پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز راهی برای درمان کودکان مبتلا به سرطان

شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
کمپین اسنپ
اسنپ در تأمین هزینه‌های نمونه‌گیری از سلول‌های بنیادی با محک همکاری می‌کند.
تبلیغات

اسنپ در پانزدهمین طرح نیکوکاری‌‌کلاب در طرحی با عنوان «مشارکت در تامین هزینه‌های نمونه‌گیری از سلول‌های بنیادی» با خیریه‌ «حمايت از كودكان مبتلا به سرطان محک» همکاری می‌کند.

هدف از اجرای این طرح مشارکت در تأمین هزینه‌های نمونه‌گیری از سلول‌های بنیادی برای درمان کودکان مبتلا به سرطان است که با همکاری مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک انجام می‌شود. در حال حاضر، هر بار ثبت HLA شامل نمونه‌گیری و انجام آزمایش‌های سلول‌های بنیادی حدود ۸۵۰ هزار تومان هزینه دارد. با اجرای این طرح و تأمین هزینه‌ ثبت حداقل هزار نمونه از سلول‌های بنیادی داوطلبان، علاوه بر افزایش احتمال پیدا کردن نمونه‌ سازگار، مسیر پیوستن به بانک‌های بین‌المللی سلول‌های بنیادی نیز هموار می‌شود.

پیوند سلول‌های بنیادی، پیوندی زندگی‌بخش

پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان سرطان، به‌ویژه سرطان کودکان است. به همین دلیل، اهدای نمونه‌ این سلول‌ها باعث افزایش احتمال پیدا کردن نمونه‌ سازگار برای افراد نیازمند به پیوند مغز استخوان می‌شود.

در بهترین شرایط تنها ۲۵ درصد افراد می‌توانند از والدین یا خویشاوندان نزدیک خود سلول‌های بنیادی دریافت کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا مراکز پذیره‌نویسی به دریافت نمونه از مراکز خارج از کشور روی آورند. در این روش که هزینه‌ بالایی دارد، تطابق نمونه‌ها از قطعیت لازم برخوردار نیست.

مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک در مرداد ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده است. این مرکز اولین مرکز پذیره‌نویسی غیردولتی در ایران و در حال حاضر سومین مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز کشور است.

دکتر منصوره حقیقی، مدیر مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک، در این‌باره می‌گوید: «با گذشت شش سال از راه‌اندازی مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز، بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ نمونه با هدف بی‌نیاز شدن از خارج کشور به ثبت رسید که تاکنون بیش از ۸۲۰ نمونه‌ی اهداشده با بیماران نیازمند پیوند در کشور و حتی سایر کشورها منطبق شده است.»

پیوند سلول‌های بنیادی‌ خون‌ساز (سلول‌های پیش‌ساز خونی که می‌توانند به سلول‌های بالغ خون تبدیل شوند) یکی از راه‌هایی است که برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله بیماری سرطان به کار می‌رود. در این روند درمانی نوع ژن‌های سازگاری بافتی که در اصطلاح HLA نامیده می‌شود، برای فرد داوطلب مشخص شده و اطلاعات آن در بانک HLA مرکز پذیره‌نویسی ذخیره می‌شود.

زمانی که یک بیمار به پیوند مغز استخوان نیاز پیدا می‌کند، سازگاری ژن‌های ثبت‌شده موجود در این مرکز با بیمار نیازمند پیوند مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت انطباق، سلول‌های بنیادی خون‌ساز با روش‌های کمتر تهاجمی جدید از فرد اهداکننده به بیمار منتقل می‌شود. داوطلبان اهدای سلول‌های بنیادی می‌توانند با مراجعه به مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک به‌طور رایگان HLA تایپینگ خود را ثبت کنند.

نحوه‌ مشارکت در طرح نیکوکاری اسنپ

آن‌طور که روابط عمومی اسنپ می‌گوید، کاربران این اپلیکیشن می‌توانند بدون پرداخت هیچ مبلغی و تنها با امتیازهای اسنپ‌کلاب خود در این کار نیک سهیم باشند. کاربران برای مشارکت در این طرح می‌توانند از صفحه اصلی سوپراپلیکیشن وارد اسنپ‌کلاب و سپس بخش نیکوکاری شوند و طرح مورد نظر را انتخاب کنند. اسنپ، به ازای هر ۲ هزار امتیاز کاربران، مبلغ ۴ هزار تومان به تأمین هزینه‌های آزمایش و ثبت نمونه‌های سلول‌های بنیادی کمک می‌کند.

در این طرح با فراهم شدن هزینه‌ ثبت حداقل هزار نمونه‌ سلول‌های بنیادی، ضمن دسترسی بیماران به نمونه‌های بیشتر و افزایش احتمال پیدا شدن نمونه‌ سازگار، به اضافه شدن ۵ هزار نمونه‌ دیگر به بانک سلول‌های بنیادی محک و اتصالش به بانک‌های بین‌المللی اهدای سلول‌های بنیادی کمک می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات