معاون وزیر ارتباطات: پروژه فیبرنوری باید به سمت کسب‌وکارهای داخلی سوق یابد

سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
اینترنت فیبر نوری
تاکنون ۴ میلیون خانوار تحت پوشش این شبکه قرار گرفته‌اند و طبق وعده‌ها، قرار است تا پایان دولت، تمام شهر‌های کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار ‌گیرند.
تبلیغات

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات ابراز امیدواری کرد که با اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها بازار بزرگی ایجاد شود و حتماً به سمت کسب‌وکارهای داخلی سوق یابد. تاکنون ۴ میلیون خانوار تحت پوشش این شبکه قرار گرفته‌اند و طبق وعده‌ها، قرار است تا پایان دولت سیزدهم، تمام شهر‌های کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار ‌گیرند.

علی‌اصغر انصاری در نخستین نشست بسیج ظرفیت برای توسعه پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها که با حضور تولیدکنندگان داخلی برگزار شد، این پروژه را از نظر اقتصادی پروژه بسیار بزرگی خواند و گفت: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری بوده است. در همین راستا پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها برای ایجاد ۲۰ میلیون «پوشش» تا پایان دولت از سال گذشته کلید خورد که اکنون این پروژه بر اساس برنامه هفتم توسعه به ۲۰ میلیون «اتصال» تا پایان این برنامه تبدیل‌ شده است.»

طبق گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به گفته او ۲۷ اردیبهشت پارسال، همزمان با روز ارتباطات، تعدادی از اپراتورها تفاهم‌نامه‌ای با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امضا کردند و مقرر شد بر اساس توافق کار را شروع کنند.

انصاری با اشاره به وسعت این پروژه گفت: «با توجه به بزرگی پروژه از نظر وسعت و اجرا نیاز بود که اپراتورها به توجیهی اقتصادی نیز دست پیدا کنند. در همین راستا وزارت ارتباطات برای رفع دغدغه‌ها دست‌به‌کار شد تا اینکه در چارچوب قانون برنامه بودجه ۱۴۰۲ بخشی از این نیازمندی‌ها در قالب کمک و تسهیلات مورد توجه قرار گرفت.»

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات با بیان اینکه پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در ۲۰۰ شهر آغاز شده است، گفت: «پس از آغاز این پروژه، در همایش‌ها و گردهمایی که فعالان و تولیدکنندگان تجهیزات داخلی حضور داشتند و برنامه‌ریزی انجام شد تا به این جمع‌بندی برسیم که تا چه اندازه امکان تزریق تجهیزات داخلی به پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها وجود دارد.»

او با بیان اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه این مسئله مورد تأکید و توجه قرار گرفته است که پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها حتماً باید بر اساس توان داخلی توسعه پیدا کند، یادآور شد: «البته پروژه‌های دیگری از جمله توسعه ارتباطات روستایی و توسعه شبکه ملی اطلاعات نیز وجود دارد که وزارت ارتباطات اصرار به اتکا به توان داخلی دارد.»

پیشرفت اینترنت فیبر نوری
میزان پیشرفت پروژه فیبر نوری

بر اساس داده‌های وبسایت طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها، این پروژه با پوشش ۴ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۵۳۰ خانوار، تاکنون ۲۱ درصد پیشرفت داشته است. در همین حال تعداد کل کاربران فیبر نوری در کشور ۲۶۳ هزار و شمار کاربران VDSL نیز به نزدیک ۱۹۰ هزار مشترک رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات