شرایط و ثبت نام وام خرید مسکن 1402

شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
وام مسکن
وام خرید مسکن در سال 1402 چقدر است؟ دریافت این وام چه شرایطی دارد؟ تعداد اقساط و میزان هر یک چگونه است؟
تبلیغات

افزایش قیمت مسکن نسبت به میزان حقوق دریافتی عموم مردم باعث شده که خانه‌دار شدن برای اغلب مردم تبدیل به رؤیا شود. در این میان شاید بتوان با کمک گرفتن از تسهیلات بانکی خرید مسکن فاصله این رؤیا تا واقعیت را کوتاه‌تر کرد. مثلاً تا به حال وام‌ مسکن فرزند سوم و وام ساخت مسکن را برایتان توضیح داده‌ایم؛ اما چند وام دیگر هم برای خرید مسکن وجود دارد.

به‌طور کلی وام‌های مسکن را سه بانک مسکن، سامان و ملی ارائه می‌دهند که در این مقاله شرایط هرکدام را برایتان توضیح می‌دهیم و امیدواریم بتوانید از این وام‌ها استفاده کنید.

وام مسکن بانک سامان

بر اساس اطلاعات سایت بانک سامان، این بانک حداکثر تا ۵۰ درصد ارزش ملک خریداری‌شده را وام می‌دهد. البته ارزش ملک را کارشناس بانک مشخص می‌کند. سقف این وام یک میلیارد و پانصد میلیون تومان است. اگر بخواهید همزمان با تسهیلات خرید ملک از وام تعمیر ملک هم استفاده کنید، تسهیلات تعمیر ملک حداکثر ۳۰ درصد ارزش ملک خواهد بود.

نکته مهم این است که مبلغ وام شما بر اساس توان بازپرداختتان مشخص می‌شود. نرخ سود هم همان نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی است. شما می‌توانید این وام را به‌صورت قسطی و ماهیانه حداکثر تا ۵ سال بازپرداخت کنید.

در صورتی که این وام را بگیرید ملک شما در رهن بانک خواهد بود. این تسهیلات صرفاً به یک شخص تعلق می‌گیرد؛ یعنی شش دانگ ملک باید به نام یک نفر باشد تا بتوانید از این تسهیلات استفاده کنید. همچنین ملک مسکونی خریداری‌شده باید سهل‌البیع باشد، یعنی به‌راحتی خرید و فروش شود، بلامعارض باشد، یعنی اداره اوقاف یا شخص دیگری در مورد آن ادعایی نداشته باشد، در محدوده شهرداری‌ها باشد و پایان کار معتبر داشته باشد.

برای دریافت این وام نباید مطالبات غیرجاری در سیستم بانکی کشور یا چک برگشتی داشته باشید و نتیجه ارزیابی اعتباری و اعتبارسنجی شما توسط بانک تعیین‌کننده است. این بانک برای وام مسکن سپرده‌ نمی‌خواهد.

تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه

بانک مسکن سه طرح را برای وام خرید مسکن تعریف کرده‌ است. پیش از این شرایط ثبت نام وام مسکن جوانان را برایتان توضیح داده‌ایم.

یک مدل دیگر وام این بانک برای خرید مسکن، از طریق اوراق ممتاز است. بر اساس اطلاعات سایت بانک مسکن، سقف تسهیلات در این طرح بر اساس منطقه جغرافیایی و درخواست انفرادی یا زوجین متفاوت است. در صورتی که به‌صورت انفرادی درخواست بدهید در شهر تهران برای املاک تا ۲۵ سال ساخت، ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۳۲۰ میلیون تومان و شهرهای دیگر ۲۴۰ میلیون تومان است.

وام انفرادی مسکن برای املاک بیش از ۲۵ تا ۳۰ سال در تهران ۳۲۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۲۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۶۰ میلیون تومان است.

وام خرید مسکن زوجین برای خانه‌های حداکثر تا ۲۵ سال ساخت در تهران ۸۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۶۴۰ میلیون تومان و سایر مناطق ۴۸۰ میلیون تومان است. در صورتی که سن خانه بیش از ۲۵ سال تا ۳۰ سال ساخت باشد در تهران سقف وام خرید مسکن زوجین ۶۴۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۸۰ میلیون تومان و سایر مناطق ۳۲۰ میلیون تومان است.

نرخ سود این وام در مناطق بافت فرسوده شهری ۲۱ درصد و در خارج از بافت فرسوده ۲۲٫۵ درصد است. این وام با خرید اوراق به شما داده می‌شود و شرط آن نداشتن سابقه چک برگشتی و بدهی سررسیدشده در سیستم بانکی است. توجه کنید که ملک شما باید ویژ‌گی‌هایی داشته باشد تا بتوانید این وام را دریافت کنید؛ مثلاً استحکام بنا و کنترل کیفیت ساختمان مهم است و همچنین ۸۰ درصد ارزش ملک خریداری‌شده نباید کمتر از مقدار تسهیلات باشد. این ارزش را هم بانک کارشناسی می‌کند و در غیر این صورت نهایتاً معادل ۸۰ درصد ارزش ملک به شما تسهیلات تعلق می‌گیرد.

درخواست خود را برای دریافت این تسهیلات می‌توانید به صورت غیرحضوری با مراجعه به این لینک ثبت کنید. همچنین جزئیات بیشتر دریافت این وام را می‌توانید در این صفحه مشاهده کنید:

طرح دیگر تسهیلات خرید مسکن بانک مسکن، حساب صندوق پس‌انداز مسکن است. سقف این تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان است و با سود ۱۱ درصد اعطا می‌شود. برای دریافت این وام باید حداقل یک سال و حداکثر ۲ سال سپرده‌گذاری کرده باشید و حداقل مبلغ سپرده‌گذاری هم ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و بازپرداخت آن ۱۰ ساله و ۱۲ ساله است.

این وام هم به خانه‌هایی تعلق می‌گیرد که کمتر از ۳۰ سال ساخت باشند و شرایط آیین‌نامه ۲۸۰۰، استحکام بنا، کنترل کیفیت ساختمان را داشته باشند. اگر می‌خواهید از شرایط کامل ملک و سن ساختمان برای دریافت وام از بانک مسکن مطلع شوید در این لینک به‌طور کامل توضیح داده شده است.

امتیاز حساب شما در این سپرده‌گذاری هر شش ماه یک برابر متوسط موجودی خواهد بود؛ یعنی مثلاً اگر شما ۱۰ میلیون تومان را یک سال سپرده‌گذاری کرده باشید، در پایان سال می‌توانید ۲۰ میلیون تومان وام بگیرید.

بانک مسکن در گذشته از طریق صندوق پس‌انداز مسکن یکم هم وام اعطا می‌کرد که از تاریخ ۸/۹/۱۳۹۹ این حساب دیگر افتتاح نمی‌شود.

تسهیلات گواهی مسکن بانک ملی

بانک ملی در طرحی به نام «حساب سپرده سرمایه‌گذاری خاص گواهی مسکن» وام مسکن اعطا می‌کند، البته سقف این تسهیلات به اندازه دو بانک قبلی نیست و شاید کمک چندانی به شما نباشد. برای دریافت این وام ابتدا باید یک حساب سپرده‌ کوتاه‌مدت عادی در این بانک افتتاح کنید و وام بر اساس مبلغ سپرده‌گذاری و مدت ماندگاری در ۲ طرح قابل ارائه است.

سقف فردی این تسهیلات از محل اوراق اگر به صورت انفرادی تقاضا بدهید ۲۰۰ میلیون تومان در تهران، ۱۶۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و ۱۲۰ میلیون تومان در سایر شهرها است. زوجین می‌توانند در تهران نهایتاً تا ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۳۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات از محل اوراق دریافت کنند.

با سپرده‌گذاری در این طرح به شما سهم اوراق مسکن تعلق می‌گیرد و می‌توانید اوراق حق تقدم مسکن بگیرید که در بورس قابل ارائه است. جزئیات بیشتر در مورد این طرح را می‌توانید در این آدرس مشاهده کنید.

تسهیلات جعاله مسکن بانک ملی هم اگر از محل اوراق باشد حداکثر ۸۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۳۶ ماهه و سود ۱۷٫۵ درصد است. تسهیلات بدون خرید اوراق تا ۴۰ میلیون تومان، حداکثر ۳۶ ماهه و سود ۱۸ درصد است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات