجعه کنید می‌بینید که هیچ‌کدام از تعرفه‌های ابلاغ‌شده به ما در این بازار رعایت نمی‌شود و قیمت‌ها در بازار آفلاین در زمان پیک ترافیک یا شرایط جوی خاص چندین برابر افزایش پیدا می‌کند. با توجه به شفافیتی که در پلتفرم ما وجود دارد قابل مشاهده است که در شرایط جوی یا ترافیکی خاص هم میزان افزایش قیمت در بازار آفلاین با بازار آنلاین اختلاف فاحش دارد.

    در این اظهار نظرها یک نکته دیگر هم همیشه مغفول می‌ماند که مسئله توجه به کاربران راننده است. در بخش‌های مختلف سبد خانوار تورم بسیار بالایی وجود دارد، نرخ استهلاک خودرو در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته و هم‌چنین، سهمیه سوخت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به آن‌ها داده نشده و همین موضوع بار مالی بیشتری به این افراد اضافه کرده است.

    هفته پایانی سال با بیشترین میزان ترافیک و سفرهای درون‌شهری همراه است و شرایط حمل‌ونقل به دلیل افزایش درخواست‌ها و کاهش تعداد کاربران راننده به‌شدت خاص می‌شود. در شرایطی که توازن بین عرضه و تقاضا به هم می‌خورد برای تبدیل بیشتر درخواست‌ها به سفر ممکن است نوسان قیمتی اتفاق بیفتد؛ با این حال، تلاش می‌کنیم با راهکارهای هوشمند تعادل در تعیین نرخ را حفظ کنیم و از طریق تعیین سقف قیمت اجازه نمی‌دهیم نرخ‌ سفر از یک رقمی بالاتر برود. از سوی دیگر با در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی برای کاربران راننده سعی می‌کنیم آن‌ها را به فعالیت بیشتر ترغیب کنیم.

  • پس مشکل عدم واریز سهمیه سوخت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هنوز برطرف نشده است. چه پیگیری‌هایی در این زمینه انجام داده‌اید؟
  • ما نامه‌نگاری‌های بسیاری با وزارت نفت و وزارت کشور داشته‌ایم اما جای سؤال است که چرا سهمیه رانندگان فعال در تاکسی‌های اینترنتی واریز نشده؛ این در حالی است که راننده تاکسی‌های بازار آفلاین سهمیه‌شان را دریافت می‌کنند. بنابراین، اگر موضوع قیمت‌ها را از زاویه کاربران راننده هم ببینیم به نظر می‌رسد حتی با وجود گزینه «عجله دارم» و گزینه‌هایی که باعث افزایش قیمت می‌شود باز هم با وجود نوسانات در سایر بخش‌های اقتصادی از سمت تاکسی‌های اینترنتی هم به‌خوبی مدیریت شده و هم شفافیت ۱۰۰ درصدی دارد.

    ما به‌عنوان پلتفرم موظف هستیم پیمایش کاربران راننده را به دستگاه‌های متولی این حوزه اعلام کنیم تا به آن‌ها سهمیه سوخت داده شود. این دستگاه‌ها با تجمیع اطلاعات تاکسی‌های اینترنتی برای راننده‌ها سهمیه سوخت به‌صورت ریالی واریز می‌کردند. ما تاکسی‌های اینترنتی سهمیه سوخت دریافت یا توزیع نمی‌کنیم؛ فقط این پیمایش را برای نهادهای مربوطه ارسال می‌کنیم. امسال هم این پیمایش را به‌موقع ارسال کردیم اما این سهمیه واریز نشده است. تنها کاری که می‌توانستیم انجام دهیم نامه‌نگاری و پیگیری آن بود. این پیگیری را انجام داده‌ایم و درخواست تخصیص سهمیه برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را هم مطرح کرده‌ایم، اما هنوز هیچ پاسخ شفافی در این خصوص به ما داده نشده است. قبلاً از وزارت کشور و وزارت نفت این پیگیری‌ها را انجام می‌دادیم و وزارت نفت سهمیه را برای رانندگان واریز می‌کرد اما این اتفاق امسال رخ نداده است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات