نگاهی به محیط زیست در گزارش پایداری ایرانسل؛ از رد پای کربن تا مدیریت پسماند

یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش پایداری ایرانسل
داده‌های گزارش ایرانسل از افزایش نسبی رد پای کربن این شرکت در سال ۱۴۰۱ حکایت دارد، هرچند کمتر سازمانی است که از تأثیر فعالیت خود بر محیط‌زیست بگوید.
تبلیغات

با اینکه تعداد مشترکان فعال دیتای ایرانسل در طول یک سال ۳۸ درصد افزایش یافته، حجم مصرفی دیتای این مشترکان، ۲۳ درصد کمتر شده است. مرور و مقایسه این آمار در سومین گزارش پایداری ایرانسل در سال ۱۴۰۱ به‌روشنی تأثیر فیلترینگ را بر دسترسی به اینترنت نشان می‌دهد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد ایرانسل توانسته رکورد تازه‌ای ثبت کند و در طول یک سال بیشتر از ۲۹٫۵ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته باشد.

گزارش‌های پایداری ایرانسل که از ۱۳۹۹، سالانه به‌شکل داوطلبانه و فراتر از الزامات قانونی منتشر می‌شود، علاوه بر شفافیت درباره اقدامات و اثرگذاری این اپراتور، بر ارزیابی اقدامات محیط‌زیستی و پایداری در کسب و کار نیز تأکید دارد.

داده‌های آخرین گزارش ایرانسل از افزایش نسبی رد پای کربن این شرکت در سال ۱۴۰۱ حکایت دارد، هرچند کمتر سازمان یا صنعت بزرگی است که از تأثیر فعالیت خود بر محیط‌زیست بگوید.

این اپراتور در گزارش پایداری خود بر اقدامات و اهداف محیط‌زیستی تأکید دارد و به‌صورت تفکیک شده به موارد مختلف از جمله انتشار کربن، مدیریت آب و پسماند و مصرف انرژی می‌پردازد. در آخرین گزارش این توضیحات آمده است:

«ایرانسل تلاش می‌کند با ایجاد تعادل در انتشار گازهای گلخانه‌ای و جبران آن، سهم خود را در مقابله با تغییرات اقلیمی ایفا کند. اولین قدم برای این هدف، شفاف‌سازی ردپای کربن و اعلان رسمی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در اثر عملکرد و در محدوده ۱ و ۲ فعالیت‌های ما است.»

محدوده یک به منابع مستقیم انتشار مربوط به کسب‌وکار اشاره دارد و محدوده دو به معنی انتشار غیرمستقیم و همه انتشارات ناشی از انرژی مورد استفاده کسب و کار است.

این گزارش نشان می‌دهد که ایرانسل در سال ۱۴۰۱ در اغلب شاخص‌های تاثیرگذار در پایداری، روندی نزولی داشته است. میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سال ۱۴۰۱ با رقم ۴۹۱.۵۸۹ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به‌میزان ۱۳ درصد افزایش یافته است. همچنین میانگین تولید کربن به‌ازای هر مشترک 0.0076 تن بوده که ۵ درصد افزایش را نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

تولید کربن به‌ازای هر ترابایت مصرف داده نیز ۰٫۰۷۸ تن برآورد شده است که ۴ درصد افزایش را در همین مدت نشان می‌دهد. در نهایت انرژی مصرفی در محدوده یک و دو نیز به میزان ۲ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۵۷۸ گیگاژول برآورد شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حاکی از افزایشی ۱۲ درصدی است.

این اپراتور در بخش مصرف آب نیز با ۱۶۹ هزار و ۵ کیلولیتر، افزایشی ۷ درصدی را نسبت به یک سال قبل رقم زده است. همچنین مصرف کاغذ ایرانسل در سال ۱۴۰۱ به‌میزان ۸۳۰۰ کیلوگرم بوده که در مقایسه با یک سال قبل ۱۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اما این میان سهم بازیافت یا دفع ایمن پسماند الکترونیکی ۶۵۷ هزار و ۷۴۱ کیلوگرم برآورد شده که رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

ایرانسل درنهایت تأکید کرده است که برای کاهش اثرات منفی فعالیت‌ها و در نظر گرفتن ملاحظات پایداری محیط‌زیستی در عملیات هرروزه و مدیریت کسب‌وکار خود تلاش می‌کند.

تأثیر فیلترینگ بر حجم مصرفی مشترکان

از آغاز بهار تا پایان زمستان ۱۴۰۱، تعداد مشترکان فعال دیتای ایرانسل به بیش از ۴۴ میلیون و ۸۵۹ هزار مشترک رسیده است. این تعداد ۶۹ درصد از مجموع تعداد کل خطوط فعال ایرانسل بوده که در مقایسه با ۱۴۰۰، رشدی ۳۸ درصدی داشته است. هر یک از این مشترکان در ماه، به‌طور میانگین ۱۰.۸۴ گیگابایت دیتا مصرف کرده‌اند؛ درحالی‌که میانگین تعداد مشترکان فعال در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۲ میلون و ۵۲۵ هزار و حجم دیتای مصرفی هر مشترک در ماه، ۱۴.۰۳ گیگابایت گزارش شده بود. تعداد مشترکان فعال دیتای ایرانسل در سال ۱۳۹۹ نیز حدود ۳۱ میلیون و ۷۲۴ و میانگین میانگین حجم دیتای مصرفی هر مشترک در ماه ۱۵.۷۵ گیگابایت محاسبه شده بود.

از سوی دیگر بر پایه گزارش سالانه ایرانسل، رکورد ترافیک روزانه دیتا در سال ۱۴۰۱ با مصرف ۲۲٫۱۱ پتابایت در روز ۲۸ مرداد این سال به ثبت رسیده است. این رقم در سال ۱۴۰۰، ۱۷٫۰۹۲ تبی‌بایت بوده و در سال ۱۳۹۹ نیز حداکثر حجم دیتای مصرفی هر مشترک در روز ۲۲ اسفند ۱۴٫۲۵ ثبت شده است.

ایرانسل در جایگاه نخستین اپراتور دیجیتال کشور در سال ۱۴۰۱ با بیش از ۲۹٫۵ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی شاهد رشدی ۳۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ است. همچنین کل مالیات واریزی به حساب اداره امور مالیاتی ۲۹٫۴ میلیون ریال بوده که رشدی ۲۳ درصدی نسبت به یک سال قبل داشته است.

سهم دولت از این درآمد حدود ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و افزایشی ۳۰ درصدی داشته و علاوه‌براین، ۴۵ درصد کل درآمد عملیاتی ایرانسل برای مخارج عمومی و توسعه کشور، به‌طور مستقیم به دولت پرداخت شده است.

در گزارش پایداری ایرانسل در ۱۴۰۱، توجه به توسعه برابر زنان و مردان، از ویژگی‌های مهم محیط کار پایدار تعریف شده و این‌طور که در آمار آمده میزان ثبات عناوین شغلی ۷۶ درصد بوده است. در همین حال درصد سهم زنان از استخدام که در سال ۱۴۰۰، ۴۳ درصد بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۵۶ درصد رسیده است. همچنین درصد مشارکت زنان در مشاغل مدیریتی بالاتر نیز از ۲۴ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲۶ درصد در ۱۴۰۱ رسیده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که درصد پوشش جمعیتی از ۷۱٫۱۵ درصد در ۱۳۹۵ به ۹۱٫۸۱ درصد در ۱۴۰۱ و تعداد کل خطوط فعال ایرانسلی از حدود ۲۵ میلیون و چهارصد در سال ۸۸ به حدود ۶۵ میلیون در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات