وزیر ارتباطات: مجلس برای برخورد با مافیای فیلترشکن طرح تصویب کند

چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
عیسی زارع‌پور
وزیر ارتباطات گفت به دلیل ارتقای ظرفیت شبکه ممکن است بعضی از مناطق اختلالاتی داشته باشند که عموم مردم آن را احساس نمی‌کنند.
تبلیغات

اختلالات اینترنت در شب‌های گذشته بیشتر شد و نت بلاکس این اختلال‌ها را به‌طور مشخص در نیمه‌های شب تأیید و اعلام کرد افت اتصال به سطح ۷۱ درصد حد معمول رسیده است. عیسی زارع‌پور امروز در حاشیه‌ی جلسه‌ی هیئت دولت گفت این اختلالات و کاهش سرعت به دلیل ارتقای ظرفیت شبکه است: «ما در حال توسعه شبکه مادر مخابراتی کشور هستیم و تا شش ماه آینده ۵۰ درصد به ظرفیت لایه‌ی IP اضافه می‌کنیم و تجهیزات جدید در اختیار شبکه قرار می‌گیرد. معمولاً این اقدامات از نیمه‌شب به بعد انجام می‌شود و با اطلاع قبلی بعضی از مناطق ممکن است اختلالاتی داشته باشند و شرکت ارتباطات زیرساخت، آن را از قبل اعلام خواهد کرد. اپراتورها از قبل در جریان بودند.»

زارع‌پور گفت عموم مردم این اختلالات را احساس نمی‌کنند ولی داشبوردها آن را نشان می‌دهند: «دمیدن در اتفاق محدودی که اصلاً کسی احساسش نکرده مایه‌ی نگرانی می‌شود و ما گفتیم حتماً به مردم هم اطلاع‌رسانی شود.»

امنیت سکوهای بخش خصوصی بر عهده پلیس فتا است

او در بخش دیگری از سخنانش در جمع خبرنگاران در مورد به سرقت رفتن اطلاعات تپسی گفت در تقسیم کاری که صورت گرفته امنیت سکوهای بخش خصوصی بر عهده پلیس فتا و سازمان‌های دیگر است: «برای سکوهای پرمخاطب با کاربران بالا باید تدبیر دیگری پیش‌بینی شود اما با وزارت ارتباطات نیست. در عین حال ما اعلام آمادگی می‌کنیم که از طریق مرکز ماهر کمک کنیم امنیت این سکوها ارتقا پیدا کنند. ما امنیت پیام‌رسان‌ها و شبکه اجتماعی داخلی را ماهانه چک می‌کنیم و مشکلات و آسیب‌پذیری‌های امنیتی‌شان را اطلاع می‌دهیم و کمک می‌کنیم برطرف کنند.»

مجلس در مورد فیلترشکن‌ها دست‌به‌کار شود

وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به اظهارات نمایندگان مجلس در مورد مافیای فیلترشکن و اقدام این وزارتخانه گفت برخورد با مافیای فیلترشکن نیازمند عزم و اراده‌ی مجلس است: «نمایندگانی که به حق نگران مافیای فیلترشکن هستند اگر می‌خواهند این موضوع سر و سامان پیدا کند طرحی بنویسند، ۵۰ نفر آن را امضا کنند و به صورت دو فوریتی در صحن مجلس تصویب کنند تا بستر قانونی لازم را برای برخورد با کسانی که از این نیاز مردم سوءاستفاده می‌کنند و جیب خودشان را پر می‌کنند فراهم کنند.»

زارع‌پور با تأکید بر اینکه توپ در زمین مجلس است گفت با کار فنی صرف نمی‌شود با مافیای فیلترشکن مقابله کرد.

در بخش دیگری از گفت‌وگوی وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران، زارع‌پور اشاره کرد که در صنعت فضایی روز به روز مسیر رشد و ارتقا طی می‌شود. او با اعلام اینکه ایران جزو ۲۵-۲۶ کشوری است که می‌تواند ماهواره بسازد اطلاعاتی از انواع ماهواره‌های کشور داد: «ماهواره‌های سنجشی با دقت خوب می‌توانیم تهیه کنیم. چند روز پیش ماهواره‌ی طلوع ۳ را برای پرتاب تحویل گرفتیم که با دقت زیر ۱۰ متر می‌تواند تصویر تهیه کند. قراردادهایی برای ماهواره‌های با دقت حدود یک متر توسط متخصصان خودمان داریم که تا پایان دولت ساخته می‌شود. ماهواره‌های عملیاتی با دقت یک متر رنگی در اختیار داریم. در حوزه پرتاب هم جزو ۱۰ کشوری هستیم که فناوری پرتابگرمان تثبیت می‌شود. در لایه ۵۰۰-۶۰۰ کیلومتری زمین می‌توانیم ماهواره‌های سنجشی را در مدار قرار دهیم. در فناوری‌ جابجایی ماهواره در لایه‌های مختلف جزو ۶-۷ کشور هستیم. در نیمه دوم سال هم در صنعت فضایی خبرهای خوشی خواهید شنید.»

زارع‌پور همچنین در مورد فیلترینگ گفت فیلترینگ سرویس‌هایی که فلسفه ایجاد محدودیت در آن‌ها از بین رفته یا امکاناتی در آن‌ها بوجود آمده که آن نگرانی‌هایی که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه داشته برطرف کرده، قابلیت بازنگری دارد. او گفت فضای گارکروه تعیین مصادیق مجرمانه در دوره جدید همراه‌تر است و وعده داد که در پی گشایشی در این حوزه‌هاست: «از مراجعی که در مورد ایجاد محدودیت تصمیم‌گیر هستند، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که بر اساس قانون جرائم رایانه‌ای تشکیل شده و ما هم یک عضو آن هستیم.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات