پیش‌نویس آیین‌نامه ضوابط اپراتورهای سلامت الکترونیک منتشر شد

سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
اپراتور هوشمند سلامت الکترونیک
پیش‌نویس ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک به کارگروه اقتصاد دیجیتال ارائه شد.
تبلیغات

جزئیات ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک در قالب پیش‌نویسی از سوی وزارت بهداشت به کارگروه اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شد.

یک هفته پیش بود که مجلس، وزارت بهداشت را به‌ ارائه خدمات یکپارچه سلامت الکترونیکی مکلف کرد و خبر رسید که اپراتورهای سلامت الکترونیکی در کشور ایجاد خواهد شد. در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس، نمایندگان جزء ۴ از بند «الف» ماده ۶۹ این لایحه را تصویب کردند که براساس آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است ظرف مدت ۶ ماه در سال اول اجرای این قانون، مقررات لازم برای ارائه خدمات یکپارچه سلامت الکترونیکی مبتنی بر نظام تنظیم‌گری (رگولاتوری)، کاروری (اپراتوری) سلامت الکترونیکی با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی را تهیه، تصویب و ابلاغ کند.

براساس این بند، وزارت بهداشت مکلف شد حداکثر از ابتدای سال دوم اجرای قانون برنامه هفتم، از طریق فراخوان و ارزیابی به شرکت‌های دارای صلاحیت، مجوز اپراتوری سلامت الکترونیکی اعطا کند. این بند همچنین تأکید می‌کند: «جریان داده‌های سلامت در نظام تنظیم‌گری-کاروری بر اساس قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی خواهد بود.»

حالا رضا باقری اصل، جانشین رئیس کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال به خبرگزاری مهر گفته است: «دستور کار جلسه کارگروه اقتصاد دیجیتال، آئین‌نامه و اقدامات مربوط به سلامت الکترونیک، اپراتورهای سلامت و نظام توزیع دارو است. همچنین تسهیل فرایندهایی که به‌وسیله آن شرکت‌ها وارد بورس شوند و نیازمندی‌هایی که دستگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال دارند، جزو دستورهایی است که به‌زودی در کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی می‌شود و به تصویب می‌رسد.»

در متن پیش‌نویس «آئین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک» که برای توسعه خدمات برخط و هوشمند و جهت توزیع دسترسی بیشتر و بهبود خدمات تدوین شده اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده، درباره وظایف کارگروه تنظیم‌گر سلامت رقومی (دیجیتال) به چنین مواردی اشاره شده است: «تدوین و ابلاغ استانداردهای فرایندی در نظام ارائه خدمات سلامت، راهبری نگهداشت و توسعه پرونده الکترونیک سلامت یا پایگاه ملی اطلاعات سلامت، راهبری استقرار و توسعه زیرساخت‌های حاکمیتی در بخش سلامت الکترونیک و ایجاد ثبات و امنیت برای تولید و تبادل و نگهداشت داده‌های حساس سلامت و همچنین ایجاد و تکمیل ساختار پرونده الکترونیک سلامت.»

بر اساس پیش‌نویس آئین‌نامه، وظایفی از جمله ایجاد سکوی سلامت رقومی با رعایت قواعد تنظیم‌گر سلامت برای توسعه بازار ارائه خدمات برخط، پایدار و هوشمند سلامت به مردم و همچنین تثبیت و تضمین کیفیت ارائه خدمات سلامت الکترونیکی به مردم و کسب‌وکارها برای کارور (اپراتور) تعریف شده است.

از سوی دیگر در پیش‌نویس، الزامات تخصصی نیز برشمرده شده که از میان آنان بار دیگر بر اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تأکید شده است. در حالی که طبق اعلام وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت هنوز به این پنجره متصل نشده، در بخش الزامات تأکید شده که احراز هویت برای ورود شهروندان به سکوها تنها از طریق میکروسرویس‌های احراز هویت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند انجام می‌شود.

همچنین تمام خدمات ارائه‌شده به اشخاص حقیقی در لایه کاروری و در حوزه درمان باید از طریق تعامل با سامانه استحقاق سنجی مبتنی بر پایگاه ملی بیمه‌های سلامت کشور صورت پذیرد. علاوه بر این کارور مکلف است برای سهولت استفاده مردم، خدمات خود را هم از طریق مرورگرهای تحت وب و هم سکوهای موبایل و با رعایت اصول کاربرپسندانه ارائه کند. علاوه بر این‌ها هریک از کارورها، مسئول و پاسخگوی سرویس‌های الکترونیکی خود هستند و در صورت بروز اختلال یا قطعی این سرویس‌ها از سوی آن‌ها، پرداخت جریمه و جبران خسارت متناسب با مفاد توافق‌نامه حداقل سطح قابل‌ قبول خدمات مصوب تنظیم‌گر سلامت رقومی، بر عهده آن‌ها خواهد بود. در این بخش تأکید شده است که رعایت حفظ حریم خصوصی گیرندگان خدمت سلامت در لایه کاروری برای دارندگان پروانه همه انواع خدمات سلامت الکترونیکی لازم الاجرا است.

پیش‌نویس آئین‌نامه همچنین می‌گوید مرجع نهایی تصویب تعرفه خدمات خدمت‌رسان‌های هوشمند، کمیسیون تنظیم مقررات است که بر اساس پیشنهاد ضریب وزنی داده پیام‌ها و سرویس‌های متناظر این خدمات توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مبلغ یکای سالیانه جز فن‌آوری اطلاعات سلامت اعلامی این کمیسیون نسبت به بررسی و تصویب تعرفه اقدام می‌کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات