مدیرعامل جاجیگا: شرایط اقتصادی اندازه بازار رزرو اقامتگاه را کوچک کرده است

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
مدیرعامل جاجیگا
سهرابی: پلتفرم‌های آنلاین رزرو اقامتگاه در شرایط سخت و در یک بستر نامناسب برای رشد به سهم ۱۸ درصدی از کل بازار اجاره و رزرو اقامتگاه رسیده‌اند.
تبلیغات

پلتفرم‌های آنلاین برای رزرو و اجاره اقامتگاه چند سالی است که به یکی از گزینه‌های مردم برای پیدا کردن محل اقامتی در سفرهایشان به سراسر کشور تبدیل شده است. هرچند شاید هنوز روش سنتی پیدا و اجاره کردن خانه، ویلا، آپارتمان و... را برای چند روز اقامت در شهر یا روستای دیگری ترجیح بدهند اما این پلتفرم‌های آنلاین هم رفته‌رفته بین مردم به شهرت رسیده‌اند و با جذب کاربران توانسته‌اند خلق ارزش کنند و به صاحبان اقامتگاه‌ها و متقاضیان اجاره این مکان‌ها خدمات ارائه دهند.

در سال‌های گذشته، زمانی که هنوز مدت زیادی از راه افتادن این کسب‌وکارهای آنلاین نگذشته بود و هنوز پلتفرم‌های این حوزه متعدد و متنوع نشده بودند سهم بازار این پلتفرم‌ها کمتر از پنج درصد بود. آمارهای منتشرشده از فعالیت این کسب‌وکار‌های حوزه گردشگری در سال‌های گذشته اما رشد مداوم این پلتفرم‌ها را نشان می‌دهد.

جدیدترین آمار از این حجم بازار که بابک سهرابی، مدیرعامل پلتفرم جاجیگا، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر کرده نشان می‌دهد سهم بازار رزرو و اجاره آنلاین اقامتگاه در سال ۱۴۰۲ به ۱۸ درصد رسیده است و هنوز عمده سهم، یعنی ۸۲ درصد، از این عرصه به بازار سنتی تعلق دارد.

مدیرعامل جاجیگا در گفت‌وگو با زومیت درباره این آمار این طور توضیح می‌دهد: «این آمار به‌صورت مشخص مربوط به سال ۱۴۰۲ است و برآورد و پیش‌بینی انجام‌شده برای حجم بازار تا پایان ۱۴۰۲ هم تخمینی است متناسب با وضعیت این بازار در ۹ ماهی که از سال ۱۴۰۲ گذشته است. به‌روز بودن این آمار کمک می‌کند که اعداد منتشرشده و پیش‌بینی‌ها و تخمین‌ها معقول‌تر باشد.»

او هم‌چنین برآورد کرده است که حجم بازار رزرو و اجاره اقامتگاه به دو شیوه سنتی و آنلاین تا پایان سال جاری به حدود ۲۰ همت برسد که پیش‌بینی می‌شود از کل این مبلغ، حدود ۳.۴ همت متعلق به پلتفرم‌های آنلاین این حوزه باشد؛ رقمی که بابک سهرابی آن را برای کسب‌وکارهای آنلاین معقول می‌داند:

حجم بازار پلتفرم‌های رزرو آنلاین اقامتگاه در حدود ۱۸ درصد است که به نظر من این حجم ۱۸ درصدی با توجه به شرایطی که در این بازار وجود دارد عدد معقول و خوبی است.
- بابک سهرابی، مدیرعامل جاجیگا

البته مدیرعامل جاجیگا تاکید می‌کند که در یک شرایط مطلوب اقتصادی قطعا اندازه بازار رزرو و اجاره اقامتگاه بزرگ‌تر می‌شد و به تبع آن، پلتفرم‌ها هم سهم بیشتری پیدا می‌کردند: «مسائل اقتصادی و کاهش قدرت اقتصادی مردم یکی از عواملی است که روی کوچک‌تر شدن بازار رزرو اقامتگاه تاثیر دارد، یعنی بازار کلی کوچک‌تر شده است. البته پلتفرم‌های آنلاین با ارزشی که ایجاد کرده‌اند، توانسته‌اند از مجموع این بازار سهم بیشتری بگیرند. اگر شرایط اقتصادی مساعد بود این ارزش بازاری که امروز طبق برآورد ما ۲۰ همت است می‌توانست حدود ۴۰ همت باشد.»

سهم هریک از پلتفرم‌ها از بازار رزرو آنلاین اقامتگاه چقدر است؟

سهرابی در پست خود به ابهام در آمارهای منتشرشده از سوی سایر پلتفرم‌های فعال در حوزه رزرو و اجاره آنلاین اقامتگاه اشاره کرده و مدعی شده است که بعضی از این اطلاعات «ناقص»، «مبهم» یا «عمدا غلط» هستند. او ضمن رد این آمار نمودارهایی از این سهم بازار را در این شبکه اجتماعی منتشر کرده است.

در اعداد و ارقامی که سهرابی منتشر کرده است، علی‌بابا و جاباما برندهایی هستند که از بازار رزور آنلاین اقامتگاه با ۲۹ درصد، بیشترین سهم را دارند. جاجیگا از این بازار سهم ۲۴ درصدی دارد و سهم اتاقک و شب هم به‌ترتیب ۱۳ و ۱۲ درصد است.

سهم برندها از بازار رزرو آنلاین اقامتگاه

میزان رشد پلتفرم‌های حوزه رزرو آنلاین اقامتگاه قابل قبول است

هرچند عده‌ای میزان سهم و درصدی از بازار را که متعلق به پلتفرم‌های آنلاین این حوزه است، با سایر پلتفرم‌های آنلاین مقایسه کرده و به همین دلیل رشد آن‌ها را اندک می‌دانند اما مدیرعامل جاجیگا اعتقاد دارد که این پلتفرم‌ها، با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارند، عملکرد خوب و معقولی داشته‌اند:

پلتفرم‌های گردشگری مسیر سختی را طی کرده‌اند؛ ما نسبت به بسیاری از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای دیگر حوزه سخت‌تری را داریم چراکه نسبت به سایر کسب‌وکار‌ها درگیر کردن مخاطب برای ما دشوارتر و زمان‌برتر است. سفر رفتن برای مردم مثل خرید روزمره و تاکسی گرفتن روزمره نیست؛ افراد به‌صورت عمومی و نرمال در سال دو تا سه بار سفر می‌روند و فقط به همین تعداد با پلتفرم ما engage (درگیر) می‌شوند.
- بابک سهرابی، مدیرعامل جاجیگا

به گفته او، مسائل دیگری مثل ارتباطات انسانی وسیعی که برای پلتفرم‌های حوزه رزرو آنلاین اقامتگاه وجود دارد، به علاوه موضوع جلب اعتماد و ایجاد احساس امنیت برای کاربر نیز کار در این حوزه را سخت‌تر از سایر حوزه‌ها می‌کند: «افراد به‌سختی اعتماد می‌کنند که با خانواده و فرزندشان از یک گوشه کشور به گوشه دیگر و به خانه یک نفر دیگر بروند. در نتیجه، فراهم کردن این شرایط بسیار زمان‌برتر از سایر کسب‌وکارها است و بنابراین، نباید پلتفرم‌های حوزه رزرو آنلاین اقامتگاه با کسب‌وکارهایی با محصول و کاربری روزمره‌ مقایسه شوند.»

او هم‌چنین به وقوع التهابات اجتماعی پی در پی و مساعد نبودن حال عموم مردم در سال‌های اخیر و در آخر به شیوع کرونا به‌عنوان یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ گردشگری اشاره می‌کند که تاثیر قابل توجهی بر حوزه سفر داشته است. البته در خصوص کرونا این نکته را هم اضافه می‌کند که «در همان دوران هم ما در جاجیگا نه‌تنها متوقف نشدیم بلکه ارزش ایجاد کرده و رشد معقولانه‌ای را تجربه کردیم.»

با در نظر گرفتن مجموع این شرایط مدیرعامل جاجیگا به پلتفرم‌های عرصه رزرو و اجاره آنلاین اقامتگاه نمره قبولی می‌دهد و می‌گوید: «من چه به‌عنوان فعال این حوزه و چه به‌عنوان یک ناظر بیرونی، نمره خوبی به پلتفرم‌های حوزه رزرو آنلاین اقامتگاه می‌دهم.»

او در توضیح اعتقاد خود به عملکرد معقول و مناسب این پلتفرم‌ها به این موضوع اشاره می‌کند که پیش از این سهم ۳ تا ۴ درصدی برای بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در نظر گرفته می‌شد اما حالا این عدد به ۱۸ درصد رسیده و این در شرایطی است که «این پلتفرم‌ها در یک بازار سخت و در یک بستر نامناسب برای رشد به این سهم رسیده‌اند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات