پلیس فتا: کلاهبرداری اینترنتی ۳۶ درصد از جرائم اینترنتی است

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
کلاهبرداری اینترنتی
در میان جرائم مختلف فضای مجازی، کلاهبرداری اینترنتی و جرائم مربوط به برداشت‌های اینترنتی پرتکرارترین جرم‌های فضای سایبری در سال گذشته بوده‌اند.
تبلیغات

حسین امیرلی، جانشین رئیس پلیس فتا، در یک گفت‌وگوی تلفنی ضمن ارائه آماری در خصوص جرائمی که در فضای سایبری کشور انجام می‌شود اعلام کرد که پلیس فتا به کنترل خوبی در حوزه دامنه جرم در فضای سایبری دست یافته است.

البته جانشین رئیس پلیس فتا تاکید می‌کند که این کنترل در حوزه دامنه جرم و کشف جرائم مربوط به فضای سایبری بیشتر به جرائمی مربوط می‌شود که شاکی خصوصی دارند. امیرلی در این خصوص گفت:

کنترل خوبی در حوزه دامنه جرم در فضای سایبری داریم؛ البته نه همه جرائم، بلکه در خصوص جرائمی که شاکی خصوصی دارند؛ یعنی جرائمی که مردم برای دریافت خدمات به پلیس مراجعه می‌کنند.
- حسین امیرلی، جانشین رئیس پلیس فتا

حسین امیرلی در ادامه آمار مربوط به جرائم حوزه سایبری کشور را ذکر کرده و گفت: «بیشترین موارد از این جرائم دارای شاکی خصوصی کلاهبرداری اینترنتی است که سال اخیر بیش از ۳۶ درصد جرائم را به خودش اختصاص داده است. در وهله بعدی برداشت اینترنتی و سایر موضوعات قرار دارند.»

آمار ۳۶ درصدی مربوط به کلاهبرداری اینترنتی در سال ۱۴۰۱ افزایش میزان کلاهبرداری‌ها در فضای سایبری نسبت به سال پیش از آن را نشان می‌دهد و از ناامن شدن بیشتر این فضا برای مردم حکایت دارد. پلیس فتا میزان کلاهبرداری در سال ۱۴۰۰ را ۳۰ درصد از کل جرائم فضای مجازی اعلام کرده بود.

البته جانشین رئیس پلیس فتا در گفت‌وگوی شب گذشته خود از عملکرد در کنترل دامنه جرم در فضای مجازی اعلام رضایت کرده و گفت:

یک کنترل دامنه جرم خوبی انجام شده و امکان کشف حول و حوش ۹۰ درصد از این جرایمی که بابت آن‌ها به پلیس فتا مراجعه می‌شود، برای ما وجود دارد.
- حسین امیرلی، جانشین رئیس پلیس فتا

این در حالی است که آمارهای اعلام‌شده توسط پلیس فتا درباره کشف جرم در سال ۱۴۰۰ بیش از این عدد بوده است. میزان کشف کلاهبرداری‌های اینترنتی توسط پلیس فتا در سال مذکور ۹۵ درصد اعلام شده بود.

جانشین رئیس پلیس فتا همچنین در کنار اقدامات مربوط به کشف جرائم سایبری از انجام اقدامات پیش‌دستانه نیز خبر داده و اظهار کرد: «در حال انجام اقدامات ویژه‌ای در حوزه‌‌های پیش‌دستانه نیز هستیم. منظور اقداماتی است که مردم برای گزارش آن به پلیس مراجعه نمی‌کنند اما این نیاز وجود دارد که فضای سایبر به صورت مداوم مورد رصد و پایش قرار بگیرد و ناهنجاری‌ها از آن پاک شود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات