ماجرای دیجی‌کالا ادامه دارد؛ پیگیری قوه قضاییه و حمایت وزیر از پلتفرم‌ها

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
مطالعه 4 دقیقه
دیجی‌کالا
با وجود سخنان سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده دیجی‌کالا، وزیر ارتباطات می‌گوید در خلاء مقررات و ضوابط باید از سکوهای داخلی حمایت کرد.
تبلیغات

واکنش‌ها به اعلام جرم علیه دیجی‌کالا و اتهام «توهین به مقدسات» به‌دلیل یکی از محصولات عرضه‌شده در این پلتفرم ادامه دارد. در آخرین مورد، از یک سو سخنگوی قوه قضاییه از ضرورت برخورد با توهین‌کنندگان به مقدسات گفته است و از سوی دیگر وزیر ارتباطات گفته که در نبود قانون و ضوابط مشخص، میزان مسئولیت سکوها و تولیدکنندگان محتوا و فروشندگان معلوم نیست و لازم است که از سکوها حمایت شود. این موضوع در حالی مطرح شده و با شعارنویسی روی ساختمان دیجی‌کالا جنجال به‌پا کرده که محصول مورد اعتراض، در پلتفرم‌های دیگر هم به‌فروش می‌رسد.

بخش مهمی از نشست خبری صبح امروز سخنگوی قوه قضاییه به پرونده جدید دیجی‌کالا اختصاص داشت. یکی از خبرنگاران پرسید: «با توجه به اعلام جرم علیه دیجی‌کالا، حکمی منتظر این دست اپلیکیشن‌هاست؟ آیا بسترها اجازه دارند هر کالایی را بفروشند؟»

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در جواب توضیح داد که دادستان از باب وظیفه مدعی‌العمومی مبادرت به اعلام جرم کرده و این یک تکلیف قانونی است.

او گفت که مدیرعامل شرکت دیجی‌کالا روز ۲۳ بهمن‌، وفق مقررات قانونی احضار شده، اتهام توهین به مقدسات به او تفهیم شده و اکنون با قرار قانونی وثیقه آزاد است و ادامه داد: «پرونده متشکله در مرحله تحقیقات مقدماتی است

ستایشی سپس به تفصیل درباره مسئله توهین به مقدسات صحبت کرد:

مستحضرید که توهین به مقدسات در هر جامعه‌ای، به‌ویژه جامعه خوب، ارزشی، الهی و صمیمی و سالم ایران اسلامی مورد نکوهش است‌. یعنی کسی نیست که اهانت و هتک حرمتی را بشنود و نخروشد و به‌هم نریزد. حساسیت خیلی بالایی است چرا که ارزش‌های والای اسلامی برای آحاد جامعه مسلمان، متدین و متعهد ما به‌صورتی ویژه مورد توجه است.
- مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه با این مقدمه گفت که گریبان توهین‌کنندگان را نباید رها کرد:

قوه قضاییه براساس قانون و مطالبه عمومی موظف به رعایت و حراست و صیانت از ارزش‌ها و پیگیری مطالبات است. توهین‌کنندگان به مقدسات مطرود و منفور جامعه هستند، نمی‌شود در این زمینه شوخی کرد. جامعه با ابراز نفرت و انزجار جوابش را می‌دهد و ما نیز بر اساس مسئولیت قانونی گریبان توهین‌کنندگان را رها نخواهیم کرد. همه آحاد جامعه اعم از افراد حقیقی و حقوقی مسئول و موظف به رعایت ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی هستند و قوه قضاییه با قاطعیت تمام اجازه هتک حرمت به ساحت‌های اخلاقی و عقیدتی را نمی‌دهد و به هیچ وجه اینگونه افعال و رفتارهای مجرمانه را برنمی‌تابد.

او در آخر گفت که در این پرونده نیز پس از طی مراحل تحقیق در صورت احراز مجرمیت حکم‌ متناسب از طریق محاکم صالح قضایی صادر و ابلاغ می‌شود و باید «منتظر بمانیم و ببینیم که فرآیند مرحله تحقیقات چگونه است.»

وزیر ارتباطات: سکوهای داخلی سرمایه‌های کشورند، صبوری کنیم

همزمان عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت به خلاء نظارت بر سکوها پرداخت و از ضرورت حمایت از آنها در این شرایط گفت.

او گفت که همه‌چیز در زندگی مردم دیجیتال شده اما نظارت بر سکوها لزوماً در حوزه کاری وزارت ارتباطات نیست:

سکوهای خرید و فروش متولی خاص خود را در کشور دارند. ولی به‌هرحال تعیین ضوابط برای فعالیت آنها را باید شورای عالی فضای مجازی انجام دهد که می‌دانم دراین‌مورد طرحی در دست بررسی دارند که به‌زودی به صحن این شورا می‌آید تا این موارد را تعیین تکلیف کند.

زارع‌پور درباره پرونده دیجی‌کالا توصیه‌ کرد:

در خلاء قوانین و مقررات و ضوابط برای سکوهای فروش، توصیه من این است که ضمن برخورد با هرگونه تخلف، باید با صبر و حوصله بیشتری با سکوهای داخلی برخورد شود. کاری نکنیم که سرمایه‌های کشور از دست برود. به اعتقاد من اینها سرمایه‌های کشور هستند و ما را از حضور سکوهای بیگانه در کشور بی‌نیاز کرده‌اند. الان به‌جای اینکه ای‌بی (ebay) و آمازون آمریکایی در کشور ما جولان دهند، این سکوها آستین بالا زده‌اند و چندین نسخه وطنی در این زمینه کار می‌کنند.
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات

او ادامه داد: «در این اتفاق یک سکو و یک فروشنده کالا یا تولیدکننده محتوا داریم. باید مسئولیت‌ها و تکالیف اینها از هم جدا شود اما هنوز قانون شفافی در این حوزه وجود ندارد.»

زارع‌پور با این گفته‌ها از نمایندگان مجلس درخواست کرد که به این ماجرا وارد شوند و موضوعات اینچنینی را تعیین تکلیف کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بار دیگر تاکید کرد:

باید کمی آستانه تحملمان را بالا ببریم. البته به این معنی نیست که چشممان را روی تخلف ببندیم اما باید مشخص شود که در این تخلف میزان مسئولیت سکو چقدر است. تازه اگر تخلفی صورت گرفته باشد، چون بالاخره در این موضوعات اختلاف نظر هم وجود دارد. اگر تخلفی رخ داده باید میزان مسئولیت سکو، بارگذاری‌کننده محتوا -که در این موضوع خاص فروشنده کالا باشد- مشخص شود و متناسب با آن برخورد صورت بگیرد که فضای اقتصاد دیجیتال کشور ناامن نشود. ضمن تاکید بر پایبندی به قانون، معتقدم باید حمایت از سکوهای داخلی بیشتر شود.
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات

طرح شکایت از دیجی‌کالا از سوی دادستان تهران و تهدید کارکنان این پلتفرم از سوی برخی گروه‌ها در حالی است که سال پیش در موردی مشابه که به مدیرعامل پلتفرم دیوار مربوط می‌شد، قوه قضاییه با استناد به قانون شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود که پلتفرم‌ها در قبال آنچه کاربرانشان منتشر کرده‌اند، مسئولیتی ندارند؛ بلکه این مسئولیت صرفاً برعهده کاربری است که محتوای خلاف قانون را منتشر کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات