راهنمای خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال؛ از صدور شناسنامه تا تغییر نام
یکی از مهمترین سازمانهای دولتیای که هر فردی از لحظهی تولد تا وقوع مرگ با آن سروکار دارد، سایت ثبت احوال است. سازمان ثبت احوال کشور که اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی را در اختیار دارد، یکی از نهادهای زیرمجموعهی وزارت کشور است. این سازمان درحالحاضر پرمراجعهترین نهاد دولتی به حساب میآید و خدمات الکترونیکی ثبت احوال بخشهای مختلفی را در بر میگیرد.
در این مطلب، جزئیات خدمات الکترونیکی ثبت احوال را شرح میدهیم و به پیگیری گذرنامه با کد ملی یا حتی گرفتن پاسپورت آنلاین اشاره میکنیم.
وظایف و اختیارات سازمان ثبت احوال؛ پایههای هویتی هر شهروند
مطابق مادهی ۱ قانون ثبت احوال، وظایف سازمان ثبت احوال به شرح زیر است:
- ثبت ولادت و صدور شناسنامه
- ثبت واقعهی وفات و صدور گواهی مرگ
- تعویض شناسنامههای موجود در دست مردم
- ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات
- صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه
- تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی
- جمعآوری و تهیهی آمار انسانی سرتاسر کشور و انتشار آن
فهرست همهی خدمات سامانه ثبت احوال در ادامه آمده است:
خدمات الکترونیک ثبت احوال
برای استفاده از امکانات سازمان ثبت احوال، ابتدا باید به سایت ثبت احوال به آدرس www.sabteahval.ir مراجعه کنید. نحوهی ورود به سایت ثبت احوال بسیار ساده است:
در نوار بالای صفحه، روی «خدمات الکترونیکی» کلیک کنید تا درگاه خدمات الکترونیکی ثبت احوال باز شود.
برای ثبت نام کارت هوشمند ملی و اعلام تغییر نشانی در پورتال سازمان ثبت احوال، با کلیک روی «خدمات الکترونیکی» پنجرهی دیگری باز میشود. این سرویس، بخشی از خدمات الکترونیکی ثبت احوال است که زندگی روزمره را آسانتر میکند.
ثبت نام کارت هوشمند ملی در سامانه ثبت احوال
در بخش ثبت نام کارت هوشمند ملی، خدمات الکترونیکی ثبت احوال برای موارد زیر امکانپذیر است:
- ثبت نام کارت هوشمند ملی برای همهی اتباع ایرانی واجد شرایط که تاکنون برای ثبت نام در سایت ثبت احوال اقدام نکردهاند
- پیگیری کارت ملی پس از ثبت نام
- تغییر زمان مراجعه و مکان دفتر انتخابشده برای تکمیل ثبت نام (پیش از تکمیل ثبت نام)
- تغییر محل تحویل کارت هوشمند ملی (در صورت لزوم و بهدلایلی مثل تغییر شهر محل سکونت)
درحالحاضر، درخواست مجدد کارت هوشمند ملی بهدلایلی مثل گم شدن، خرابی، پایان اعتبار کارت یا تغییر اطلاعات هویتی، فقط در ادارههای ثبت احوال و بهصورت حضوری انجام میشود.
شرایط و مراحل صدور کارت ملی هوشمند در ثبت احوال
صدور کارت ملی هوشمند یکی دیگر از خدمات الکترونیکی ثبت احوال است. چه کسانی واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند؟
- همهی اتباع ایرانی بالای ۱۵ سال تمام که شناسنامهی معتبر عکسدار دارند.
- شهروندانی که کارت ملی نمونهی سابق خود را بین سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ دریافت یا آن را گم کردهاند.
مراحل دریافت کارت ملی هوشمند شامل پیشثبتنام در آدرس ncr.ir/idcard، تکمیل ثبت نام، تولید کارت و تحویل کارت است.
در مرحلهی پایانی مشخصات شخصی و جزئیات نوبت گرفتهشده را چاپ کنید و تا روز تکمیل ثبت نام نزد خود نگه دارید. کد رهگیری در این برگه هنگام تکمیل ثبت نام و مراحل پس از آن کاربرد دارد. برای پیگیری کارت ملی، از همین کد استفاده کنید.
نحوه صدور شناسنامه در سامانه ثبت احوال
برای صدور شناسنامه میتوانید ازطریق پنجرهی صدور شناسنامه در پورتال سازمان ثبت احوال درخواست ثبت کنید. سامانهی ثبت احوال در این بخش صدور شناسنامه برای اقشار مختلف را فراهم میکند؛ از جمله اتباع ایرانی و برای تعویض و المثنی، زنان خارجی با همسران ایرانی، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، فرزندان اتباع خارجی بالای ۱۸ سال، مشمولان بند ۵ ماده ۹۷۶ قانون مدنی و همچنین افراد بالای ۱۸ سال مشمول رأی رفع تردید هویت و تابعیت. این شامل تعویض شناسنامه قدیمی برای موارد خاص میشود.
صدور شناسنامه اتباع ایرانی
در پنجرهی صدور شناسنامه اتباع ایرانی، دو بخش مربوط به ایرانیان داخل و خارج کشور وجود دارد که شرایط و تمام مدارک لازم برای ثبت ولادت، تنظیم سند و صدور شناسنامه را بهطور کامل شرح داده است. این فرایند با احراز هویت ثبت احوال دقیق پیش میرود.
تغییر مشخصات هویتی و استعلامگیری
از دیگر امکانات سامانهی ثبت احوال، بخش مربوط به تغییر مشخصات هویتی است. اگر میخواهید نام و نام خانوادگی خود را تغییر دهید و تاریخ تولد خود را اصلاح کنید، این امکان در بخش تغییر مشخصات هویتی فراهم شده و شرایط و مدارک مورد نیاز هم شرح داده شده است.
برای تغییر اسم در ثبت احوال چه مدارکی لازم است؟
سامانهی ثبت احوال شرایط تغییر نام را توضیح داده است، شرایطی از جمله اینکه چه نامهایی ممنوع هستند و چطور میتوان این نامهای ممنوع را تغییر داد. برای تغییر اسم، به مدارک زیر نیاز دارید:
- ارائهی اصل شناسنامه و دو برگ تصویر آن
- تکمیل فرم درخواست تغییر نام
- پرداخت هزینهی ارائهی خدمات
مراحل خدمات نیز شامل مراجعه به ادارهی ثبت احوال، ارائهی مدارک مورد نیاز، بررسی صحت و اصالت مدارک و بررسی درخواست طبق مستندات قانونی میشود و در صورت موافقت با درخواست، صدور شناسنامهی جدید نیاز است. این فرایند با احراز هویت ثبت احوال شروع میشود.
استعلام هویتی و تغییر نشانی بهصورت آنلاین
در پنجرهی استعلام هویتی و تغییر نشانی نیز خدماتی مثل ثبت تغییر نشانی، استعلام هویت ثبت احوال و پاسخ به استعلام نشانی وجود دارد. نحوهی ورود به سایت ثبت احوال در این بخش، با ورود به سامانه ثبت احوال با کد ملی آسان است.
سوالات متداول
چگونه وارد سایت درگاه خدمات الکترونیکی ثبت احوال شوم؟
برای ورود به سامانهی ثبت احوال، به www.sabteahval.ir بروید و روی «خدمات الکترونیکی» کلیک کنید. سپس با ورود به سامانهی ثبت احوال با کد ملی یا از طریق «دولت من» (شماره موبایل و رمز یکبارمصرف) وارد شوید.
چرا نمیتوانم وارد سامانه ثبت احوال شوم؟
ممکن است بهدلیل اشتباه در اطلاعات، مشکلات اینترنتی یا ساعات شلوغ باشد. اطلاعات را بررسی کنید، مرورگر را تغییر دهید یا با ۰۲۱۶۰۹۰۲۷۳۱ تماس بگیرید.
آیا برای ورود به سایت ثبت احوال نیاز به اپلیکیشن خاصی است؟
خیر، سایت sabteahval.ir کاملاً بر پایهی وب است و با مرورگرهای معمولی کار میکند. از اپ «دولت هوشمند» برای لینک مستقیم استفاده کنید.
چگونه میتوانم شجرهنامه را در سایت ثبت احوال ثبت کنم؟
در سامانهی سهیم ثبت احوال، به «پایگاه اطلاعات خانواده» بروید. پس از احراز هویت ثبت احوال، اطلاعات اجدادی (نام، کد ملی والدین) را وارد و درخواست ثبت کنید. مدارک را آپلود کنید و منتظر تأیید بمانید.
چطور میتوان گواهی تجرد گرفت و این مدرک به چه کسانی ارائه میشود؟
گواهی تجرد تأییدیهای است که بر مبنای اطلاعات مندرج در سند سجلی شخص صرفاً برای صاحب سند و براساس درخواست او صادر میشود. این گواهی فقط برای ایرانیان عازم یا مقیم خارج از کشور صادر میشود.
هزینه خدمات در سامانه ثبت احوال چقدر است؟
تعرفهی خدمات در سامانهی پورتال ثبت احوال قابل دسترسی است و هزینهی هر یک از خدمات در فایل PDF ارائه میشود.