رئیس رگولاتوری: اصلاح تعرفه‌های‌ اینترنت در دستور کار قرار دارد

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
نشست ایران دیجیتال
لاجوردی گفت باید تفاوت معناداری میان تعرفه اینترنت ثابت و سیار وجود داشته باشد تا مردم از اینترنت ثابت بیشتر استفاده کنند و فشار روی شبکه سیار کم شود.
تبلیغات

امروز در رویداد ایران امیر محمدزاده لاجوری، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از اولویت‌ اصلی وزارت ارتباطات در حوزه اینترنت گفت و از اصلاح تعرفه‌گذاری برای اینترنت خبر داد.

به گفته او «توسعه شبکه ملی اطلاعات» اولویت اصلی وزارت ارتباطات است: «اولویت ما در وزارتخانه توسعه شبکه ملی اطلاعات است و تمام امکانات ما صرف آن می‌شود. بهمن ماه سال گذشته مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که توسعه شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ درصد به ۵۷ درصد رسیده است.»

یکی از سوال‌های اصلی در خصوص شبکه ملی اطلاعات این است که آیا حوزه‌ی محتوا هم جزئی از پروژه‌ی توسعه شبکه ملی اطلاعات است یا این پروژه صرفاً توسعه زیرساخت را مد نظر دارد؟ لاجوردی در پاسخ به این سوال گفت: «در معماری سند کلان این شبکه فعلاً فقط روی زیرساخت این شبکه به‌عنوان بستر ارائه خدمات و سرویس‌ها متمرکز هستیم.»

اصلاح مدل تعرفه‌گذاری اینترنت را به مرکز ملی فضای مجازی ارسال کرده‌ایم

رئیس رگولاتوری اعتقاد دارد شبکه اینترنت کشور در لایه دسترسی با مسئله تعرفه‌گذاری مواجه است و این موضوع نیاز به اصلاح دارد:

لایه دسترسی اصلاح الگوی مصرف در دستور کار وزارت ارتباطات است. ۸۰ درصد ترافیک ما روی شبکه سیار قرار دارد که برای ما چالش‌هایی را ایجاد کرده است. بار ترافیکی کاربران ما کاملاً روی شبکه سیار است. بنابراین توسعه شبکه ثابت یکی از کارهایی است که ما در لایه دسترسی در حال انجام آن هستیم.
- امیر محمدزاده لاجوری، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

لاجوردی اعتقاد دارد تنها راهکار برای حل این مشکل «اصلاح مدل تعرفه‌ای است به‌طوری که میان تعرفه‌های اینترنت سیار و ثابت اختلاف و تفاوت وجود داشته باشد.هدف ما این است که ایجاد این فاصله باعث افزایش اتصال کاربران در شبکه ثابت شود.»

ظرفیت شبکه انتقال تا انتهای امسال دو برابر می‌شود

رئیس رگولاتوری درباره لایه انتقال در شبکه اینترنت کشور نیز توضیحاتی را ارائه کرده و وعده داد که ظرفیت این لایه تا پایان سال دو برابر شده و به ۷۲ ترابیت بر ثانیه برسد. او در ادامه اضافه کرد که: «در شبکه IP هم تا پایان سال شاهد افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت خواهیم بود.»

برنامه‌هایی برای توسعه اینترنت ثابت و سیار

همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام شده است، در حوزه توسعه اینترنت پهن‌باند ثابت، رساندن پوشش ۸۰ درصدی فیبر نوری جزو اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. امیر لاجوردی همچنین به تکلیف محول‌شده به این وزارتخانه در لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره کرده و گفت:

۲۰ میلیون پوشش تا پایان دولت سیزدهم را هدف قرار داده‌ایم و حالا ۲۰ میلیون اتصال تا پایان برنامه هفتم توسعه بر ما تکلیف شده که کار دشواری است. تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش را فراهم خواهیم کرد و ۲۰ میلیون اتصال هم تا پایان برنامه هفتم توسعه باید انجام شود.
- امیر محمدزاده لاجوری، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

رئیس سازمان تنظیم مقررات همچنین توسعه مراکز IXP را یکی دیگر از اهداف وزارت ارتباطات اعلام کرد. او تحریم IPهای ایرانی را به‌عنوان یکی از موانع توسعه این مراکز دانسته و گفت: «تحریم IP کاربران ایرانی از سوی آمریکا یکی از این موانع است. بیش از ۳۰۰ سرویس از سوی آمریکا برای کاربر ایرانی محدود شده که این تحریم دو نتیجه دارد: یکی از این نتایج سوق دادن کاربر برای استفاده از VPN است و نتیجه دیگر نارضایتی است که در کاربران ایجاد می‌شود. ما باید اقدامات فنی و بین‌المللی در مواجهه با آن داشته باشیم و این مشکلات را رفع کنیم.»

لاجوردی استفاده از VPN را نتیجه تحریم‌هایی که از سوی سرویس‌های آمریکایی اعمال شده می‌داند در حالی که شواهد و آمارها نشان می‌دهد این اعمال فیلترینگ در یک سال اخیر بوده که میزان استفاده از VPN توسط کاربران ایرانی را به طرز چشمگیری افزایش داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات