ژول؛ کسب‌وکاری برای سلامت غذایی از دل یک مهاجرت معکوس

یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
مطالعه 5 دقیقه
معرفی استارتاپ ژول
با گسترش صنعت غذا و غذاهای صنعتی، تمرکز بر این موضوع مهم که نقش بسزایی در سلامت جامعه، سبد خانوار، هزینه‌های دولتها برای درمان و نشاط اجتماعی دارد.
تبلیغات

سلامت غذایی یکی از پایه‌ای‌ترین موضوعات هر جامعه است. با گسترش صنعت غذا و غذاهای صنعتی، تمرکز بر این موضوع مهم که نقش بسزایی در سلامت جامعه، سبد خانوار، هزینه‌های دولتها برای درمان و نشاط اجتماعی دارد کمرنگ شده که اتفاقا توجه و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند نقش موثری در سلامت عمومی داشته باشد. البته این نیاز از چشم فعالان و کارآفرینان دغدغه‌مند دور نمانده است. و کسب‌وکارهای زیادی در جهان به این نیاز به شکل‌های مختلفی پاسخ داده‌اند.

مساله اصلی اما در فرهنگ‌سازی جامعه برای این رویکرد است و شاید بتوان گفت بیشترین چالش کسب‌وکارهایی که به این نیاز مهم پاسخ داده‌اند، مساله فرهنگ‌سازی است. چیزی که در عمل نباید بر دوش کسب‌وکارها باشد و باید از مراجع آموزشی و رسانه‌های عمومی شکل بگیرد. در ایران هم این مساله به شکل پررنگ‌تری وجود دارد و متاسفانه عادات غذایی ناسالم خصوصا در کلان‌شهرها به واسطه پیچیدگی‌های زندگی شهری بیشتر خود را نشان می‌دهد.

اما با توسعه شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، آگاهی‌بخشی در صنعت غذا نیز رشد قابل توجه‌ای داشته است. استارتاپ ژول، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی است که توسط یک زوج جوان و با هدف تغییر سبک غذا خوردن افراد راه‌اندازی شده است. این استارتاپ یکی از اسپانسرهای رویداد یلداسامیت بود که روز ۲۷ دی‌ماه در سالن وزارت کشور برگزار شد.

این استارتاپ، توسط آیلار مکی و نیما حسینی راه‌اندازی شده است. آیلار مکی، یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ ژول که تحصیلاتش را در دانشگاه کلگری و در رشته‌های بازاریابی و جامعه‌شناسی به اتمام رسانده، درباره مهاجرت معکوس و راه‌اندازی این برند گفت: «من در ۹ سالگی به همراه خانواده‌ام از ایران به کانادا مهاجرت کردم و بعد از اتمام تحصیلاتم تصمیم گرفتم به ایران برگردم و در جایی زندگی کنم که ریشه‌هایم آن‌جاست. به ایران که آمدم، روزی ۱۶ ساعت کار می‌کردم و غذای بیرون می‌خوردم؛ همین مسئله باعث شد اضافه‌وزن بگیرم و دیدم که فرهنگ غذای سالم در کشور جا نیفتاده و نمی‌توانم غذای سالم زیادی پیدا کنم. در نتیجه، تصمیم گرفتم کسب‌وکار خودم را راه‌اندازی کنم. این کسب‌وکار ابتدا در خانه ایجاد شد و بعد از آشنایی با همسرم که او هم در حوزه صنایع غذایی کار می‌کرد و مهاجرت معکوس کرده‌بود، روی برند ژول کار کردیم و آن را ارتقا دادیم.»

بروشور ژول

نیما حسینی، دیگر بنیان‌گذار استارتاپ ژول که تحصیلات تکمیلی‌اش را در ونکوور کانادا به پایان رسانده و موسس چند برند مطرح در حوزه صنایع غذایی بوده، قصه راه‌اندازی ژول را این‌گونه تعریف کرد: «ژول در سال ۹۷ راه‌اندازی و در سال ۹۹ به‌صورت جدی وارد دنیای استارتاپی شد. ما می‌خواستیم فرهنگ مصرف غذای سالم را ایجاد کنیم. صنعت غذا طیف گسترده‌ای دارد و صنعت غذای سلامت یکی از صنایع جدیدی است که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. اکثر مردم دنیا در دوران کرونا به تاثیر غذا در بهبود سیستم ایمنی‌شان پی برده‌اند ولی هنوز هم هستند کسانی که غذای لذیذ را به غذای سالم ترجیح می‌دهند که در درازمدت برای آن‌ها مشکلاتی را به وجود می‌آورد.»

تمرکز این استارتاپ فعال در حوزه غذا،‌ به گفته موسسان آن بر ترویج فرهنگ استفاده از غذای سالم است. نیما حسینی در این زمینه تاکید کرد: «فرهنگ‌سازی نیروی زیادی را از انسان می‌گیرد و ما برای این کار مسیر سختی را طی کرده‌ایم ولی در نهایت توانستیم یک جامعه ۳۰ هزار نفره را در چهار سال اخیر تشکیل دهیم.» حسینی، بزرگترین چالش استارتاپ‌ها به‌ویژه کسب‌وکارهای حوزه غذا و سبک‌ زندگی را سرمایه انسانی دانسته و عنوان کرد: «اگر می‌توانستیم نیروی انسانی‌ متخصص را راحت‌تر جذب کنیم، سرعت توسعه‌‌مان افزایش می‌یافت.»

آیلار مکی، به این موضوع که محصولات ژول تنها غذای رژیمی نیستند، اشاره کرد و افزود: «محصولات و خدمات ژول با توجه به سیستم ایمنی و سلامت افراد تولید می‌شود. ما بر روی تغذیه سالم تمرکز کرده‌ایم و غذاهایی را تولید می‌کنیم که برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. از آن‌جا که غذاهای ژول فاقد روغن و نمک است، برای بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون مناسب است.» موسس استارتاپ ژول پیش‌بینی کرده که تا پنج سال آینده تعداد کاربران این استارتاپ صنعت غذای سالم به یک میلیون کاربر می‌رسد. اولین شعبه حضوری ژول در زعفرانیه تاسیس شده و موسسان این استارتاپ می‌خواهند در آینده نزدیک شعبه‌های دیگری را در سطح شهر و کشور راه‌اندازی کنند. بنیان‌گذاران ژول، بحران منابع انسانی را یکی از دلایل عدم رشد کسب‌وکارها عنوان کرده‌اند و بر این باورند که اگرچه با پشتکار و مشورت با متخصصان حوزه کسب‌وکارها توانسته‌اند از بحران‌ها به سلامت بگذرند، اما هنوز هم با چالش سرمایه‌ انسانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مکی، هدف اصلی این استارتاپ را جا انداختن فرهنگ تغذیه سالم عنوان کرد و افزود: «گرچه غذای ایرانی نوستالژیک و لذیذ است اما برای بدن ضرر دارد و ما می‌خواهیم این موضوع را برای جامعه مخاطبان‌مان، جا بیندازیم.» اشتغال‌زایی برای نسل z از دیگر مواردی است که بنیان‌گذار ژول روی آن تاکید می‌کند.

منصور قلبی، مدیرعامل برند ژول نیز به نقش هوش مصنوعی در این استارتاپ اشاره کرد و گفت:‌ «برند ژول از سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه شده و تاکنون حدود ۳۰ هزار نفر از این برند خدمات دریافت کرده‌اند. آگاهی‌رسانی به جامعه یک میلیون نفری تا پنج سال آتی از اهداف ماست. ما علاوه بر سرویس‌های محصول که روی غذای سالم تاکید دارند، از متخصصان و مشاوران علم تغذیه و تکنولوژی هوش مصنوعی برای بهبود خدماتمان کمک می‌گیریم.»

پیشگیری بهتر از درمان شعار نیست، ماموریت ما است

قلبی، ماموریت ژول را تغییر سبک غذا خوردن یا لایف‌استایل غذایی‌شان عنوان کرد. به گفته مدیرعامل این استارتاپ، پیشگیری از بیماری‌ها با استفاده از غذای سالم، مرحله اول ماموریت آن‌هاست. مرحله دوم این ماموریت بهبود وضعیت سلامت افرادی است که با بیماری‌هایی مثل دیابت یا فشار خون درگیر هستند و با تغییر سبک غذایی‌شان، می‌توانند بیماری خود را کنترل کنند. او در این خصوص اعلام کرد: « محصولات ما براساس شیوه زندگی افراد آماده می‌شود و سوابق هر فرد، از حساسیت‌های غذایی گرفته تا مصرف دخانیات در آن سنجیده می‌شود.دریافت محصول مبتنی بر ریتم زندگی کاربران است و در حال حاضر توانسته‌ایم با مکملی به نام هوش مصنوعی فعالیت‌هایمان را توسعه بدهیم.»

مدیرعامل استارتاپ ژول که در یلدا سامیت ۲۰۲۴ یکی از اسپانسرها بود، به چالش‌های حمل‌ونقل در این استارتاپ و کسب‌وکارهای مشابه اشاره کرد و گفت: «تمرکز ما روی ارائه محصول باکیفیت است و نسبت به رقبا نیز کارمان شناخته شده ولی در بخش‌ حمل‌ونقل چالش‌هایی داریم که این موضوع برای ارائه سرویس به شهرهای دیگر بیشتر خودش را نشان می‌دهد.»

قلبی رسالت استارتاپ ژول را آموزش و آگاهی‌رسانی عنوان کرد و با تاکید بر تغییر شیوه غذا خوردن افراد گفت: «زبان فرهنگ شرقی و به‌طور مشخص ایرانی، عادات بد تغذیه‌ای را نشان می‌دهد. ایرانی‌ها نیز عادت کرده‌اند که پروتئین‌های سالم‌تر را کمتر مصرف کنند یا غذاهایشان همیشه طعمی از نمک و روغن بدهد. ما سعی می‌کنیم در کنار توسعه دانش، مواد غذایی جدیدی را به مردم معرفی کنیم.»

او دلیل حضور در رویداد یلداسامیت را این‌گونه شرح داد: «بزرگترین ماموریت ژول تغییر سبک زندگی انسان‌هاست؛ ما باید این آگاهی‌رسانی را انجام بدهیم و از آن‌جا که خودمان را استارتاپ می‌دانیم، تصمیم گرفتیم این آگاهی‌بخشی را از جامعه خودمان آغاز کنیم.»

قلبی، آماری از صنعت غذا را ارائه کرد و گفت: «ارزش صنعت غذا سالانه ۸.۴ تریلیون دلار است که ۹ درصد از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است. از این میزان، ۱۷ درصد کل صنعت غذا مربوط به صنعت غذای سالم می‌شود که سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصد در جهان رشد دارد ولی ایران از بازار جهانی این صنعت عقب است که همین موضوع نشان‌دهنده پتانسیل فوق‌العاده‌‌‌ای‌ست که صنعت غذای سالم در کشور دارد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات