یک ماه مهلت به وزارت بهداشت برای تدوین دستورالعمل عرضه آنلاین دارو

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
پلتفرم‌های آنلاین عرضه دارو
وزارت بهداشت باید دستورالعمل تحویل دارو از طریق پلتفرم‌ها و کسب و کارهای اینترنتی را حداکثر تا یک ماه دیگر تدوین کند.
تبلیغات

وزارت بهداشت باید دستورالعمل تحویل دارو از طریق پلتفرم‌ها و کسب و کارهای اینترنتی را حداکثر تا یک ماه دیگر تدوین کند؛ بعد از چالش‌های بسیار بر سر عرضه آنلاین دارو و اخطار به وزیر بهداشت، این تازه‌ترین وعده کمیسیون اصل نود مجلس در حوزه سلامت دیجیتال است.

موضوع اهمیت تحول دیجیتال در حوزه‌های مختلف در جهت تسهیل‌گری و استفاده از ظرفیت‌های دیجیتالی‌سازی ارائه خدمات به مردم در دستور کار کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس قرار گرفت. در حالی که وزارت بهداشت طی روزها و هفته‌های گذشته بارها درباره فعالیت پلتفرم‌های آنلاین عرضه دارو خط و نشان کشیده، اینطور که نصرالله پژمان‌فر، رئیس این کمیسیون به ایرنا توضیح داده، در نشست اخیر نمایندگان مجلس، بنا شده است تا وزارت بهداشت با رعایت روح حاکم بر پیش‌نویس آیین‌نامه سلامت دانش‌بنیان با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان آیین‌نامه‌های مربوطه را تدوین کند.

به‌نظر می‌رسد این ضرب‌الاجل، به‌دنبال اخطار اخیر کمیسیون اصل نود به وزیر بهداشت درباره تدوین این دستورالعمل تعیین شده است.

تعیین تکلیف پلتفرم‌های آنلاین عرضه دارو

به گفته پژمان‌فر، یکی از مصوبات این نشست تدوین دستورالعمل تحویل آنلاین دارو برای داروهای بانسخه و بدون نسخه از طریق پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی بود که بنا شد این حق به صورت مساوی برای همه شرکت‌ها و نه به صورت انحصاری برای یک شرکت خاص فراهم شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: «همچنین تاکید شد تا فهرست داروها و کالاهای بهداشتی ممنوعه در اختیار سکوها قرار گرفته و زمینه اتصال آن‌ها به سامانه تی‌تک جهت استعلام وضعیت دارو در داروخانه‌ها جهت بهبود کیفیت خدمات‌رسانی ارائه شود.»

او دیگر مصوبه این جلسه را مربوط به تکلیف ۲۰ ساله‌ در مورد مواد ۶۰ و ۷۹ قانون تجارت الکترونیک عنوان کرد و افزود: «نحوه پردازش و نگهداری داده‌های سلامت مردم بر عهده وزارت بهداشت و سازمان برنامه است که مقرر شد این تکلیف نیز ظرف مدت دو ماه نهایی و ابلاغ شود.»

علی خضریان، سخنگوی این کمیسیون هم با اشاره به لزوم نظام‌مند شدن توزیع دارو توسط سکوهای اینترنتی به منظور نظارت بر چرخه تأمین و نگهداری و عرضه گفت: «در این جلسه تأکید شد استانداردهای بهداشتی و ضوابط خرده‌فروشی دارو از مبدأ داروخانه‌های دارای مجوز از طریق پلتفرم‌های برخط و با انتشار و ابلاغ فهرست داروهای غیرمجاز و تفکیک داروهای نسخه‌ای و بدون نسخه (OTC) و همچنین امکان دسترسی پلتفرم‌ها به سامانه رهگیری و اصالت‌سنجی دارو (TTAC) ظرف مدت یک ماه توسط وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی تدوین و پس از طرح در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و اخذ نظرات اعضا، ابلاغ شود.»

تخلف وزارت بهداشت در اعطای مجوز به بیمه دی

موضوع دیگر جلسه کمیسیون اصل نود، بررسی تخلف سازمان غذا و دارو در اعطای مجوز انحصاری دارورسانی به خانه‌ها به یک شرکت خاص بود. بر پایه نامه‌ اخطارآمیز اخیز کمیسیون اصل نود به وزیر بهداشت، «شرکت سهامی بیمه دی» است که در مجوز آن در این جلسه مغایر قانون خوانده و قرار شد یا مسترد شود یا امکان ارائه این مجوز به‌صورت مساوی و بدون انحصار اعطا شود.

بر اساس مصوبه کمیسیون، در چارچوب رفع انحصار و ایجاد فضای رقابتی در خدمات دارویی، مجوز انحصاری تحویل دارو درب منزل اعطایی به شرکت سهامی بیمه دی به‌دلیل عدم ثبت مجوز در درگاه ملی مجوزها، مغایر تبصره ۲ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار مصوب ۱۴۰۰ و به‌دلیل امتناع از صدور مجوز برای دیگر کسب و کارهای متقاضی همان خدمت نیز مشمول تبصره ۲ ماده ۷ اصلاحی ۱۳۹۹ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی شناخته شد.

بنابراین مقرر شد مجوز این شرکت مسترد یا امکان ارائه خدمات مطابق تبصره ۲ ماده ۸ آیین نامه هیأت وزیران به صورت مساوی و بدون انحصار برای همه کسب و کارهای متقاضی و دارای شرایط و مشمولیت برای تحویل دارو، به آحاد جامعه فراهم شود.

تعیین تکلیف دانش‌بنیان‌ها

بخش دیگر جلسه نمایندگان درباره تکالیف وزارت بهداشت در اجرای مصوبه هیات وزیران مربوط به «آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت» بود. در این جلسه خود وزیر بهداشت هم حاضر بود و با اشاره به آخرین اقدامات این وزارتخانه در راستای اجرای قانون و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، توضیحاتی درباره آیین‌نامه هیأت وزیران ارائه کرد.

درنهایت مقرر شد ایرادات پیش‌نویس آیین نامه موضوع ماده ۸ هیأت وزیران با تمرکز بر محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان در لایه اپراتوری و جلوگیری از ایجاد انحصار برای مجموعه‌های خاص، اصلاح شود و کمیسیون اصل نود مجلس مصوب کرد که وزارت بهداشت ظرف یک ماه آیین نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت را به‌گونه‌ای تدوین کند که بر مبنای استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. اکنون قرار است کمیسیون اصل نود نیز بر حسن انجام این کار نظارت کند.

محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان بنا به تصریح ماده ۸ آیین‌نامه، «با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان»، آیین‌نامه باید برهمین مبنا نگارش شود و کمیسیون اصل نود تطبیق آیین‌نامه را با اهداف مندرج در ماده ۸ ارزیابی می‌شود.

یکی دیگر از مصوبات جلسه نیز این است که پیش‌نویس آیین‌نامه موضوع ماده ۲۲ آیین‌نامه هیأت وزیران ظرف مدت یک ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با دریافت نظرات ذی‌نفعان اقتصادی تدوین و جهت تصویب به دبیرخانه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال ارسال شود.

علاوه بر اینها از آنجا که نگارش آیین‌نامه پردازش داده‌های بهداشتی و درمانی هم برعهده وزارت بهداشت با همکاری سازمان برنامه و بودجه است، تکلیف دیگر این است که وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این آیین‌نامه را هم ظرف مدت سه ماه تدوین و به هیات وزیران ارسال کند. طبق مصوبه کمیسیون، کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی بنابر صلاحیت‌های خود می‌تواند آیین‌نامه تبادل داده‌های سلامت در سامانه‌های دولتی را طرح و تصویب کند که باید در چارچوب آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران در موضوع ماده ۶۰ و ۷۹ قانون تجارت الکترونیکی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات