گزارش سالانه طاقچه؛ رشد ۳۰ درصدی در تعداد کتاب‌های خوانده‌شده توسط کاربران

سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
مطالعه 4 دقیقه
طاقچه
طاقچه در سال ۱۴۰۱ توانسته سرانه مطالعه را ۹ دقیقه افزایش دهد. این پلتفرم به ۹ میلیون نصب رسیده و کتاب‌‌های صوتی طاقچه پرفروش‌ترین کتاب‌هایش بوده‌اند.
تبلیغات

طاقچه، پلتفرم کتاب‌فروشی و کتابخانه آنلاین برای ارائه کتاب‌های الکترونیکی و صوتی محسوب می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۱۰ هزار کتاب را در دسترس کاربران خود قرار داده است.

بر اساس گزارش سال ۱۴۰۱ طاقچه، این پلتفرم سال گذشته موفق شده به ۹ میلیون نصب برسد و سرانه‌ی مطالعه‌ی جمعیت باسواد کشور را بیش از ۹ دقیقه رشد دهد. آمارهای این گزارش نشان می‌دهد تعداد کتاب‌های خوانده‌شدە در طاقچه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳۰ درصد رشد کرده و تعداد کاربران طاقچه در ۱۴۰۱ که حداقل یک کتاب مطالعه کرده‌اند، نسبت به سال قبل از آن، ۹۵ درصد رشد کرده است.

میزان مطالعه در پلتفرم طاقچه در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۲۶ میلیون ساعت رسیده که بیش از میزان مطالعه در این پلتفرم در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ بوده است.

طاقچه
میزان مطالعه در طاقچه در سه سال اخیر

مجموعاً ۱۱۴ هزار محتوا در طاقچه موجود است که ۹۰ درصد آن کتاب‌های متنی و ۱۰ درصد باقی‌مانده کتاب‌های شنیداری (صوتی) بوده‌اند. در آمارهای منتشرشده در خصوص ناشرانی که سال گذشته با طاقچه همکاری داشته‌اند نیز بیش از ۸۶ درصد ناشران محتوای متنی، ۳ درصد ناشران محتوای صوتی و بیش از ۱۰ درصد ناشران هر دو محتوای متنی و صوتی بوده‌اند.

طاقچه
سهم انواع ناشران در طاقچه

میزان مطالعه در پلتفرم طاقچه در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۵ میلیارد ثانیه و در سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۵ میلیارد ثانیه بوده؛ اما این میزان در سال گذشته به بیش از ۳۵ میلیارد ثانیه رسیده که نشان‌دهنده رشد مداوم میزان مطالعه کاربران طاقچه در طول سه سال گذشته بوده است.

بزرگترین کتابخانه طاقچه نزدیک به ۹ هزار کتاب دارد

گزارش سالانه طاقچه آمارهای جالبی از رفتار و فعالیت کاربران در این پلتفرم ارائه کرده است. بر اساس این آمارها، طاقچه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۹ میلیون نصب داشته و بیشتر از ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نظر توسط کاربران در آن ثبت شده است.

یک کاربر با خرید ۲ هزار و ۹۶۹ کتاب بیشترین میزان خرید را در طاقچه داشته و یک کاربر هم با ۷۱۰ کتاب بیشترین تعداد کتاب را هدیه داده است. همچنین، بزرگترین کتابخانه‌ای که در سال گذشته در طاقچه تشکیل شده ۸ هزار و ۸۰۵ کتاب را در خود جای داده است.

کاربران طاقچه در سال گذشته در روزهای دوشنبه‌ و پس از آن در روزهای یکشنبه بیشتر از بقیه روزهای هفته کتاب خوانده‌اند. کاربران کمترین میزان مطالعه را به‌ترتیب، در روزهای پنجشنبه و جمعه داشته‌اند.

طاقچه
میزان مطالعه در طاقچه در روزهای مختلف هفته

۹ شب تا ساعت یک نیمه‌شب؛ ساعت اوج مطالعه کاربران طاقچه

کاربران طاقچه در سال ۱۴۰۱، در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز از ساعت ۹ شب تا ساعت یک نیمه‌شب بیشتر از سایر اوقات روز مشغول کتاب خواندن بوده‌اند. کمترین میزان مطالعه هم در ساعت‌های ۲ نیمه شب تا ۶ صبح ثبت شده است.

کتاب‌های صوتی پرفروش‌تر بوده‌اند

نکته قابل توجه در گزارش سالانه طاقچه این است که سه کتابی که بیشترین فروش را در این پلتفرم داشته‌اند کتاب‌های شنیداری بوده‌اند. این سه کتاب عبارت‌اند از: «معجزه (شکرگزاری)»، «برادران کارامازوف» و «مغازه خودکشی».

طاقچه
پرفروش‌ترین کتاب‌های طاقچه

کاربران طاقچه چه کتاب‌هایی را بیشتر مطالعه کرده‌اند؟

کاربران طاقچه در سال ۱۴۰۱ کتاب‌های سه دسته «ادبیات، داستان و رمان»؛ «موفقیت و خودیاری»؛ «مدیریت و کسب وکار» را بیشتر از حوزه‌ها و دسته‌بندی‌های دیگر مطالعه کرده‌اند.

«چگونه کمال‌گرا نباشیم؟»، «زنان زیرک» و «کتابخانه نیمه‌شب» سه کتابی هستند که در سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان مطالعه را داشته‌اند. در میان کتاب‌های صوتی هم سه کتاب «جزء از کل»، «برادران کارامازوف» و «معجزه (شکرگزاری)» بیشتر از همه مورد توجه کاربران طاقچه قرار گرفته‌اند.

در میان کتاب‌های دانلودشده «شاهنامه» رکود تعداد دانلود را در اختیار دارد. بیشترین نظر ثبت‌شده برای یک کتاب نظراتی است که کاربران برای کتاب «کتابخانه نیمه‌شب» گذاشته‌اند. «در انتظار کدام منجی» کتابی است که کاربران بیشتر از همه هدیه داده‌اند و «هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها» هم کتابی بوده که بیشترین تعداد بریده کتاب از آن منتشر شده است.

نادر ابراهیمی پرطرفدارترین نویسنده ایرانی طاقچه است

در میان نویسندگان ایرانی نادر ابراهیمی، مهرداد صدقی و عباس معروفی بیشتر از سایرین مورد استقبال کاربران طاقچه قرار گرفته‌اند. راندا برن، دارن هاردی و مت هیگ هم پرطرفدارترین نویسنده‌های خارجی در طاقچه هستند. مسیحا برزگر، اکبر عباسی و فاطمه فراهانی هم پرمخاطب‌ترین مترجمان در این پلتفرم هستند.

در میان مجله‌هایی که در طاقچه ارائه می‌شود، فصلنامه ترجمان (شماره۲۲ با موضوع متاورس)، ماهنامه اندیشه پویا (شماره ۸۲، با موضوع برای یک زندگی معمولی) و مجله ناداستان (شماره ۱۶ با موضوع زن) بیشتر از سایر مجله‌ها فروش داشته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات