سرمایه‌گذاری ۳ میلیون دلاری گلرنگ در «شب»

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
مطالعه 4 دقیقه
نشست خبری گلرنگ ونچرز
مدیر سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز از برنامه سرمایه‌گذاری سه میلیون دلاری در استارتاپ «شب» خبر داد.
تبلیغات

مدیر سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز از برنامه سرمایه‌گذاری سه میلیون دلاری در استارت‌آپ «شب» خبر داد.

محمدرضا معصومی، مدیر سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز در نشستی خبری درباره سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ شب گفت: «می‌خواهیم در بازه زمانی یک سال و نیم، در استارت‌آپ رزرو اقامت شب مبلغ سه‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنیم. هدف ما این است که استارت‌آپ شب تا دو سال آینده بتواند نفر دوم بازار و تا ۵ سال آینده لیدر بازار اقامتگاه‌های کشور باشد.»

به گزارش «زومیت»، معصومی درباره مدل سرمایه‌گذاری در این استارت‌آپ گفت: «ما در زنجیره ارزش فعالیت‌های گروه صنعتی گلرنگ، به‌صورت CVC فعالیت می‌کنیم. اهمیت این نوع سرمایه‌گذاری در این است که به‌دنبال کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری در مجموعه هستیم. ما از یک طرف به‌دنبال افزایش بازار هستیم و دیدگاه دیگرمان ایجاد بازارهای دیگر است. در راستای همین دیدگاه‌ها، حوزه‌های جدیدی را بررسی می‌کنیم و به آن‌ها وارد می‌شویم. تمرکزمان بر حوزه‌هایی است که با استفاده از ظرفیت موجود بتوانیم ارزشی اضافه کنیم. یکی از این موارد در حوزه گردشگری و به‌طور ویژه اقامتگاه‌ها است.»

او با اشاره به سهم ۶ درصدی صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی، ادامه داد:

اقامتگاه‌ها در سال‌های گذشته به نسبت سایر حوزه‌ها رشد بیشتری داشته‌اند، این در حالی است که به‌طور مثال در حوزه هواپیما با محدودیت‌هایی مواجهیم. در این شرایط با توجه به وضعیت اقتصادی سال‌های گذشته و همچنین اقبال مردم به استفاده از اقامتگاه‌ها، این بازار از طریق افزودن اقامتگاه توسط مردم پتانسیل رشد دارد. استارتاپ‌ها در ۵، ۶ سال گذشته فعالیت خود را در این حوزه بیشتر کرده‌اند. با توجه به همه این موارد سرمایه‌گذاری در بخش اقامتگاه را آغاز کردیم و بعد از بررسی‌ها مجموعه شب را ایجاد کردیم.
- محمدرضا معصومی، سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز

مدیر سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز با این گفته‌ها، اضافه کرد: «البته هنوز اول راه هستیم چون این بازار فعلاً در بخش آفلاین رشد دارد.»

بیشتر بخوانید

*سهم ۱۲ درصدی پلتفرم‌ها از بازار ۱۸ هزار میلیاردی اقامتگاه‌ها

در ادامه این نشست که در ساختمان گروه صنعتی گلرنگ برگزار شد، طاها رضوی، مدیرعامل استارت‌آپ رزرو اقامت «شب» با اشاره به سهم ۱۲ درصدی پلتفرم‌های آنلاین از بازار ۱۸ هزار میلیارد تومانی اقامتگاه‌ها گفت: «ما درباره کیفیت ویلاهای اجاره‌ای در ایران دغدغه‌مند بودیم. میزبانی‌ها آسیب زیادی داشت و ما سعی کردیم نقش خودمان را در بهتر کردن کیفیت اقامت و وجود یک نهاد توانمندساز و بهینه‌کننده رابطه میزبان و مهمان ایفا کنیم.»

او ادامه داد: «بازار گردشگری با حوادث سال ۹۸ تعطیل شد. ما از زمانی که کار خود را در سال ۹۹ شروع کردیم سه دوره سرمایه‌گذاری داشتیم. دوره اول سرمایه‌گذاری دانشجویان شریف بود. از آن سال تا دوران همه‌گیری کرونا توانستیم رشد خوبی داشته باشیم. بعد از کرونا شب دوباره مسیر خود را با بازار و بازیگران جدید آغاز کرد و توانستیم دور دوم سرمایه‌گذاری را جذب کنیم و حالا که رشدی چهار برابری را تجربه کرده‌ایم، توانستیم با هولدینگ گلرنگ همراستا شویم.»

مدیرعامل استارت‌آپ شب درباره بازار اقامتگاه‌ها هم گفت:‌

در سال‌های اخیر اقامتگاه‌های زیباتر و شایسته‌تری در کشور تأسیس شده و تصور ما این است که بازار اقامتگاه‌ها هنوز برای بهبود جا دارد. با توجه به پتانسیل بالای گردشگری کشور، کافی است فضایی را ایجاد کنیم که کسانی که خدمات بهتری می‌دهند، رشد کنند و بتوانند فعالیت خود را گسترش دهند.
- طاها رضوی، مدیرعامل استارت‌آپ شب

رضوی افزود: «حجم بازار اقامتگاه‌ها ۱۸هزار میلیارد تومان است و عدد قابل اثبات و مستند ما همین است. اما اگر پتانسیل سرمایه‌گذاری جدی گرفته شود، به ۴۰ هزار میلیارد تومان هم خواهد رسید. این میان سهم بازار آنلاین از این بازار، ۱۲ تا ۱۳ درصد است.»

او درباره فعالیت استارت‌آپ شب هم توضیح داد:

ما همیشه درباره کیفیت اقامت دغدغه‌مند بودیم و می‌خواهیم در این زمینه فعالیت کنیم و توجهات را به خودمان جلب کنیم. در پلتفرم شب، ۵۰ درصد خانه‌هایی که عرضه می‌شوند، به‌صورت آنی خریداری می‌شوند و تحویلشان آنی است. کار ما این است که بتوانید در عرض چند دقیقه وارد خانه شوید. مقصدمان هم بیشتر شهرهای بزرگ است. علاوه بر این در پلتفرم شب درگاه پرداخت رمزارز هم وحود دارد تا مردم خارج از ایران بتوانند خرید کنند و امکان استفاده مردم از اقامتگاه‌های خارج از کشور هم فراهم است.
- طاها رضوی، مدیرعامل استارت‌آپ شب

ورود به شب، اولین گام در حوزه گردشگری

سولماز صادق‌نیا، مدیرعامل گلرنگ ونچرز نیز با اشاره به تأسیس گلرنگ ونچرز در مرداد ۱۴۰۱ گفت: «فرایند نوآوری در گروه صنعتی گلرنگ در دوره عمر این گروه صنعتی همیشه مورد توجه بوده است. این میان نوآوری‌هایی در مدل‌های کسب‌وکار انجام شده است. در حال حاضر ۸ هلدینگ در زیرمجموعه شرکت گلرنگ فعالیت می‌کنند که هرکدام به‌صورت تخصصی ماموریت خود را دنبال می‌کنند. فعالیت گلرنگ ونچرز در سه دسته تنظیم شده است: توسعه اکوسیستم نوآوری در اکوسیستم داخلی گروه صنعتی گلرنگ، سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه دانش‌بنیان و استارتاپی و تعامل با اکوسیستم نوآوری در بیرون از مجموعه.»

او درباره مدل سرمایه‌گذاری گلرنگ ونچرز هم توضیح داد:

این سرمایه‌گذاری‌ها به سه روش انجام می‌شود. روش اول به‌صورت مستقیم انجام می‌شود و به‌ این شکل است که با تأیید تیم و در راستای حلقه استراتژی، زیرمجموعه تخصصی سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد. در این مدل، سرمایه‌گذاری ممکن است به‌صورت مستقیم از سوی گلرنگ‌ونچرز انجام شود. روش دوم، استفاده از صندوق CVC برای سرمایه‌گذاری است. سهامداران این صندوق در حال تأسیس، زیرمجموعه‌های تخصصی گلرنگ است. و مورد سوم نیز کرادفاندینگ است که اقدامات مربوط به آن در حال انجام است.
- سولماز صادق‌نیا، مدیرعامل گلرنگ‌ونچرز

صادق‌نیا در آخر با تأکید بر سرمایه‌گذاری با شناسایی ظرفیت‌های موجود در گروه صنعتی گلرنگ گفت: «ورود به «شب» اولین گام ما در حوزه گردشگری است و بی‌شک هنوز در ابتدای راهیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات