تغییر رویه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار؛ مجوز واردات با ارز صادرات دیگران

چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
آیفون ۱۵ در کنار گلکسی اس ۲۳ اولترا
وزارت صمت به واردکنندگان گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اجازه داد از ارز حاصل از صادرات دیگران برای واردات استفاده کنند.
تبلیغات

در نامه‌ای که پیوست منتشر کرده نرگس باقری زمردی خطاب به مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت صمت، از تغییر محل تأمین ارز گوشی‌های تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار خبر داده است. در این نامه آمده است که محل تأمین ارز این گوشی‌ها صرفاً به «ارز صادراتی غیر» تغییر کرده و این تغییر برای اعمال در سامانه جامع تجارت ارسال شده است.

تا پیش از این واردکنندگان موبایل فقط می‌توانستند با ارز حاصل از صادرات خود برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار استفاده کنند. رویه‌ای که بسیاری از واردکنندگان را مجبور به استفاده از کارت‌های بازرگانی دیگران کرده و باعث ورود صادرکنندگان به واردات گوشی‌های بی‌کیفیت و ریپک شده به بازار ایران شده بود.

پیش از این دبیر انجمن واردکنندگان موبایل درباره تأمین ارز واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به زومیت گفته بود واردکنندگان مجبور بودند برای اینکه بتوانند گوشی وارد کنند با کارت بازرگانی خودشان کالای یک شرکت دیگر را صادر کنند تا در ازای آن بتوانند گوشی وارد کنند. یعنی برای واردات گوشی عملاً مرتکب تخلف می‌شدند.

عبقری همچنین گفته بود: «از دولت و بانک مرکزی تقاضا داریم که اگر بنا است از این به بعد با این رویه اقدام به واردات کنیم، تأمین ارز از محل صادرات خود را به صادرات غیر تغییر دهند تا مفسده اجاره کارت بازرگانی توسط شرکت‌های واردکننده به وجود نیاید.»

به گفته او سازمان تعزیرات وقتی به شرکت‌های واردکننده سر می‌زد برای کالاهای کمتر از ۶۰۰ دلار مدرک می‌خواست اما به دلیل رویه‌های وارداتی مبهم گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار در بازرسی‌هایش توجهی به رویه‌های واردات و تأمین ارز نمی‌کرد.

اسفند سال گذشته هم وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به بانک مرکزی گفت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود بر قیمت تمام شده کالا تأثیرات جدی گذاشته است و پیشنهاد داد که محدودیت واردات این گوشی‌ها صرفاً از محل صادرات خود حذف شود و این گوشی‌ها را بتوان در تالار دوم هم خریداری کرد.

حالا به نظر می‌رسد با نامه مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، بخشی از این نگرانی‌ها برطرف شده باشد. اما هنوز مشکل دیگری که درمورد این رویه وارداتی یعنی مشخص نبودن مبنای محاسبه قیمت ارز حاصل از صادرات وجود دارد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات