توسعه فراگیری مالی؛ داتین قصد دارد به افراد ابزارهای مالی فناورانه ارائه کند

شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
مطالعه 5 دقیقه
نشست خبری شرکت داتین
شرکت داتین توسعه حوزه فراگیری مالی را هدف قرار داده است و حالا علاوه بر ارائه فناوری‌های مالی به بانک‌ها خودش در مسیر ارائه خدمات بانکی به مردم است.
تبلیغات

نشست خبری شرکت داتین با موضوع «توسعه فراگیری مالی» امروز، چهارم آذر ماه، برگزار شد. محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین، در این نشست به تشریح عملکرد داتین پرداخت و همچنین، از برنامه‌های پیش روی این شرکت گفت.

مدیرعامل داتین حوزه فراگیری مالی را یکی از حوزه‌های جذاب در سال‌های اخیر دانست که موجبات تسهیل دسترسی افراد و کسب‌وکارها به خدمات مالی در چهار حوزه سپرده و تراکنش، اعتبار و تسهیلات، بیمه و سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

نژادصداقت توضیح داد که «این چهار حوزه فلسفه وجودی داتین است و این شرکت از فناوری برای توسعه فراگیری مالی استفاده کرده و در دو حوزه تامین بسترهای زیرساختی برای نهادهای مالی و ارائه محصولات مالی فناورانه به مصرف‌کننده فعالیت می‌کند.»

به گفته او، این شرکت با در نظر گرفتن عرصه‌های مختلف برای فعالیت خود مجموعاً «۴۲ محصول و خدمت برای راهکارهای بانکی، امنیتی و زیرساختی، سازمانی، بیمه‌گری و تحلیلی ارائه می‌دهد.»

همان‌طور که احتمالاً برای بسیاری از افراد شرکت داتین به‌واسطه فعالیت‌های خود در حوزه بانکی کشور شناخته‌ شده است، در گزارشی که مدیرعامل این شرکت از فعالیت‌های داتین ارائه داد عموم تمرکز بر دستاوردها در حوزه بانکی بود. مدیرعامل داتین با بیان اینکه در حال حاضر به هفت بانک پاسارگاد، توسعه تعاون، گردشگری، رسالت، رفاه، سپه و کارآفرین خدمات ارائه می‌کنند، آمارهایی را هم ذکر کرد:

۲۰ درصد تراکنش‌های بانکی در شبکه شتاب از طریق داتین پردازش می‌شود و حدوداً ۱۰۰ میلیون کارت بانکی در سامانه داتین فعال است. علاوه بر این، سالانه ۲۰ میلیارد پردازش تراکنش در شبکه داتین انجام می‌شود که نسبت به سال ۱۴۰۰ که میزان تراکنش ۱۸ میلیارد تراکنش بوده، رشد ۱۱ درصدی داشته است.
- محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین

همچنین، طبق آمارهای اعلام‌شده در مجموع کل بانک‌هایی که روی سامانه داتین فعال هستند و از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند ۱۴٫۸ میلیون کاربر موبایل‌بانک و ۸ میلیون کاربر اینترنت‌بانک روی خدماتی که داتین در این حوزه ارائه می‌‌کند فعال هستند. تعداد خودپردازهای متصل به سامانه‌های داتین نیز ۱۴ هزار خودپرداز است و ۶ هزار شعبه بانکی نیز به سامانه‌های داتین متصل هستند.

تمام تلاش‌ها برای ارتقای خدمات امنیتی

ارائه خدمات امنیتی نیز یکی دیگر از خدماتی است که شرکت داتین به بانک‌ها ارائه می‌کند. در حال حاضر ابزارهای هوش مصنوعی برای «کشف تقلب و تخلف» و «مبارزه با پولشویی» توسط داتین به بانک‌ها ارائه می‌شود. همچنین، ارائه خدمات به بانک‌ها در زمینه ارتقای امنیت زیرساخت‌ها و مواجهه با حمله‌های سایبری نیز از دیگر خدمات داتین برای بانک‌ها است.

محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین، در پاسخ به پرسش زومیت در مورد خدماتی که این شرکت در حوزه افزایش امنیت سایبری به بانک‌ها ارائه می‌کند، توضیح داد:

ما برای بانک‌هایی که مشتری ما هستند یک بستر امنیتی را هم پیشنهاد داده‌ایم. برای بعضی از بانک‌هایی که این خدمت را از ما خواسته‌اند یک مرکز نظارت امنیت (SOC) راه‌اندازی کرده‌ایم که در داتین هم مستقر است. ما وضعیت این بانک‌ها را نظارت می‌کنیم تا اتفاق بدی رخ ندهد. علاوه بر این، خود ساختار مدیریت امنیت داتین که در قالب کمیته امنیت و در سطح هیئت‌مدیره داریم که کمک می‌کند ما هم در ارائه خدمت و محصول به بانک‌ها و هم در تضمین کیفیت امنیتی در درون سازمان خود سیاست‌گذاری امنیتی داشته باشیم. سعی کرده‌ایم در حوزه امنیت ساختاری داشته باشیم که بتوانیم با قدرت و حاکمیت زیادی این مسائل را پیش ببریم.
- محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین

او در ادامه نیز اضافه کرد که به‌طور موازی در فناپ هم شرکت اسپارا، که کسب‌وکار حوزه امنیت است، تشکیل شده که داتین هم یکی از سهامداران آن است و با مشارکت در این شرکت سعی دارد حوزه امنیت در صئعت فناوری اطلاعات را تقویت کند.

صنعت بیمه در خصوص استفاده از فناوری هنوز بالغ نشده است

یکی دیگر از انواع خدماتی که شرکت داتین ارائه می‌کند در حوزه بیمه و بیمه‌گری است. سه شرکت‌ فعال در حوزه بیمه یعنی بیمه پاسارگاد، بیمه حکمت و بیمه باران شرکت‌های حوزه بیمه هستند که با داتین همکاری می‌کنند. صدور ۱۸ میلیون بیمه‌نامه انفرادی و گروهی، تشکیل ۱۷٫۵ میلیون پرونده خسارت بیمه‌ای، ۷ میلیون شخص بیمه‌شده در رشته‌های بیمه‌ای و... بخشی از خدماتی است که داتین در همکاری با شرکت‌های مذکور ارائه کرده است.

نشست خبری شرکت داتین

با وجود این، این حوزه نسبت به عرصه بانکی نوپاتر و نابالغ‌تر است. نژادصداقت در مورد فعالیت شرکت داتین در این زمینه این‌طور توضیح داد: «فاصله معناداری بین سطح بلوغ شرکت‌های حوزه بانکی و شرکت‌های فعال در حوزه بیمه وجود دارد. هنوز نمی‌توانیم از تحول دیجیتال در حوزه بیمه صحبت کنیم. متأسفانه شرکت‌های بیمه هنوز نگاهی به تکنولوژی و به‌کارگیری فناوری در این صنعت ندارند.»

تحریم‌ها؛ مانعی بر سر راه صادرات خدمات فناوری مالی در حوزه بانکی

مدیرعامل داتین در مورد احتمال و امکان صادرات فناوری‌هایی که این شرکت در حوزه بانکی ارائه می‌کند چندان امیدوار نیست و گفت برخلاف سال‌های گذشته در حال حاضر چنین هدفی را نمی‌توان دنبال کرد. او در توضیح این نظر خود گفت:

در مورد صادرات خدمات ۱۰، ۱۱ سال قبل تلاش‌هایی کردیم و اقداماتی را انجام دادیم اما متأسفانه شرایط تحریمی ایران شرایطی است که رغبتی از طرف یک بانک خارجی برای استفاده از خدمات یک شرکت که در شرایط تحریمی است، وجود ندارد. یک بانک خارجی چرا باید ریسک کند و قلب سامانه‌هایش را در اختیار یک شرکت ایرانی که تحریم است، بگذارد؟
- محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین

مسیر پیش روی داتین

شرکت داتین در تمام سال‌های گذشته بانک‌ها را مشتریان اصلی خود می‌دید و خدمات فناورانه مالی خود را به بانک‌ها عرضه می‌کرد؛ اما مدتی است افراد را نیز به‌عنوان مشتری در نظر گرفته و به دنبال آن است که به این مشتریان جدید خدمات ارائه کند.

داتین پیش از این، با پلتفرم «ویپاد» (متعلق به بانک پاسارگاد) بستری برای توسعه فراگیری مالی در سراسر کشور را راه‌اندازی کرده است تا به کمک آن امکان ارائه خدمات بانکی کاملاً آنلاین را فراهم کند. مدیرعامل شرکت داتین در مورد ویپاد گفت: «جامعه هدف ما تمام افرادی است که پیش از این، قادر به دریافت خدمات بانکی از جمله دریافت اعتبار نبوده‌اند، ما می‌خواهیم خدمات بانکی را برای این افراد دسترس‌پذیر کنیم.»

به گفته او، تا امروز ۲ میلیون افتتاح حساب از طریق ویپاد انجام شده، خدمات آن به ۱۲ هزار شهر و روستای کشور رسیده است. همچنین، «بانک پاسارگاد از طریق ویپاد، در مدت ۲۰ ماه ۲٫۵ میلیون پرونده تسهیلات تشکیل داده و ۷ میلیارد تومان تسهیلات خرد به متقاضیان ارائه کرده است.»

نژادصداقت در مورد ورود داتین به این عرصه نیز توضیح داد: «جامعه هدف ما محیطی است که برای بانک‌ها جذابیتی نداشته که بخواهند برایش هزینه کنند و در آن شعبه تأسیس کنند. بنابراین، ما از طریق تکنولوژی و با هزینه کمتر سراغ این جامعه هدف و این مناطق می‌رویم. ما در این زمینه به‌دنبال رقابت با بانک‌ها نیستیم، چراکه اساساً سراغ مناطقی می‌رویم که بانک‌ها در آن فعال نیستند.» او توانمندسازی اقتصادی افراد جامعه را هدف این فعالیت‌های داتین اعلام کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات