سروش‌پلاس به طرح اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی پیوست

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
مطالعه 3 دقیقه
پیام‌رسان‌های ایرانی
بعد از بله، ایتا، گپ و آی‌گپ، سروش‌پلاس پنجمین پیام‌رسان ایرانی است که به طرح اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی به یکدیگر پیوسته است.
تبلیغات

طرح اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی به یکدیگر اوایل سال جاری کلید خورده بود. در ابتدای این طرح چهار پیام‌رسان بله، ایتا، گپ و آی‌گپ به یکدیگر متصل شده بودند. حالا مهدی مظفری، مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات، از اتصال یک پیام‌رسان دیگر به طرح اینترکانکشن یا MXP خبر داده است:

پیام‌رسان سروش پلاس نیز از این پس قادر است به چهار پیام رسان دیگر بپیوندد؛ به طوری که کاربران با نصب یکی از پیام‌رسان‌ها، قادر به برقراری ارتباط با کاربرانِ دارای پیام‌رسان‌های دیگر ‌شدند.
- مهدی مظفری، مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات

سال گذشته که پروژه اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی به یکدیگر مطرح شده بود، سروش‌پلاس در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرده بود که مسئله تجربه کاربری این طرح برای این پلتفرم محل سؤال است و آن‌ها در حال بررسی این مسئله هستند که آیا در این موضوع به یک مدل مطلوب می‌رسند یا نه. فرهاد مرادی، مدیرعامل سروش‌پلاس، اعلام کرده بود که «من نمونه‌ای از interconnection را در پیام‌رسان‌های موجود در دنیا ندیده‌ام و از همین حیث این طرح برای ما مبهم است

حالا پس از گذشت ۱۰ ماه از اجرایی شدن این طرح به نظر می‌رسد ابهامات این پروژه برای سروش‌پلاس رفع شده و حالا این پیام‌رسان هم به سایر چهار پیام‌رسان‌ دیگر متصل شده است.

مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است: «با اتصال سروش پلاس به طرح اتصال متقابل، بیش از ۵۰ میلیون کاربر در دسترس مردم قرار می‌گیرند. به این مفهوم که، هر کاربر با داشتن یک پیام رسان ایرانی، می‌تواند به جامعه گسترده‌ای از کاربران دسترسی پیدا کند.»

او همچنین توضیح داده است که تا امروز بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر از امکان MXB استفاده می‌کنند که حالا با اضافه شدن سروش پلاس به این طرح این تعداد به بیش از ۲.۵ میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

طرح interconnection یا اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی به یکدیگر در فاز اول صرفاً قابلیت ارسال پیام‌ و فایل از یک پیام‌رسان به پیام‌رسان دیگر را به کاربران می‌دهد؛ اما در فاز دوم قرار است امکانات دیگری داشته باشند. مهدی مظفری درباره امکانات فاز دوم این طرح گفت:

«در فاز دوم امکان ایجاد کانال و گروه مشترک میان پیام‌رسان‌ها فراهم خواهد شد. در همین راستا، سازمان فناوری اطلاعات ایران زیرساخت فنی ایجاد کانال مشترک را برای پیام‌رسان‌ها ایجاد کرده است و مشغول پیاده‌سازی آن هستند تا در زمان مناسب، مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.»

با اضافه شدن سروش‌پلاس به طرح اتصال متقابل پیام‌رسان‌های ایرانی، حالا روبیکا تنها پیام‌رسانی است که هنوز به سایر پلتفرم‌ها متصل نشده است. عیسی زارع‌پور هم اظهار امیدواری کرده که با پیوستن روبیکا طرح اتصال پیام‌رسان‌ها تکمیل شود.

ویراستی - زارع‌پور

وزیر ارتباطات در پستی که در شبکه اجتماعی ویراستی منتشر کرده در این رابطه نوشته است: «از مدیران و متخصصین پیام‌رسان سروش‌پلاس به خاطر برقراری اتصال متقابل با سایر پیام‌رسان‌ها تشکر می‌کنم. امیدوارم که با پیوستن هرچه سریع‌تر روبیکا به این طرح شاهد کامل شدن این طرح و اتصال همه پیام‌رسان‌های ایرانی به یکدیگر باشیم.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات