چالشهای عمده مردم در بطن پلتفرمهای سلامت کدامند؟
بارها در بررسی رشد و عدم رشد پلتفرمهای دیجیتال عنوان شده که پاندمی دوسالهی کرونا، زمینه بسیار خوبی برای استقبال کاربران از حوزه سلامت دیجیتال در دنیا و ایران مهیا کرد. از اجباری شدن نسخه الکترونیک نیز همیشه به عنوان دومین موضوعی که به رشد حوزه سلامت دیجیتال کمک شایانی کرده یاد شده است.
اما اگر بخواهیم در یک نگاه کلی از دیدگاه کاربران به بررسی حوزه سلامت دیجیتال از سال ۹۸ تا به امروز بپردازیم عمده مشکلاتی که کاربران در پلتفرمهای آنلاین با آن مواجهند از چه دستهای هستند؟ آیا سلامت دیجیتال توانسته آنطور که باید و شاید؛ جایگاه خود را در میان کاربران حفظ کند؟ یا همراه با وداع جهان با ویروس کرونا؛ سلامت دیجیتال نیز مسیر سقوط را در پیش گرفته است؟
پیشرفت حوزه سلامت دیجیتال نیازمند تلاشی بزرگتر است
مهرشاد تیموری همبنیانگذار و مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط معتقد است حوزه سلامت دیجیتال هنوز هم، چه در دنیا و چه در ایران فرآیندی نوظهور بهحساب میآید.
او تأکید میکند: «کرونا و اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیک باعث شد پلتفرمهای سلامت به موفقیت حال حاضر خود دست پیدا کنند. اما نباید این نکته را هم فاکتور بگیریم که هنوز هم درصد قابل توجهی از فرآیندهای حوزه سلامت به صورت سنتی پیش میرود. فرآیندهایی مثل پرونده پزشکی و… که اگر به صورت آنلاین پیش بروند، قطعا با صرف کمترین زمان ممکن، راحتتر و قابل دسترسیتر خواهند بود. اما واقعیتِ غیرقابلکتمان این است که در ایران تنها گامها برای رشد سلامت دیجیتال از سمت پلتفرمهای خصوصی برداشته میشود. در حالی که رشد جدی این حوزه، علاوهبر تلاش پلتفرمهای خصوصی؛ نیازمند یک تلاش در فاز ملی و بزرگ است.»
مشکلات اینترنتی اصلیترین مشکل کاربران
تیموری در پاسخ به این سوال که عمده چالشی که کاربران در استفاده از پلتفرمهای آنلاین با آن مواجه میشوند کدامند، تأکید میکند: «بارها شاهد چالشهای زیادی در رابطه با بحث نسخهنویسی بودهایم. نسخ از طریق سامانهها در پارامترهای مختلف، چه دارویی چه پاراکلینیکی، در سامانه ثبت میشود. اما بیمار در مراجعه به داروخانه یا مرکز پاراکلینیکی با پاسخ :«نسخهای برای شما ثبت نشده است» مواجه میشود. در این بین بیمار با پزشک تماس میگیرد و پزشک نیز مجبور به تماس با پلتفرمهای ثبت نسخ مثل بقراط میشود. در بررسیها مشخص میشود که نسخه ثبت شده و در سیستم قابل مشاهده است و مشکل اصلی احتمالاً به سیستم نسخهپیچی داخل مرکز درمان باز میگردد. اما در این میان از طرفی بیمار و از طرفی پزشک با چالش روبه شدهاند و در نهایت زمان زیادی از طرفین و حتی افرادی که در پلتفرم های آنلاین کار میکنند نیز تلف شده است.»
مدیرعامل بقراط چالشهای کاربران در مشاورههای آنلاین تصویری را نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی کاربران عنوان میکند. تیموری میگوید:«در مشاورههای تلفنی به مراتب بیمار و پزشک چالش کمتری دارند. اما در مشاورههای تصویری، در ارتباط میان پزشک و بیمار احتمالاً پزشک نیاز به مشاهده یک سری آیتم و موارد دارد؛ اما کیفیت پایین تصویر، کیفیت صدا و حتی سرعت پایین اینترنت باعث میشود نتواند ارتباط مناسبی برقرار کنند و همین زمینهی نارضایتی بیمار را بهوجود میآورد. همین باعث میشود بیمار حتی گاهاً قید مشاوره آنلاین را زده و مراجعه حضوری را به آنلاین ترجیح میدهد.»
پاسخ «مشکلات اینترنتی» در حوزه سلامت دیجیتال توجیهپذیر نیست
تیموری تأکید میکند در نظرسنجیهایی که در پایان مشاورههای آنلاین از کاربران انجام میدهند؛ درصد رضایت کاربران همیشه در مشاورهی تصویری در رابطه با کیفیت صدا و تصویر پایین است که دلیل اصلی این نارضایتی، به کیفیت اینترنت کشور بازمیگردد. او در این رابطه ادامه میدهد: «مشکلاتی که در خصوص اینترنت در داخل کشور داریم ریسک از بین رفتن تمام تلاشهای پلتفرمها را در پی دارد. مشکلات اینترنتی به خصوص در حوزه سلامت آنلاین که با سلامتی و جان افراد ارتباط مستقیم دارد، به هیچ وجه توجیهپذیر نیست. بههمیندلیل هر لحظه و هر آن این ریسک وجود دارد که افراد به دلیل مشکلات اینترنتی قید استفاده از خدمات سلامت آنلاین را بزنند و به روال سنتی سابق بازگردند.»
همبنیانگذار بقراط از پروندههای فیزیکی نیز به عنوان چالش دیگر کاربران نام میبرد و اعتقاد دارد این چالش این روزها به لطف پلتفرمهای آنلاین و امکان آرشیو پرونده پزشکی بیماران به صورت آنلاین در فضای ابری در یک درایو اختصاصی به مراتب درحال رنگ باختن است.
نظرات