روایت یک پیگیری بی‌نتیجه؛ وزارت ارتباطات نمی‌گوید کدام تجهیزات ارتباطی را به اروپا صادر می‌کند

دوشنبه 4 دی 1402 - 11:32
مطالعه 3 دقیقه
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
چرا معاونت فناوری و نوآوری وزارت ICT این سوال ساده که کدام سخت‌افزار و تجهیزات داخلی به اروپا صادر شده و به کدام کشورها می‌روند را بی‌جواب می‌گذارد؟
تبلیغات

هشتم آذر ماه بود که عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هفتگی هیئت دولت، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال توسعه ارتباطات از طریق محصولات ایرانی است. وزیر ارتباطات در ادامه با اضافه کردن توضیحاتی مشخص کرد که منظور از محصولات ایرانی در حوزه فناوری «سخت‌افزارها» و «تجهیزات» بوده است.

هرچند وزیر ارتباطات درباره این که کدام سخت‌افزارها و چه تجهیزاتی بناست باعث توسعه حوزه ارتباطات کشور شود، توضیحی نداد اما اعلام کرد که این محصولات ایرانی به بعضی کشورهای اروپایی صادر می‌شوند و اساسا وزارت ارتباطات «عزم گسترش ارتباطات به منظور بازارسازی برای افزایش صادرات» را دارد.

او عرضه این محصولات را دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان دانسته و اعلام کرد هدف از ارائه تجهیزات و سخت‌افزار به خارج از کشور بازارسازی برای نخبگان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

زارع‌پور در خبری که به خبرنگاران اعلام کرده است بر اهمیت توسعه بازار بین‌المللی و عرضه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تاکید کرده اما درباره این که زیرساخت‌ها و تجهیزات صادراتی چیست و به بازار کدام کشور عرضه می‌شود و در چه کشورهایی مشتری دارد توضیحی نداده است.

نامشخص بودن جزئیات فعالیت‌های اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازارهای جهانی باعث شد به دنبال پاسخ به سوالاتمان در مورد این مراودات در سطح بین‌المللی برویم. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال زومیت در مورد جزئیات عرضه محصولات ایرانی در کشورهای خارجی پاسخ به این سوالات را در حیطه وظایف معاونت فناوری و نوآوری و میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دانست.

از همان روز انتشار اظهارات وزیر ارتباطات درباره صادرات محصولات ایرانی حوزه فناوری به اروپا در جمع خبرنگاران پیگیری‌های زومیت از معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و شخص میثم عابدی آغاز شد.

اولین تماس ما با معاون فناوری و نوآوری وزارتخانه بی‌پاسخ ماند و تماس با دفتر معاونت فناوری و نوآوری هم منجر به دریافت سوال از خبرنگار زومیت شد. رئیس دفتر این معاونت پس از دریافت سوال، اعلام کرد که پس از گرفتن پاسخ سوال از عابدی، اظهارات او را در تماس تلفنی به خبرنگار زومیت اطلاع خواهد داد. تماسی که هیچ‌وقت برقرار نشد!

هفته بعد پیگیری ما برای گرفتن جواب ادامه پیدا کرد. تماس‌ها با معاون فناوری و نوآوری هم‌چنان بدون پاسخ ماند و بعد از تماس مجدد با دفتر او هم به ما اعلام شد که موضوع را یک بار دیگر پیگیری می‌کنند و خبر می‌دهند.

این دفعه هم خبری از دفتر معاونت فناوری و نوآوری نشد و باز هم پیگیری از سمت زومیت انجام گرفت. پاسخ این بود که «آقای عابدی در سفر کاری بوده‌اند و امکان پاسخ‌گویی به این سوال را نداشته‌اند.» در ادامه یک بار دیگر هم قول پیگیری موضوع داده شد.

تماس بعدی ما برای رسیدن به جواب این سوال که کدام تجهیزات ایرانی به کشورهای اروپایی صادر می‌شوند؟ و کدام کشورهای اروپایی مشتری سخت‌افزار و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی هستند؟ به این پاسخ رسید که «آقای عابدی مایل به مصاحبه نیستند و نمی‌توانند به این سوال‌ها پاسخ بدهند.»

روزی که اظهارات وزیر درباره صادر کردن محصولات ایرانی حوزه فناوری به اروپا منتشر شد زومیت صرفا برای دریافت جزئیات بیشتر درباره محصولات و بازارهای مقصدشان موضوع را پیگیری کرد و در نزدیک به یک ماهی که از اعلام این خبر گذشت صرفا برای این که اطلاعات دقیقی درباره این موضوع منتشر کند، با وزارت ارتباطات، و به‌طور معاونت فناوری و نوآوری، که مسئول پاسخ دادن به این سوال اعلام شده بود تماس گرفت.

با توجه به سیاست حمایت از تولیدات بومی و شرکت‌های دانش‌بنیان و هم‌چنین، برنامه وزارت ارتباطات برای توسعه تولیدات و بومی‌سازی در این حوزه، انتظار می‌رفت وزارت ارتباطات از بیان و معرفی دستاوردهای این حوزه و محصولاتی که به گفته وزیر ارتباطات به بازارهای جهانی راه پیدا کرده‌اند استقبال کند اما همان طور که تا امروز جز اشارات کلی هیچ اطلاعاتی درباره این موضوع ارائه و این دستاوردها اعلام نشده‌اند این مرتبه هم شاید به دلیل محرمانه بودن اطلاعات یا هر دلیل دیگری تمایلی به ارائه اطلاعات بیشتر نشان نداد.

امیدواریم با انتشار روایت پیگیری‌های مستمرمان از وزارت ارتباطات برای دریافت اطلاعات و جزئیات درباره موضوعی که شخص وزیر آن را مطرح کرده، زمینه‌ای فراهم شود که با شفافیت بیشتری این موضوع مطرح و دستاوردها و فعالیت‌های بین‌المللی این وزارتخانه بازگو شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات