طرح مدیریت شبکه‌ای ارز تدوین می‌شود

دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
دلار
مجلس از تدوین طرح «مدیریت شبکه‌ای ارز» خبر داده که به‌موجب آن مدیریت ارزی در شبکه دیجیتال ارزی انجام شود و اسکناس دلار از چرخه اقتصادی کشور حذف شود.
تبلیغات

رضا تقی‌پور، رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در مجلس، از طرح‌ها و پیشنهادات جدیدی در حوزه ارز خبر داده است. او با بیان این که «در حال حاضر مدیریت ارزی کشور سامان ندارد» اعلام کرده که «از زمانی که آقای فرزین سکان بانک مرکزی را برعهده گرفته، ما چندین جلسه با او در زمینه رفع مشکلات ارز چند نرخی برگزار کردیم.»

تقی‌پور به نتایج این جلسات نیز اشاره کرده و در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره پیشنهادهایی که مجلس در این خصوص به بانک مرکزی ارائه کرده، توضیح داده است:

در این جلسات و در قالب طرح تدوین شده ارزی به رئیس بانک مرکزی پیشنهاد دادیم که اسکناس دلار از چرخه اقتصادی حذف شده و همه مدیریت ارزی از جمله تحصیل، تخصیص و توزیع ارز در شبکه دیجیتال ارزی لحاظ شود.
- رضا تقی‌پور، رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در مجلس

نحوه اجرایی شدن این طرح نیز به این صورت که کارت ارزی به مردم اعطا شود و دستگاه‌های ATM مناسب برای این طرح در مرزهای خروجی کشور قرار داده شوند تا زمانی که افراد پاسپورت خود را دریافت می‌کند، پای سفر به هواپیما بتوانند از طریق کارت ارزی، ارز خود را هم از این خودپردازها دریافت کنند.

این نماینده مجلس این اقدامات را مفید و مؤثر دانسته و اعتقاد دارد «با این گشایش‌ها می‌توان با برخی از کشورها در زمینه بهره‌مندی از کارت‌های منطقه‌ای و جهانی صحبت کرد تا این کارت‌ها در خارج از کشور هم مورد استفاده قرار گیرد.»

تقی‌پور در ادامه درباره حذف دلار از چرخه اقتصادی کشور این توضیح را نیز اضافه کرده است: «در قالب این طرح عنوان شده که اسکناس دلار حذف شود و گردش اسکناس ممنوع باشد. به واقع این پیشنهاد شدنی است و مبتنی بر داده‌های ملی و کشور است و امیدواریم این طرح که می‌تواند آرامشی را به بازار ارز بدهد، مدنظر قرار گیرد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات