رئیس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک: با قطع اینترنت، دیوار دور کشور را بلندتر کرده‌اند

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
مطالعه 5 دقیقه
ایران دیجیتال
پیرحسینلو: پهنای باند بین‌الملل را فریز کرده‌اند و افتخار می‌کنند که ترافیک داخلی را نسبت به ترافیک بین‌المللی افزایش داده‌اند.
تبلیغات

نشست «وضعیت و کیفیت اینترنت در کشور؛ سیاست‌ها، تبعات و راهکارها» امروز در چهارمین رویداد ایران دیجیتال برگزار شد. پویا پیرحسینلو، رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک، یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست بود که درباره تأثیرات فیلترینگ بر اینترنت کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

پویا پیرحسینلو، رئیس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک، باکس‌های فیلترینگ را اصلی‌ترین عامل ایجاد اختلالات اینترنتی خوانده و گفت: «باکس‌های فیلترینگ بیشترین اختلالات را در اینترنت ایران به وجود می‌آورند. شرکت ارتباطات زیرساخت هم پاسخگوی آن نیست.»

پیرحسینلو همچنین به آخرین گزارش انجمن تجارت الکترونیک در خصوص وضعیت اینترنت کشور اشاره کرده و توضیح داد که یافته‌های این گزارش نتیجه‌ی اندازه‌گیری سه شاخص «سرعت اینترنت»، «محدودیت‌ها یا آزادی اینترنت» و «اختلالات روی اینترنت» بوده که امتیازدهی این سه مورد نشان داده است ایران بدترین وضعیت اینترنت را دارد.

گزارش انجمن تجارت الکترونیک را این‌جا بخوانید:

رئیس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک اعتقاد دارد تجهیزات فیلترینگ به‌شدت کیفیت اینترنت را کاهش می‌دهد. او مثالی از افت کیفیت اینترنت را مطرح می‌کند: «سرعت لود گوگل از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ در ایران از حدود ۲ ثانیه به حدود ۶ ثانیه رسیده است. شرکت زیرساخت که آمار و ارقام دقیق دارد برای ما با عدد و رقم توضیح دهد که چرا مدت لود گوگل ۳ برابر شده است.»

ترافیک اینترنت بین‌الملل فریز شده است

پیش از این بارها موضوع کاهش نسبت ترافیک بین‌الملل به ترافیک داخلی از سوی مسئولان به‌عنوان یکی از دستاوردهای وزارت ارتباطات مطرح شده است. پیرحسینلو از این موضوع انتقاد کرده و توضیح داد:

پهنای باند بین‌الملل را فریز کرده‌اند و افتخار می‌کنند که ترافیک داخلی نسبت به بین‌المللی را افزایش داده‌اند. دیوار کشیده‌اند دور کشور و افتخار می‌کنند که دیوار را بلندتر کرده‌اند، افتخار می‌کنند که اینترنت مردم را بیشتر قطع کرده‌اند.
- پویا پیرحسینلو ، رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک

وزارت ارتباطات نمی‌تواند با VPNها مقابله کند

افت کیفیت و سرعت اینترنت در نتیجه فیلترینگ نکته‌ای است که پیرحسینلو به آن اشاره می‌کند و این در حالی است که مسئولان در حوزه اینترنت نظری کاملاً مخالف آن دارند. پیرحسینلو در همین زمینه تصریح کرد:

دو خیانت بزرگ در کشور انجام می‌شود. مدیران ارشد کشور دو دروغ بزرگ را ترویج می‌دهند: دروغ اول این است که تجهیزات فیلترینگ روی کیفیت اینترنت تأثیر نداشته است؛ دروغ دوم هم این است که می‌گویند ما می‌توانیم با VPNها مقابله کنیم.
- پویا پیرحسینلو ، رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک

او در خصوص موضوع اول پیش‌تر توضیح داده بود که فیلترینگ موجب افزایش اختلالات روی شبکه اینترنت می‌شود و درباره مسئله مقابله با VPNها هم گفت: «مسئولان اول بپذیرند که نمی‌توانند با فناوری VPNها مقابله کنند و مثلاً جلوی V2RAY را بگیرند. دوم، باید طوری سیاست‌گذاری کنند که نیاز مردم به این ابزارها از ۸۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.»

به اعتقاد او، گام بعد برای رفع مشکلات و اختلالات موجود روی شبکه اینترنت کشور اصلاح سیاست فیلترینگ است. به گفته او، در گام اول باید در خصوص سایت‌هایی که هیچ حساسیتی ایجاد نمی‌کنند اما فیلتر هستند بازنگری کرد؛ اولویت دوم سایت‌های کمتر حساسی مثل یوتیوب و پلی‌استور هستند که باید رفع فیلتر شوند و در نهایت، سایت‌های دارای حساسیت بیشتر مثل اینستاگرام هستند که مسدودیت ایجادشده برایشان باید برطرف شود.»

شرکت زیرساخت نباید وارد رقابت با بخش خصوصی شود

به گفته رئیس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک وزارت ارتباطات با وارد شدن به حوزه فنی در حوزه CDN، دیتاسنتر، IXP و… عملاً با بخش خصوصی رقابت کرده و در کار سرویس‌دهندگان اینترنت اختلال ایجاد می‌کند.

به زعم مدیرعامل ابر آروان، این موضوع باید با رفع انحصارهای موجود برای شرکت ارتباطات زیرساخت مرتفع شود: «انحصار شرکت زیرساخت باید برداشته شود. این یکی از مهم‌ترین مشکلات ما است. IXP را از انحصار خارج کنید، پهنای باند اینترنت بین‌الملل را از انحصار شرکت زیرساخت درآورید و اجازه دهید شرکت‌های مختلف آن را ارائه دهند.»

رویداد ایران دیجیتال

پیرحسینلو در ادامه‌ی توضیحات خود در خصوص مشکلات موجود در شبکه اینترنت کشور به عدم پاسخ‌گویی مسئولان نهادهای مختلف در قبال فیلترینگ اشاره کرده و گفت:

مسئله فیلترینگ را هیچ‌کس گردن نمی‌گیرد. این موضوع همیشه به کمیته فیلترینگ ارجاع داده می‌شود که در این کمیته هم هیچ‌کس پاسخگو نیست. حتی مصوبات کمیته فیلترینگ هم منتشر نمی‌شود.
- پویا پیرحسینلو، رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک

فیلترینگ نه! بگویید اعمال خط مشی

مهدی حاتمیان، مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات، در این نشست از لزوم تغییر نام «فیلترینگ» صحبت کرده و گفت: «به جای واژه فیلترینگ باید از واژه‌ای مثل اعمال خط مشی استفاده کنیم.»

او هم‌چنین از مفاهیمی مانند «تحول دیجیتال» و «هوشمندسازی» به‌عنوان روح حاکم بر برنامه هفتم توسعه یاد کرد و گفت: «تحول دیجیتال در روح کل لایه‌های برنامه هفتم توسعه به‌ویژه در بحث‌های اقتصادی وجود دارد. در ایران هوشمند می‌خواهیم کاری کنیم که کشور از نظر توسعه پهن‌باند هم در شبکه ثابت و هم سیار توسعه پیدا کنیم.»

حاتمیان نیز اصلاح تعرفه اینترنت را ضروری خواند و توضیح داد: «چون در کشور تورم وجود دارد باید بتوانیم تعرفه‌ها را به شکل مناسبی اصلاح کنیم. لازم است تسهیم درآمد صورت بگیرد تا همه بازیگران اکوسیستم منتفع شوند.»

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات در پاسخ به انتقاد پیرحسینلو از رقابت دولت با بخش خصوصی گفت: «بازار خدمات ابری و دیتاسنتر ما ۲ همت هم نیست. اگر این بازار به ۵۰ همت برسد دولت با بخش خصوصی رقابت نمی‌کند. کشور خط مشی‌هایی دارد که باید درمورد آن‌ها با بازیگران اقتصاد دیجیتال صحبت شود.»

شبکه هر روز در حال فرسوده‌تر شدن است

باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل، نیز در این نشست از فرسودگی شبکه اینترنت کشور و عدم سرمایه‌گذاری روی اینترنت ثابت، که باعث افزایش بار روی شبکه اینترنت همراه شده است، انتقاد کرد:

از شبکه‌ اینترنت کشور در حد سوئد بهره‌برداری می‌شود اما پولی که برای آن پرداخت می‌شود در حد کشور بورکینافاسو است. این شبکه هر روز در حال فرسوده‌تر شدن است و اگر فکری برایش نشود تبدیل به یک معضل خواهد شد.
- باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل

صمدی هم مانند پیرحسینلو از رقابت شرکت زیرساخت به‌عنوان یک مجموعه دولتی با بخش خصوصی انتقاد کرد: «شرکت زیرساخت چرا باید ixp بزند؟ این موضوع بر عهده بخش خصوصی است. از پول ملت CDN می‌زنند اما حتی نمی‌توانند تولیدکننده محتوا جذب کنند، بعد از اپراتور می‌خواهند سوبسید دهد و بعد از آن هم تصمیم می‌گیرند ترافیک را نیم‌بها کنند و حتی برای پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی ترافیک را یک سوم کند.»

معاون دیجیتال ایرانسل به تغییراتی که در ترافیک داخلی و بین‌الملل بعد از اتفاقات سال گذشته ایجاد شده اشاره کرده و گفت: «بعد از اتفاقات سال گذشته تغییراتی در ترافیک بین‌الملل و داخلی صورت گرفته است. سال گذشته ترافیک پلتفرم‌های داخلی بیشتر شد؛ برای مثال، ترافیک روبیکا ۴، ۵ برابر بیشتر شده و به سقف بالایی رسیده است. البته در ماه‌های اخیر این ترافیک کمتر از قبل شده است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات